Platforma cro.pl© Chorwacja online™ - podróżuj z nami po całym świecie! Odkryj Chorwację i nie tylko na forum obecnych i przyszłych Cromaniaków ツ

Voditelj Brodice (Skipper chorwacki) ktos zdawal?

Piaszczyste plaże? To w Chorwacji jednak rzadkość. Ale może są tacy, którzy chcą podzielić się z innymi swoją wiedzą na ten temat. Potrzebujesz łagodnego zejścia do morza? A może lubisz nurkować czy wędkować? Chcesz wypożyczyć łódkę i poznać Chorwację od strony morza? Albo masz skuter wodny i chcesz go zabrać?
[Nie ma tutaj miejsca na reklamy. Molim, ovdje nije mjesto za reklame. Please do not advertise.]
skipper
Plażowicz
Posty: 7
Dołączył(a): 28.06.2010

Nieprzeczytany postnapisał(a) skipper » 31.10.2010 19:36

Robiłem Voditejla 2 lata temu, a moja małżonka w tym roku w lipcu.
Egzamin zdawaliśmy oboje w kapitanacie w Sibeniku, Jest tu troche luźniej niż w Zadarze - choć kilkadziesiąt osób, róznych narodowości się zbiera. Egzamin co tydzień we wtorek około południa, ( w Zadarze chyba w piatki) Rano wypełniasz wniosek w kapitanacie , płacisz łącznie 855 kn (tyle było w tym roku) dwie fotografie i składasz to chyba nie później niż do 11h. Egzamin w języku chorwackim ,angielskim ,niemieckim lub polskim łamanym z chorwackim. Zdawanie odbywa sie w trzech pokojach naraz więc idzie dosyc szybko ,choc reguły nie ma ,jedni są 10 minut inni 20. Oprócz tego co pisano powyżej, warto znać Miedzynarodowe Prawo Drogi Morskiej, system IALA region - A. Warto szczególnie jezeli chcesz pływac tez nocą (czasami nie ma innego wyjścia) znac oznakowanie swietlne wszelkiego rodzaju jednostek a juz na pewno kutrów rybackich ,trawlerów, promów bo tego nie brakuje na Adriatyku. Po egzaminie jeszcze zdążycie popłynąc Krką do Skradina a nastepnego dnia do południa wracając mozna odebrać patent.
Jak bedziesz miał jakies pytania , daj znac

Pozdrawiam
petr
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 370
Dołączył(a): 07.07.2007

Nieprzeczytany postnapisał(a) petr » 02.11.2010 10:49

A czy polski patent sternika jachtowego jest w Chorwacji do czegos przydatny czy zupelnie nie honorowany?. Bo zdajac na patent sternika wszytsko to o czym piszesz (oznakowanie systemu IALA, ozczenia jednostek itd) bylo w programie i na egzaminie , ktory zdawalem juz dawno bo 20 lat temu w Trzebieży za czasow swietnosci COŻ PZŻ.
KumoterSzyszkownik
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 207
Dołączył(a): 29.08.2007

Nieprzeczytany postnapisał(a) KumoterSzyszkownik » 02.11.2010 14:24

petr napisał(a):A czy polski patent sternika jachtowego jest w Chorwacji do czegos przydatny czy zupelnie nie honorowany?. Bo zdajac na patent sternika wszytsko to o czym piszesz (oznakowanie systemu IALA, ozczenia jednostek itd) bylo w programie i na egzaminie , ktory zdawalem juz dawno bo 20 lat temu w Trzebieży za czasow swietnosci COŻ PZŻ.


