Re: Portugalski skok w bok. Tramwaje Lizbony i plaże Algarve
30.08, Lizbona, dzień II - Belém, Klasztor Hieronimitów (Mosteiro dos Jerónimos)Praktycznie cały dzień spędzimy w Belém, dzielnicy położonej na zachodnich przedmieściach Lizbony, nad Tagiem, niedaleko jego ujścia do oceanu i silnie związanej z portugalską erą wielkich odkryć geograficznych. Stąd m.in. w 1497 r. Vasco da Gama wyruszył w podróż do Indii, a sukces tej morskiej wyprawy znalazł bezpośrednie przełożenie na wygląd dzielnicy.
Jest w Belém co oglądać
Do Belém najłatwiej dojechać tramwajem numer 15. My swoją 15stkę łapiemy na Praça da Figueira, tuż obok stacji Rossio zielonej linii metra.
Pan z obsługi
carris sprawnie dzieli oczekujących na dwie kolejki, na tych do Belem i tych do innych dzielnic miasta.
Nie udaje nam się niestety zmieścić do ślicznego żółtego wagonika
. Po chwili przyjeżdża długi, nowoczesny, niskopodłogowy skład i zabiera z przystanku wszystkich chętnych.
Podroż trwa ok. pół godziny, może trochę dłużej. Pod Klasztorem Hieronimitów już dłuuuga kolejka
.
Planując zwiedzanie Lizbony, właśnie z uwagi na te kolejki, chciałam być w Belem już przed 10.00, tymczasem koło dziesiątej dopiero wygrzebaliśmy się z hostelu
. Za to teraz postoimy.
Zmieniamy się w kolejce i w tym czasie oglądamy budowlę z zewnątrz.
Budowę
Mosteiro dos Jerónimos rozpoczął w 1502 roku król Manuel I. Klasztor miał być wyrazem dziękczynienia za triumfalny powrót Vasco da Gamy z Indii. Powstał on na miejscu kaplicy
Ermida do Restelo, założonej przez Henryka Żeglarza, w której to Vasco da Gama modlił się w noc poprzedzającą wyprawę. Do opieki nad budowanym klasztorem król wybrał Zakon św. Hieronima. Hieronimici zajmowali klasztor do 1834 roku, kiedy to nastąpiła kasacja zakonu.
Klasztor wraz z kościołem Santa Maria de Belém jest wybitnym przykładem stylu manuelińskiego, który rozwinął się w Portugalii za panowania króla Manuela I Szczęśliwego i od imienia króla wywodzi swą nazwę.
Styl ten łączy późny gotyk z elementami orientalnymi i motywami morskimi.
Szczególnie zachwycający jest południowy portal.
Mosteiro jest dowodem morskiej potęgi Portugalii XV i XVI w. Budowa klasztoru trwała przeszło sto lat, a środki finansowane pochodziły z podatków, jakie nałożono na handel przyprawami przywożonymi z zamorskich wypraw.
(...)