napisał(a) longtom » 09.04.2011 11:55
"Hauptverkehrsweg" czyli główna trasa ruchu to system blisko trzydziestokilometrowej kolei podziemnej. Z przyczyn oczywistych nie można było zastosować tu trakcji parowej (najtańsza) czy spalinowej.
Pozostawał napęd elektryczny. Odrzucono jednak kosztowne i kłopotliwe rozwiązanie w postaci sieci trakcyjnej i zaplanowano lokomotywy akumulatorowe. Zapleczem technicznym dla takiej trakcji miały być stanowiska ładowania akumulatorów (przy stacjach-elektrowozowniach).
Wzdłuż głównej drogi ruchu (w tunelu 3,2 x 3,8 m)rozmieszczono także dworce (w poszerzonych częściach 4,6 x 5 m).
Z Panzerwerku 717 boczny korytarz doprowadził nas do stacji Bahnhof Heinrich. Jest to dobre miejsce dla przewodnika, aby opowiedzieć trochę o całym systemie umocnień MRU i nietoperzach.
Idąc bowiem główną trasą ruchu na północ doszlibyśmy do
Nietoperka rezerwatu nietoperzy. To największa w Europie zimowa noclegownia tych ssaków. Bywa tam ponad 30000 nietoperzy
Niestety nasza, półtoragodzinna, trasa dobiega końca. Wracamy tym samym korytarzem do grupy Schranhorst i na powierzchnię wychodzimy, częściowo zrujnowanym Panzerwerkiem 716.
Mam nadzieję, że Dangolowa lampka dała radę i świeciła do końca.
Jeszcze chwilę pospacerujemy po powierzchni.
Ale to dopiero w poniedziałek, kiedy to
cdn