Platforma cro.pl© Chorwacja online™ - podróżuj z nami po całym świecie! Odkryj Chorwację i nie tylko na forum obecnych i przyszłych Cromaniaków ツ

Silniki i śruby na jakich pływamy

Piaszczyste plaże? To w Chorwacji jednak rzadkość. Ale może są tacy, którzy chcą podzielić się z innymi swoją wiedzą na ten temat. Potrzebujesz łagodnego zejścia do morza? A może lubisz nurkować czy wędkować? Chcesz wypożyczyć łódkę i poznać Chorwację od strony morza? Albo masz skuter wodny i chcesz go zabrać?
[Nie ma tutaj miejsca na reklamy. Molim, ovdje nije mjesto za reklame. Please do not advertise.]
Rysio
Weteran
Avatar użytkownika
Posty: 13051
Dołączył(a): 23.07.2002
Silniki i śruby na jakich pływamy

Nieprzeczytany postnapisał(a) Rysio » 06.03.2015 12:55

W związku z tym że sezon się zbliża, czas pomyśleć o zainwestowaniu zaskórniaków w jakieś bzdety do naszych łódek czy gumjaków :wink:

Na ten moment pływam na standardowej śrubie którą Honda przykręciła do BF20 czyli czterołopatkowa. Sprawuje się dobrze, szczególnie przy załadowanym T40 AE, jednak z racji tego że w 95% przypadków pływam w składzie wagowym ok 200 kg + szpej to śruba czterołopatkowa nie jest prawdopodobnie najlepszą z możliwych. Jako że taki zakup jest uzasadniony (a przynajmniej jestem w stanie to zrobić :wink: ), bo z jedną śrubą to przecież nie można się nigdzie dalej zapuszczać :mrgreen: szukam zapasu a może i podstawowej.

Z obserwacji i pomiarów wynika, że przy starym WLG 2,9 m i odblokowanej Yamie 9,9 (15Ps) osiągałem na śrubie 9,25x9 ponad 42km/h solo i około 38 w składzie 2+1. Obecnie najwyższa zmierzona to 37km/h a standard przelotowy wynosi 33-34km/h i to praktycznie niezależnie czy płynę sam czy w składzie 2+1.

Idąc tropem starego zestawu zastanawiam się czy do BF20 dokupić na "zapas" 9,25x10 czy 9,25x11.

Zapraszam do rzeczowej dyskusji.
markiz17
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 195
Dołączył(a): 20.08.2014

Nieprzeczytany postnapisał(a) markiz17 » 07.03.2015 08:41

Sprawdziłem u siebie i mam śrubę 9,25x10 trój-łopatkową. Pod koniec roku 2014 robiłem testy swojej T40 z yamahą 20KM i 2osoby dorosłe + mały szkrab (max 160kg) niecałe 30km/h, dlatego nie byłem za bardzo zadowolony z prędkości. Sam nie pływałem ale widzę, że twoje prędkości są większe i tak.

Mamy więc jakieś punktu odniesienia. Jakie dokładnie oznaczenie ma twoja śruba?
Rysio
Weteran
Avatar użytkownika
Posty: 13051
Dołączył(a): 23.07.2002

Nieprzeczytany postnapisał(a) Rysio » 08.03.2015 09:24

Na śrubie mam 9-1/4x10, tylko za cholerę nie wiem jak to się ma do tych 4 łopatek w stosunku do 3. Skoro Ty na takiej 3 łopatkowej robiłeś tylko 30 km/h to wynika że trzeba by iść w zdecydowanie większy rozmiar :roll: Do 25-30 ps Honda zakłada 9-7/8x12 ale można też spotkać 9-7/8x11 w BF30 :? WTF :evil:
markiz17
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 195
Dołączył(a): 20.08.2014

Nieprzeczytany postnapisał(a) markiz17 » 08.03.2015 13:08

Nasze śruby mają takie same parametry i różnią się tylko liczbą łopatek.
Znalazłem jakiś artykuł o doborze śrub http://www.sportiwoda.pl/index.php?option=content&task=view&id=105

"Wielopłatowe śruby napędowe mają
większą sprawność przy tych samych parametrach. Posiadają mniejszy
poślizg, przez co stają bardziej wydajne. Czterołopłat będzie płynął
szybciej przy tych samych obrotach silnika, zużywając mniej paliwa
potrzebnego do pokonania takiego samego dystansu na śrubie 3 łopatowej."