Jesli jestes w posiadaniu polskiego patentu sternika jachtowego,to w Chorwacji mozesz sobie spokojnie wyczarterowac jacht.
Trzeba miec tylko jeszcze jeden drobny kwitek-uprawnienia na UKF-ke.
Podobno Chorwacj maja fiola na jego punkcie.Choc przyznam,ze mi sie jeszcze nie zdarzylo cobym musial sie nim legitymowac....I dobrze,bo nie posiadam! :wink:
kawa
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 337
Dołączył(a): 01.08.2002

Nieprzeczytany postnapisał(a) kawa » 02.11.2010 15:44

Witam !
Patent Voditelj Brodice jest ważny i uznawany tylko w Chorwacji !
Jeżeli chciałbyś kiedyś pływać na innym akwenie to nie jest on honorowany. Najlepiej jak masz polski patent sternika to na jego podstawie możesz sobie wyrobić międzynarodowy patent ISSA (ja tak zrobiłem ) i będzie on honorowany na wszystkich akwenach. Zobacz tu :
http://www.issa.com.pl/
Oczywiście do pływania morskiego w Chorwacji będziesz jeszcze potrzebował patent radiooperatora SRC wg.RYA (Royal Yachting Association). Kursy takie robi GMDSS w jeden dzień i kończy go egzaminem, który przeważnie się zdaje. Link tu: http://www.gmdss.pl/
Pozdrawiam
Kawa
kawa
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 337
Dołączył(a): 01.08.2002

Nieprzeczytany postnapisał(a) kawa » 02.11.2010 15:48

A przy okazji zapraszam na moją relację z tegorocznego rejsu w Chorwacji. Link jest tu :
http://cro.pl/forum/viewtopic.php?t=302 ... sc&start=0
Kitt
Globtroter
Avatar użytkownika
Posty: 42
Dołączył(a): 05.04.2010

Nieprzeczytany postnapisał(a) Kitt » 03.11.2010 17:56

kawa napisał(a):Patent Voditelj Brodice jest ważny i uznawany tylko w Chorwacji !


Np. w Grecji go nie uznają? Co robią Chorwaci którzy chcą tam popływać?
W Polsce chyba powinni uznawać - jako "uprawnienia zdobyte za granicą"? W sumie zależy jeszcze czy mówimy o uznawaniu przez czarterującego nam łódź - czy ewentualne służby kontrolujące na morzu...
kawa
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 337
Dołączył(a): 01.08.2002

Nieprzeczytany postnapisał(a) kawa » 03.11.2010 20:53

Cytat ze strony firmy PUNT która organizuje takie szkolenia : "Stopień upoważnia do prowadzenia jachtów żaglowych i motorowych o masie całkowitej do 20 ton oraz zawiera uprawnienia radiooperatora UKF. Stopień Voditelj Brodice (kategorii B) ważny jest wyłącznie na wodach chorwackich". Koniec cytatu. Więcej jest tu: http://www.punt.pl/szkolenie/3,Voditelj ... _Chorwacji
skipper
Plażowicz
Posty: 7
Dołączył(a): 28.06.2010

Nieprzeczytany postnapisał(a) skipper » 04.11.2010 01:27

kawa napisał(a):Patent Voditelj Brodice jest ważny i uznawany tylko w Chorwacji !
Jeżeli chciałbyś kiedyś pływać na innym akwenie to nie jest on honorowany.

Nie do końca prawda, Grecy często czarterują jachty na Voditejla,zalezy od armatora , trzeba pytać na poczatku załatwiania czarteru .
Mam też ISSA ale nie musiałem nigdy sie nim tam posługiwać

Oczywiście do pływania morskiego w Chorwacji będziesz jeszcze potrzebował patent radiooperatora SRC wg.RYA (Royal Yachting Association).


Na jachcie musi być jeden członek załogi z SRC, niekoniecznie skipper.
Tak się składa że swoje uprawnienia tez robiłem w RYA. Jezeli komus zalezy na czasie trzeba wziąć poprawkę że na przysłanie patentu z Anglii najczęściej trzeba czekac 3-5 tygodni.
Mozna zrobic tez kurs nieco taniej tu http://www.morka.pl/pl/events/kursy-src z tym ze egzaminy organizowane sa w innym terminie przez Urzad Komunikacji Elektronicznej. Mozna też jeżeli sie ktoś czuje na siłach i zna temat podchodzić do egzaminu bez kursu, kurs nie jest obowiązkowy.
Wogóle dobrze jest ,na spokojnie robić teraz uprawnienia jesienią lub zimą na sezon letni bedzie jak znalazł.

