tgniw napisał(a):Mibi napisał(a):Przeglądam wątek i mam pytanie:
- czy krótkofalówki można używać legalnie w Chorwacji i krajach tranzytowych
- co to znaczy że można wyprowadzić antenę na dach, czy wystarczy kawałek zwykłego drutu
Odpowiem nie po kolei
1. "Wyprowadzic antene na dach" oznacza tyle, zeby umiescic antene na dachu samochodu. NIE MOZE TO BYC KAWALEK DRUTU! Antena musi byc do CB radio i w dodatku musi byc prawidlowo zestrojona. Bez tego nacisniecie mikrofonu grozi SPALENIEM CB RADIA! W dodatku CB RADIO wymaga odpowiedniej konstrukcji anten. Jezeli ten warunek nie zostanie spelniony, to jest wysoce prawdopodobne, ze nic nie uslyszysz.
Wiekszosc anten CB jest mocowana na podstawie magnetycznej do dachu samochodu. Natomiast kabel smialo mozesz przytrzasnac drzwiami. Uszczelka ustepuje pod kablem. A ten z kolei jest tak mocny, ze nie ma szans by go uszkodzic tzn. jest to mozliwe, ale malo prawdopodobne.
2. Uzywanie CB RADIA na trasie reguluja przepisy, ktorych iu tak nikt nie przestrzega
Ale skoro pytasz, to masz odpowiedz:
a) Austria - mozna uzywac bez ograniczen Modulacja AM niedozwolona (a ta jest wykorzystywana chetnie w Polsce i przez Polakow)
b) Chorwacja - Przywoz i korzystanie urzadzen pracujacych modulacja AM tylko za osobnym zezwoleniem
c) Czechy - mozna uzywac bez ograniczen. Masz nawet 2 razy wiecej kanalow. Modulacja AM niedozwolona.
d) Słowacja - Dozwolona modulacja AM (i FM) ale masz tylko 12 kanalow. Od 4 do 15
e) Słowenia - Modulacja AM niedozwolona. W dodatku wymagane jest oddzielne zezwolenie. Wiecej informacji na ten temat na stronie www.sigov.si
f) Węgry - Modulacja AM dozwolona. Bez formalności dla turystów do 30 dni pobytu.
g) Włochy - Modulacja AM dozwolona.
Co do jest modulacja? Ano to juz nieco wyzsza szkola jazdy by to wytlumaczyc, dlatego odsylam do Wikipedii. Natomiast dla Ciebie istotne jest to, ze w radiotelefonie powinienes miec przelacznik AM/FM lub ewentualnie przy lepszych urzadzeniach AM/FM/LSB/USB a nieraz i CW.
Ciebie powinno interesowac tylko AM i FM. Bo LSB i USB (nazywane pod wspolna nazwa SSB) wystepuja tylko w najdrozszych modelach urzadzen i jak nie jestes pasjonatem krotkofalarstwa i/lub CB to do niczego Ci sie to nie przyda.
A jak jest w rzeczywistosci?
Ano tak, ze polscy kierowcy na terenie kraju uzywaja modulacji AM i kanalu 19. Natomiast za granica rowniez modulacji AM (czesto nielegalnie) i kanalu 28 (a ten na Slowacji jest zabroniony). W praktyce nie spotkalem sie aby ktokolwiek mial z tego tytulu problemy. CB radio w autach zrobilo taka kariere glownie w Polsce. Poza granicami Polski rzadko kto tego uzywa. Spotkalem sie z opinia, ze nawet tamtejsza policja nie bardzo sie orientuje co to jest.
Tak wiec suma sumarum - za granica kanal 28 i AM.
Szerokosci!
tgniw napisał(a):Mibi napisał(a):Przeglądam wątek i mam pytanie:
- czy krótkofalówki można używać legalnie w Chorwacji i krajach tranzytowych
- co to znaczy że można wyprowadzić antenę na dach, czy wystarczy kawałek zwykłego drutu
Odpowiem nie po kolei
1. "Wyprowadzic antene na dach" oznacza tyle, zeby umiescic antene na dachu samochodu. NIE MOZE TO BYC KAWALEK DRUTU! Antena musi byc do CB radio i w dodatku musi byc prawidlowo zestrojona. Bez tego nacisniecie mikrofonu grozi SPALENIEM CB RADIA! W dodatku CB RADIO wymaga odpowiedniej konstrukcji anten. Jezeli ten warunek nie zostanie spelniony, to jest wysoce prawdopodobne, ze nic nie uslyszysz.
Wiekszosc anten CB jest mocowana na podstawie magnetycznej do dachu samochodu. Natomiast kabel smialo mozesz przytrzasnac drzwiami. Uszczelka ustepuje pod kablem. A ten z kolei jest tak mocny, ze nie ma szans by go uszkodzic tzn. jest to mozliwe, ale malo prawdopodobne.
2. Uzywanie CB RADIA na trasie reguluja przepisy, ktorych iu tak nikt nie przestrzega
Ale skoro pytasz, to masz odpowiedz:
a) Austria - mozna uzywac bez ograniczen Modulacja AM niedozwolona (a ta jest wykorzystywana chetnie w Polsce i przez Polakow)
b) Chorwacja - Przywoz i korzystanie urzadzen pracujacych modulacja AM tylko za osobnym zezwoleniem
c) Czechy - mozna uzywac bez ograniczen. Masz nawet 2 razy wiecej kanalow. Modulacja AM niedozwolona.
d) Słowacja - Dozwolona modulacja AM (i FM) ale masz tylko 12 kanalow. Od 4 do 15
e) Słowenia - Modulacja AM niedozwolona. W dodatku wymagane jest oddzielne zezwolenie. Wiecej informacji na ten temat na stronie www.sigov.si
f) Węgry - Modulacja AM dozwolona. Bez formalności dla turystów do 30 dni pobytu.
g) Włochy - Modulacja AM dozwolona.
Co do jest modulacja? Ano to juz nieco wyzsza szkola jazdy by to wytlumaczyc, dlatego odsylam do Wikipedii. Natomiast dla Ciebie istotne jest to, ze w radiotelefonie powinienes miec przelacznik AM/FM lub ewentualnie przy lepszych urzadzeniach AM/FM/LSB/USB a nieraz i CW.
Ciebie powinno interesowac tylko AM i FM. Bo LSB i USB (nazywane pod wspolna nazwa SSB) wystepuja tylko w najdrozszych modelach urzadzen i jak nie jestes pasjonatem krotkofalarstwa i/lub CB to do niczego Ci sie to nie przyda.
A jak jest w rzeczywistosci?
Ano tak, ze polscy kierowcy na terenie kraju uzywaja modulacji AM i kanalu 19. Natomiast za granica rowniez modulacji AM (czesto nielegalnie) i kanalu 28 (a ten na Slowacji jest zabroniony). W praktyce nie spotkalem sie aby ktokolwiek mial z tego tytulu problemy. CB radio w autach zrobilo taka kariere glownie w Polsce. Poza granicami Polski rzadko kto tego uzywa. Spotkalem sie z opinia, ze nawet tamtejsza policja nie bardzo sie orientuje co to jest.
Tak wiec suma sumarum - za granica kanal 28 i AM.
Szerokosci!