Pomimo tego, że dalej kropi, już się nie przeczekujemy, tylko idziemy dalej, bo szkoda nam czasu. Od momentu, kiedy zaczęło padać, minęły już prawie dwie godziny. Trochę nam się z tego powodu pobyt w Efezie przedłużył.
Mijamy Łaźnie Variusa, ale ani ja, ani Waldek, nie robiliśmy im zdjęć.
Na zdjęciu poniżej widać jedynie ich fragment w głębi za kolumnami.
W tym miejscy zaczyna się Bazylika Stoa (Królewska Kolumnada).
W okresie hellenistycznym stoa była jednonawowa, ale w 11 roku n.e., za panowania cesarza Augusta, wybudowano w jej miejscu dwukondygnacyjną, marmurową promenadą o długości 165 metrów, z trzema nawami i drewnianym dachem, która biegła ze wschodu na zachód od Łaźni Variusa, wzdłuż północnej strony Górnej Agory. Jej główną funkcją było zapewnienie ludziom schronienia i cienia. Ponadto służyła również jako giełda papierów wartościowych i centrum wymiany bezpieniężnej.
Do środka prowadziły z agory cztery stopnie, biegnące wzdłuż całej jej długości.
Obecnie tych schodów nie widać, bowiem są zasłonięte drewnianym chodnikiem, ale kiedyś wyglądały tak.
- Zdjęcie z internetu
Jońskie kolumny, których było 67, miały głowice w kształcie głów byka. Boczne nawy miały szerokość 4,72 metra, natomiast nawa środkowa 6,85 metra. Na cokole po wschodniej stronie Bazyliki Stoa umieszczono posągi Augusta i jego żony Liwii, ukazujące ich w pozycji siedzącej. Fragmenty tych posągów można obejrzeć w Muzeum w Selçuku.
Budowa Bazyliki Stoa została sfinansowana przez Gauisa Sextiliusa Pollio. Był on również fundatorem innych budynków w Efezie.
Na zdjęciu poniżej widać kapitele kolumn z głowami byków z Bazyliki Stoa.
Za Bazyliką znajduje się półokrągły teatr, wbudowany u podnóża północnego zbocza góry Pion. Był używany jako buleuterion na posiedzenia rady miejskiej oraz jako odeon do występów artystycznych. Pierwotny teatr był zbudowany w okresie hellenistycznym. Po przejściu kilku faz budowy i odbudowy, jego obecny kształt, który był zadaszony, pochodzi prawdopodobnie z około 100 roku naszej ery.
W porównaniu z Teatrem Wielkim wydaje się bardzo mały ale szacuje się, że mieściło się w nim 1400 osób.
Inskrypcja wskazuje, że budowę nowej skene w Odeonie sfinansował Publius Vedius Antoninus około 150 r.n.e. Skene miała dwukondygnacyjną fasadę edykularną (podobną do fasady Biblioteki Celsusa ), którą ozdobiono portretowymi posągami rodziny cesarskiej i inskrypcjami listów cesarza Antoninusa Piusa.
Z agory była widoczna tylko górna część tej fasady, bowiem dolną zasłaniała stojąca bezpośrednio przed nią dwukondygnacyjna Bazylika Stoa.
Idziemy zobaczyć Odeon i to, co z niego można dojrzeć.
Wchodzimy schodami po prawej stronie.
Z góry dobrze widać pozostałości kolumnady Bazyliki Stoa.
Te masywne kamienne bloki, przy których stoi Waldek, to pozostałość po fasadzie Odeonu.
Ulewa była potężna, więc orchestra została zalana.
To schody prowadzące na widownię po lewej stronie.
I wychodzimy z Odeonu.