To mogłoby tłumaczyć, dlaczego ty płyniesz szybciej.
Jednakże jest tam również napisane, że jeżeli chcemy mieć większą prędkość maksymalną to należy zastosować śrubę trzy-łopatkową. Tutaj też potwierdzenie http://raksa.com.pl/webpage/wszystko-o-srubach-napedowych.html

Jest też taki współczynnik stosunek skoku do średnicy H/S i dla łodzi szybkich, sportowych ma mieć od 0,8-1,47.
Dla parametrów tej śruby co mamy wynosi około 1,08, można go zwiększyć stosując śrubę o większym skoku (lub teoretycznie mniejszej średnicy), wtedy łódź powinna płynąć szybciej pod warunkiem, że silnik ma zapas obrotów, a tego bez obrotomierza nie idzie sprawdzić.

Jednak porównując te osiągi do tej yamahy odblokowanej na 15KM to mamy tylko 5KM więcej, może masa zestawu nie jest dużo większa ale powierzchnia "styku" z wodą jest o wiele większa bo T40 jest dłuższa i szersza. Podsumowując raczej niewiele więcej da się tu ugrać niż te 37km/h to jest chyba maksimum. Pozostaje zmiana silnika na 30KM bo taki można założyć o ile się nie mylę.

Popatrzyłem na katalog producentów i tak naprawdę mamy nie wielkie pole do zmiany śruby, bo średnica >9,9 nie jest zalecana do silników mniejszych niż 25HP. Nie idziemy w 3 łopatki tylko 4.

parametr H/S
9,25x10(twoja) 1,08
9,25x11 1,19 (to bezpieczna zmiana raczej)
9,9x12 1,21
9,9x13 1,31
boboo
Koneser
Avatar użytkownika
Posty: 5070
Dołączył(a): 06.08.2014

Nieprzeczytany postnapisał(a) boboo » 08.03.2015 16:18

markiz17 napisał(a):"Wielopłatowe śruby napędowe mają
większą sprawność"

No cóż, sprawność spada z ilością płatów.
Jednak wielopłatowe mają inne zalety, które niwelują ich mniejszą sprawność.
markiz17
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 195
Dołączył(a): 20.08.2014

Nieprzeczytany postnapisał(a) markiz17 » 08.03.2015 20:07

Szperając po forum motorowodnym, znalazłem ciekawe porównanie śrub 3 i 4 łopatkowej tyle że 13", ale zasada obowiązuje.

wykres prędkości do obrotów czerwona przerywana linia śruba 3-lopatowa , reszta 4-lopatowe
Obrazek

zależność zużycia paliwa od prędkości , test ile dało się przepłynąć na jednym litrze , najbardziej ekonomiczna 6,25km na 1l przy 40km/h 13"( linia czerwona 4-lopatowa ) .
Obrazek

Potwierdza się porównanie naszych śrub. Generalnie w bardzo dużym zakresie obrotów silnika śruba 4-łopatkowa ma przewagę w prędkości maksymalnej łodzi. Dopiero na samym końcu charakterystyk przy prędkości 5500obr/min śruba 3-łopatkowa "wygrywa" w walce o prędkość. Mój silnik zapewne nie osiągał takiej prędkości obrotowej, żebym mógł płynąć szybciej od ciebie Rysiu.