Cytat ze strony firmy PUNT która organizuje takie szkolenia : "Stopień upoważnia do prowadzenia jachtów żaglowych i motorowych o masie całkowitej do 20 ton


Nie wiem jak to robi się z Puntem ,ale na moim i żony patencie ,a także na tych co zdawali ze mną ,widnieje upowaznienie do prowadzenia jachtów do 30(BT) ton

Pozdrawiam S
realista2
Cromaniak
Posty: 2238
Dołączył(a): 13.05.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) realista2 » 05.11.2010 19:19

Skipper w którym miejscu na twoim patencie VBr „widnieje upoważnienie do prowadzenia jachtów do 30(BT) ton”? No i skąd przeświadczenie, że ten patent jest ważny tylko w Chorwacji?
KumoterSzyszkownik
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 207
Dołączył(a): 29.08.2007

Nieprzeczytany postnapisał(a) KumoterSzyszkownik » 05.11.2010 22:19

realista2 napisał(a):Skipper w którym miejscu na twoim patencie VBr „widnieje upoważnienie do prowadzenia jachtów do 30(BT) ton”? No i skąd przeświadczenie, że ten patent jest ważny tylko w Chorwacji?


Stad to przeswiadczenie moze wynikac,ze wszedzie pisza,ze patent VB ,,dziala''tylko i wylacznie na wodach terytorialnych chorwackich.
Jesli jakiemus armatorowi -powiedzmy z Grecji-taki patent wystarczy do czarteru-to tylko i wylacznie jego sprawa...Wszystko jak wiemy jest kwestia ceny...
Podejrzewam,ze jesli dobrze sie zaplaci to i kwit z pralni by wystarczyl,o ile armator i jego jacht sa dobrze ubezpieczeni...
Ale to tylko moje zdanie rzecz jasna...
realista2
Cromaniak
Posty: 2238
Dołączył(a): 13.05.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) realista2 » 06.11.2010 10:03

Co do patentów VBr wydanych po 2004 roku sprawa jest jasna.. VBr typ B pozwala na samodzielne prowadzenie jachtu do 30 BRT w strefie III i IV (wody przybrzeżne i wody terytorialne Chorwacji).
Prowadzenie jachtu w strefie I i II (Adriatyk i wszelkie inne morza) wymaga obecności dwóch osób. Kapitana z VBr typu C i oficera z VBr typu B. Uznawanie wydawanych przez różne kraje uprawnień zależy w znacznym stopniu od zasady wzajemności, a tym samym opiera się na umowach bilateralnych. Brak jest informacji na temat oficjalnego uznawania VBr w innych krajach. W praktyce na VBr można wyczarterować jacht w Grecji i wielu innych państwach śródziemnomorskich. Jak zachowałby się ubezpieczyciel w razie utraty jachtu prowadzonego przez skippera VBr poza Chorwacją trudno powiedzieć.
Ciekawi mnie inne zagadnienie. Mam VBr wydane przed zmianą przepisów i podziałem na kat ABC.
Co zatem mi wolno? Nic bo stare uprawnienia strąciły moc, czy wolno mi naprawdę wiele bo stare uprawnienia miały szerszy zakres.
mirko
Rezydent
Avatar użytkownika
Posty: 3692
Dołączył(a): 06.04.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) mirko » 06.11.2010 10:08

KumoterSzyszkownik napisał(a):
realista2 napisał(a):Skipper w którym miejscu na twoim patencie VBr „widnieje upoważnienie do prowadzenia jachtów do 30(BT) ton”? No i skąd przeświadczenie, że ten patent jest ważny tylko w Chorwacji?


Stad to przeswiadczenie moze wynikac,ze wszedzie pisza,ze patent VB ,,dziala''tylko i wylacznie na wodach terytorialnych chorwackich.


Ważność patentu skippera nie jest związana z obszarem nawigacji lecz z banderą pod którym jacht płynie.

