Kto czyta, nie błądzi
Na przykładzie Agnieszki (prawdziwym czy nie
)
warto aby wszyscy przed wyjazdem sprawdzili jak jechać z zestawem: przyczepą kempingową, przyczepą z motorówką.... i ziemniakami
)
Jazda z przyczepą
autor: Przemysław Stanek
W okresie wakacyjnym na drogach widać więcej pojazdów poruszających się z przyczepami. Warto znać wymagania techniczne, jakie muszą spełniać przyczepy, aby kierowca nie narażał się na zapłacenie mandatu.
Co to jest przyczepa?
Przepisy kodeksu drogowego dokładnie określają, co to jest przyczepa. I tak: przyczepą jest pojazd bez silnika, przystosowany do łączenia go z innymi pojazdami. Ponadto kierowcy mogą spotkać się z pojęciem przyczepy lekkiej - jest to przyczepa, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 750 kg. Dodatkowo kierowcy samochodów ciężarowych mogą się spotkać z naczepami, czyli przyczepami, których część spoczywa na pojeździe silnikowym i obciąża ten pojazd.
Tak jak z samochodem
Kierowcy pojazdów z przyczepami muszą pamiętać, że kodeks drogowy nakazuje stosować w odniesieniu do nich te same przepisy jak do samochodów. Jednym z takich wymogów jest konieczność przeprowadzania badań technicznych. I tak, na pierwsze badanie techniczne należy się udać przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, na następne przed upływem 2 lat od poprzedniego badania, a dalej już corocznie. Należy tutaj podkreślić, że na badanie techniczne nie muszą udawać się właściciele przyczep lekkich.
Warunki techniczne dla przyczep
Przyczepa służy do przewożenia różnego rodzaju ładunków, w tym również ponadgabrytowych. Dlatego też przepisy precyzują, jaki ładunek można przewozić przyczepą. Najbardziej niebezpieczne są ładunki, które wystają poza płaszczyzny obrysu pojazdu czy też przyczepy. Ładunek taki może być umieszczony na przyczepie tylko pod warunkiem, że:
1) ładunek wystający na boki nie może powodować przekroczenia szerokości 2,55 m, a w przypadku przyczepy o szerokości 2,55 m nie może przekraczać 3 m, jednak wówczas ładunek musi być umieszczony w taki sposób, aby wystawał z każdej strony nie więcej niż 23 cm,
2) ładunek wystający z tyłu nie może wystawać na odległość większą niż 2 m od tylnej płaszczyzny przyczepy, w przypadku przyczepy kłonicowej odległość tę liczy się od osi przyczepy.
Ładunek wystający z tyłu powinien być oznaczony pasami białymi i czerwonymi umieszczonymi bezpośrednio na ładunku lub na tarczy na jego tylnej płaszczyźnie. Ponadto w okresie niedostatecznej widoczności na najbardziej wystającej do tyłu krawędzi ładunku umieszcza się czerwone światło i czerwone światło odblaskowe.
W przypadku samochodów osobowych ładunek wystający z tyłu przyczepy musi być oznaczony chorągiewką barwy czerwonej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku.
Należy pamiętać, że rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego. Przyczepa ciągnięta przez samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej tego samochodu powiększonej o 40%.
Przepisy przewidują, że zespół pojazdów może składać się najwyżej z 3 pojazdów, a zespół ciągnięty przez pojazd silnikowy inny niż ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny - z 2 pojazdów. Długość zespołu 2 pojazdów (samochód + przyczepa) nie może przekraczać 18,75 m, a 3 pojazdów - 22 m. Długość zespołu złożonego z motocykla, motoroweru lub roweru i przyczepy nie może przekraczać 4 m.
Dowód rejestracyjny
Aby można było poruszać się pojazdem z przyczepą, musi być ona zarejestrowana i posiadać dowód rejestracyjny. Ponadto samochód osobowy należy wyposażyć w hak holowniczy, a następnie udać się na badanie techniczne, gdzie uzyska się stosowny wpis do dowodu rejestracyjnego samochodu. Należy tutaj podkreślić, że nie wszystkie pojazdy mogą poruszać się z przyczepą, przykładowo Daewoo Tico nie może być wyposażone w hak holowniczy.