Wniosek prosty 4-łopatkowa lepsza na Jadran, ale do łodzi, który pływa z prędkościami nie większymi niż 40-45km/h. Powyżej tej prędkości lepsze właściwości ma śruba 3-łopatkowa.
Ostatnio edytowano 18.03.2015 10:51 przez markiz17, łącznie edytowano 1 raz
markiz17
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 195
Dołączył(a): 20.08.2014

Nieprzeczytany postnapisał(a) markiz17 » 10.03.2015 10:20

Podsumowując, śruba 4-płatowa (w porównaniu do 3-płatowej o takich samych parametrach) będzie miała mniejszy poślizg, dlatego można płynąć na niej trochę szybciej, widać zużycie paliwa też jest mniejsze.

Mam zamiar zakupić 4x9,25x11. Niestety oryginalnej Yamahy raczej nie kupie, ale znalazłem zamiennik za 430zł AMITA4 firmy SOLAS http://www.permatech.pl/pub/SOLAS_OB/Solas_ALU2012/Yamaha_8AB_ALU2012.pdf oznaczenie 3113-093-11

Do hondy też mają http://www.permatech.pl/pub/SOLAS_OB/Solas_ALU2012/Honda_AB_ALU2012.pdf

W większą średnicę nie pakowałbym się bo rośnie zapotrzebowanie na moc i sam producent SOLAS poleca większe śruby do 25KM.

Znalazłem też 3-płatową 9,25x12 http://propellers.istore.pl/pl/yamaha-99-15-km-9-1-4-x-12-y15.html#op1 w promocyjnej cenie 290zł. Przydałoby się obie przetestować tj. 3x9,25x12 i AMITA4 4x9,25x11 :x
AdamBeata
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 800
Dołączył(a): 06.08.2013

Nieprzeczytany postnapisał(a) AdamBeata » 05.05.2015 17:39

Tak się zagłębiłeś w temat, że teraz to głupio coś palnąć bez zastanowienia.
Ja osobiście mam silnik marinera (yamaha) 30KM 2T i teraz mam dwie śruby trzypłatowe 9 7/8, jedną ze skokiem 10 3/4, a drugą ze skokiem 13.
Cały RIB beze mnie waży ze 180kg razem z silnikiem, akumulatorem i resztą.
Przy małym skoku szybciej sie rozpędza, ale mniejszy v-maks i obroty są za duże jak sam pływam przy maksymalnym otwarciu przepustnicy (szkoda silnika wtedy). Jednak przy większej ilości ludzi na RIBie zakładam mniejszy skok bo lepiej ciągnie i się rozpędza.
Wszystko testowałem na Odrze bez fal.
Mechanik powiedział mi, że najlepiej mieć ze dwie śruby z różnicą skoku o 2 jeśli silnik sensownie współgra z ciężarem łódki.
Podpytywałem też znajomych rybaków i ci co mają dużą łajbę, stosunkowo niewielki silnik do niej i w kilku osiłków płyną na ryby to zakładają śruby uciągowe z jak najmniejszym skokiem, aby to wszystko jakoś sie człapało do przodu bo im na vmaks nie zależy.
markiz17
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 195
Dołączył(a): 20.08.2014

Nieprzeczytany postnapisał(a) markiz17 » 06.05.2015 08:00

Czy duże są różnice u ciebie w prędkości Vmax między tymi śrubami?
Ja pływam z małżonką i dzieckiem, bardzo rzadko sam, dlatego aż tak bardzo na prędkości mi nie zależy bo i tak różnice zapewne są niewielkie (między tymi 2"). A przy zafalowaniu co mi przyjdzie z Vmax :lol:

9.25x10" płynąłem prawie 30km/h - ponton 140kg + załoga pewnie drugie tyle.
Kupuję raczej AMITA4 9.25x11" (4-płaty) 12" niestety nie produkują.
Porównam te 2 śruby wkrótce na wodzie. Można pójść w większy rozmiar jak wspomniał Rysio np. 9 7/8, ale to się wiąże z konieczności zmiany wałka na 10 zębów. Nie widzę sensu aż takich kombinacji. To już lepiej sprzedać motor dołożyć i kupić 30KM. Ale dźwiganie tego....mnie przeraża i wolałbym małego riba. :roll:
AdamBeata
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 800
Dołączył(a): 06.08.2013