Chorwacja uznaje tylko patentów wydanych przez:Polski Związek Żeglarski

:?
realista2
Cromaniak
Posty: 2238
Dołączył(a): 13.05.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) realista2 » 06.11.2010 10:27

mirko napisał(a):[Ważność patentu skippera nie jest związana z obszarem nawigacji lecz z banderą pod którym jacht płynie.

:?

Problem jest o wiele bardziej złożony niż ci się wydaje.

http://www.mmpi.hr/UserDocsImages/27%20 ... ahtama.htm
mirko
Rezydent
Avatar użytkownika
Posty: 3692
Dołączył(a): 06.04.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) mirko » 06.11.2010 11:03

realista2 napisał(a):Problem jest o wiele bardziej złożony niż ci się wydaje.

http://www.mmpi.hr/UserDocsImages/27%20 ... ahtama.htm


Jeżeli jacht na Adriatyku płinie z polską banderą, te przepisy nie są ważne :wink:
Jacht musi być zgodne z polskimi przepisami 8O
realista2
Cromaniak
Posty: 2238
Dołączył(a): 13.05.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) realista2 » 06.11.2010 13:48

mirko napisał(a):Ważność patentu skippera nie jest związana z obszarem nawigacji lecz z banderą pod którym jacht płynie.

Chorwacja uznaje tylko patentów wydanych przez:Polski Związek Żeglarski

:?


Mirko tłumaczy cię jedynie słaba znajomość języka polskiego.
Bo chodzi o coś innego.
Nie mówimy o żeglowaniu na własnej łodzi tyko o czarterach, a konkretnie o tym czy mając chorwacki patent VBr kat B można wyczarterować jacht w Grecji lub innym państwie?
Na tak postawione pytanie trudno odpowiedzieć jednoznacznie. Jeśli firma czarterowa np. grecka wyda nam jacht co jest powszechną praktyką to czy w razie zatopienia łódki nie będzie problemu z wypłatą odszkodowania? Jaka jest praktyka w takiej sytuacji nie wiem.
Teoretycznie ubezpieczalnia może nie zapłacić bo zgodnie z przepisami chorwackimi VBr kat B pozwala na pływanie po chorwackich wodach terytorialnych. To jest wyliczenie enumeratywne (kat. wód III i IV) i niema w nim np. wód terytorialnych Grecji.
Nie znam przepisów greckich w tej materii. Nie słyszałem o umowie bilateralnej pomiędzy Grecją, a Chorwacją o wzajemnym uznawaniu patentów. Na przykład polska ustawa o Kulturze Fizycznej nie pozwala na posługiwanie się VBr na terenie Polski bo art. 53a pkt1ust4 ma następujące brzmienie :
"Osoba, która uzyskała uprawnienia do uprawiania żeglarstwa w innym państwie, może uprawiać żeglarstwo na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w zakresie posiadanych uprawnień potwierdzonych stosownym dokumentem" .
Patent BVr kat B jest co prawda potwierdzonym stosownym dokumentem uprawnieniem do uprawiania żeglarstwa, ale jedynie na terenie chorwackich wód terytorialnych jak wynika z chorwackiej ustawy.
Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Plaże & Adriatyk - żeglowanie, nurkowanie, wędkowanie...



cron
Voditelj Brodice (Skipper chorwacki) ktos zdawal? - strona 2
Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się
reklama
Chorwacja Online
[ reklama ]    [ kontakt ]

Platforma cro.pl© Chorwacja online™ wykorzystuje cookies do prawidłowego działania, te pliki gromadzą na Twoim komputerze dane ułatwiające korzystanie z serwisu; więcej informacji w polityce prywatności.

Redakcja platformy cro.pl© Chorwacja online™ nie odpowiada za treści zamieszczone przez użytkowników. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu. Serwis ma charakter wyłącznie informacyjny. Cro.pl© nie reprezentuje interesów żadnego biura podróży, nie zajmuje się organizacją imprez turystycznych oraz nie odpowiada za treść zamieszczonych reklam.

Copyright: cro.pl© 1999-2024 Wszystkie prawa zastrzeżone