Nieprzeczytany postnapisał(a) AdamBeata » 06.05.2015 09:38

Powiem szczerze, że vmaks raczej minimalne różnice. Nie sprawdzałem dokładnie na gpsie ale musze to zrobić z ciekawości.
Napewno silnik tak nie wyje kiedy płynę z maksymalną prędkoscią, a o to przede wszystkim mi chodziło.
W tym roku chcemy trochę dalej popływać w Cro więc mniejsze wycie silnika będzie napewno pomocne i dla uszu i dla silnika i dla baku.

Powiem szczerze, że napewno silnik dwusuwowy, choć ma mniejszą kulturę pracy i jest dość głośny ma takie plusy, że lepiej sie rozpędza na początku i waży o niebo mniej niż 4T. Mój Mariner 30KM waży i wygląda tak samo jak średnia 15 4T.
Co do spalania to bajki, że więcej palą. Mi pali średnio 4-5l /h.


Napewno nie ma sensu już taka inwestycja jak mówisz. Ja też za bardzo nie inwestuję w wyśrubowanie sprzetu, który ma po prostu swoje ograniczenia.

Co do silników to mi sie kiedyś marzy Evinrude Etec z tej generacji 2T z wtryskiem oleju. To jedyne silniki dwusuwowe, dopuszczone do pływania po jeziorach w Austrii i Szwajcarii. Kiedyś oglądałem test tego silnika z innym tej samej mocy czterosuwowym w dokładnie tej samej łódce. Odchodzi każdego czterosuwa bez porównania.
Teraz właśnie można za grosze przywieźć ze Szwajcarii lub Austrii starsze duwsuwy bo sie musza ich pozbyć. Znajomy kupił Johnsona 40KM za 1500zł w bardzo dobrym stanie.
Ostatnio edytowano 06.07.2015 12:30 przez AdamBeata, łącznie edytowano 1 raz
markiz17
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 195
Dołączył(a): 20.08.2014

Nieprzeczytany postnapisał(a) markiz17 » 16.05.2015 09:45

Jeżeli kogoś interesuje temat śrub do małych łodzi pontonów to tutaj koleś z Rosji robi testy na małym ribie:
9.25X10
9.25X11
9.25X12
Śruby 3-płatowe.



Natomiast tutaj jest test pontonu 360 z suzuki DF15 w zależności od liczby osób.
Vmax przy jednej osobie 35km/h.
Przy większej liczbie osób praktycznie się nie zmienia i wynosi 29-30km/h



Do testów śrub podstawa to obrotomierz inaczej możemy liczyć tylko na szczęście, że zmiana przyniesie korzyści :lol: Ale wydaje mi się, że optymalną śrubą do pontonu standardowego z pompowanym kilem około 4m będzie 4-płat 9.25X11. Przy silniku 20KM i tylko 1 osobie Vmax to 38-40km/h... jak zrobię testy to potwierdzę. :)
AdamBeata
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 800
Dołączył(a): 06.08.2013

Nieprzeczytany postnapisał(a) AdamBeata » 19.05.2015 19:36

Śruba śrubą ale wlałem ostatnio 98 ze Statoila i dopiero poczułem różnicę. Silniki 2T na wolnych raczej kultury pracy nie mają, a po wlaniu 98 od razu lepiej chodzi i przyspieszenie też zdecydowanie da sie odczuć.
Ciekawe jak V-pover z Shell się zachowa?
markiz17
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 195
Dołączył(a): 20.08.2014

Nieprzeczytany postnapisał(a) markiz17 » 06.06.2015 15:17

Testy wykonane, wszystko porządnie zmierzone :D
Śruba 9.25x10 3-płatowa, silnik Yamaha 20KM 4T, ponton Honwave T40, najniższy trym.
1 osoba 38-39km/h RPM=6050 obr/min
2 osoby + szkrab mały 33-34km/h RPM=5800obr/min ---> w tym składzie w Cro.
3 osoby + szkrab mały 30-31km/h RPM=5700 obr/min

Wnioski są takie, że śruba jest dobrze dobrana, ale wydaje mi się, że spokojnie można zwiększyć skok o 1, wtedy RPM 5500-5600 obr/min. Ciekawe czy Vmax się zwiększy :?:

Edit:
Przy zmianie na śrubę skok +1 czyli 9.25x11 i założeniu podobnych wartości poślizgu w w/w przypadkach oraz zmniejszeniu w najgorszym przypadku RPM o 200 obr (zmiana śruby o +1 zmniejsza RPM o 150-200 obr/m). Vmax obliczeniowo wygląda następująco:
1 osoba 40-41km/h RPM=5850 obr/min
2 osoby + szkrab mały 35-36km/h RPM=5600obr/min

Zmiana śruby na 12 znowu zmniejsza RPM o 200obr + straty na poślizgu i Vmax raczej się nie zmieni, albo zmieni o 1km/h, co jest na granicy błędu.

Mój silnik maksymalny moment obrotowy ma przy 5500obr/m, więc śruba 11 jeszcze pozwala przy 2 osobach o 100obr przekroczyć ten punkt. Ze śrubą 12 już mógłby być problem - wtedy obroty maksymalne teoretycznie 5400.
Dołożenie dodatkowego obciążenia będzie zmniejszać RPM, podobnie zwiększanie skoku, a to dlatego że z 20KM już nic więcej nie da się ugrać.
Rysio
Weteran
Avatar użytkownika
Posty: 13051
Dołączył(a): 23.07.2002

Nieprzeczytany postnapisał(a) Rysio » 01.07.2015 11:03

Na przekór wszystkiemu kupiłem se 9,25x12. Nie chciało mi się bawić w obliczenia i obrotomierze. Jardan pokaże czy wybór był dobry czy do doopy. Cena śruby made in Korea 290 zł. + 20 zł przesyłka. Odpalona wczoraj na słuchawkach idzie równo aż do odcięcia. Żadnego bicia czy wibracji więc powinno być oki. Jak się okaże za szybka to na przyszły rok kupię se 11". Póki co mam 2 czyli 10 i 12" do testowania. :)
markiz17
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 195
Dołączył(a): 20.08.2014

Nieprzeczytany postnapisał(a) markiz17 » 02.07.2015 07:25

Jestem bardzo ciekawy jaki Vmax będziesz miał na tej 12. Jakby co służę obrotomierzem w Cro. Jego zamontowanie to tylko 2 minuty.
Mogę się mylić z moimi wyliczeniami, gdyż tak sobie pomyślałem przy 5500 silnik ma moment maksymalny i widać u mnie przy dociążaniu pontonu kolejnymi osobami obroty spadały najpierw o 200 dla 2 osób potem o 100 już dla 3 osób. Zmiana śruby na 12 w okolicach 500 wcale nie musi zmniejszać RPM o 200, może to być np. 100, więc Vmax będzie większa.
Gdzie kupowałeś śrubę?
Następna strona

Powrót do Plaże & Adriatyk - żeglowanie, nurkowanie, wędkowanie...

cron
reklama
Chorwacja Online
[ reklama ]    [ kontakt ]

Platforma cro.pl© Chorwacja online™ wykorzystuje cookies do prawidłowego działania, te pliki gromadzą na Twoim komputerze dane ułatwiające korzystanie z serwisu; więcej informacji w polityce prywatności.

Redakcja platformy cro.pl© Chorwacja online™ nie odpowiada za treści zamieszczone przez użytkowników. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu. Serwis ma charakter wyłącznie informacyjny. Cro.pl© nie reprezentuje interesów żadnego biura podróży, nie zajmuje się organizacją imprez turystycznych oraz nie odpowiada za treść zamieszczonych reklam.

Copyright: cro.pl© 1999-2024 Wszystkie prawa zastrzeżone