Platforma cro.pl© Chorwacja online™ - podróżuj z nami po całym świecie! Odkryj Chorwację i nie tylko na forum obecnych i przyszłych Cromaniaków ツ

Po prostu PELOPONEZ

Do Grecji przynależy około 2500 wysp, ale tylko nieco ponad 150 jest zamieszkana przez ludzi. Grecja słynie z produkcji marmuru, który jest eksportowany do innych państw. Grecja posiada aż 45 lotnisk. Językiem greckim posługiwano się już cztery tysiące lat temu - to jeden z najstarszych języków w Europie.
Buber
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3790
Dołączył(a): 11.08.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) Buber » 05.10.2019 23:31

No i wreszcie tam dotarliście ... :D .
Mikromir
Koneser
Avatar użytkownika
Posty: 6677
Dołączył(a): 17.03.2012

Nieprzeczytany postnapisał(a) Mikromir » 06.10.2019 21:55

Buber napisał(a):No i wreszcie tam dotarliście ... :D .

:lol: Nareszcie.
Zupełnie nie rozumiem dlaczego dzień 21 lipca 2019 w relacji trwał prawie miesiąc... :mrgreen: :lol: :wink:
Mikromir
Koneser
Avatar użytkownika
Posty: 6677
Dołączył(a): 17.03.2012

Nieprzeczytany postnapisał(a) Mikromir » 07.10.2019 16:45

22 lipca 2019
Odontotos - koleją przez góry



Kolej na kolej. :D

Skoro zaplanowaliśmy krótki pobyt w okolicach Kalavryty, nie godziło się pominąć słynnej kolei górskiej na trasie Diakofto - Kalavryta. :) Bilety zakupiliśmy już kilka dni wcześniej przez Trainose, skorzystaliśmy jednak z ich aplikacji na telefon o tej samej nazwie, która dawała 10% zniżki na wszystkie bilety. Ponieważ dostępne były także zniżki dla uczniów / studentów i dzieci, w efekcie koszt był nieco niższy niż się wcześniej spodziewałam:
dorosły 8,60E w jedną stronę
student / uczeń 6,40E
dziecko ( u nas 10 lat) 4,30E
Co w sumie za nasze 2+2 w obie strony dało 55,80E.
Tanio nie jest, ale jak tu nie przetestować takiej kolejki? :oczko_usmiech:

Przy zakupie biletów wybiera się miejsca - najlepiej na samiutkim początku lub końcu pociągu, żeby mieć dobry widok na trasę. Strzałka przy rysunkach wagoników pokazuje wtedy kierunek jazdy, jednak fotele ustawione są zarówno przodem jak i tyłem do niego (te na samym początku tyłem).
W wyniku skomplikowanych procesów myślowych, momentów zawahań i zbędnego kombinowania (pominę szczegóły :roll: ) podczas podróży w obydwu kierunkach mieliśmy widoki w tę samą stronę. :? Za to zdążyliśmy zabukować miejsca na końcu / początku składu, co było ok.

Jest już 10.17 w Kalavrycie, zatem wsiadamy do pociągu i ruszamy do Diakofto. :D

P1340642.JPG


Wąskotorowa kolej zębata łącząca wybrzeże Zatoki Korynckiej z Kalavritą w górach Aroania to obowiązkowy punkt programu dla odwiedzających Grecję miłośników kolei. Na uwagę zasługują nie tylko widoki z okien, ale także nietuzinkowy tabor zabytkowy i współczesny. Warto poświęcić czas na zapoznanie się z nią, choć obecnie dotarcie do Diakopto transportem publicznym potrafi nastręczyć trudności.
Decyzję o budowie linii grecki rząd podjął w roku 1889. Po prowadzonej przez włoskich i francuskich inżynierów budowie linię otwarto w roku 1896. Jej pierwotnym głównym przeznaczeniem był transport minerałów do portu nad Zatoką Koryncką, planowano też wydłużenie linii do położonej dalej na południe stolicy Arkadii Tripoli. Trudne warunki terenowe, w tym bardzo duża różnica wysokości bezwzględnej między punktami końcowymi linii (720 metrów), wymusiły poprowadzenie toru w niekonwencjonalny, a zarazem trudny dla budowniczych sposób. Pociągi pokonują po drodze 6 tuneli, przejeżdżają po rozpiętych wysoko nad górską rzeką Vouraikos mostach (40 konstrukcji stalowych i 9 kamiennych), w kilku miejscach przeciskają się po bardzo wąskich półkach i pod nawisami skalnymi. Malowniczość trasy i niezwykłość jej przebiegu czyni dziś kolejkę jedną z największych atrakcji turystycznych tej części Grecji.
(...)
Szerokość toru to 750 mm. Na trzech odcinkach odznaczających się szczególnie dużym nachyleniem zastosowano dodatkową szynę zębatą (kolej wykorzystuje urządzenia systemu Abta). Prędkość maksymalna wynosi 20 km/h na odcinkach zębatych i 40 km/h na adhezyjnych. Pokonanie 22,3-kilometrowej trasy zajmuje około godziny. W dni powszednie na linii kursują trzy pary pociągów, w weekendy są uruchamiane dodatkowe dwie.
Warto zwrócić uwagę na obsługujący linię tabor. Od 2009 r. są to cztery dwukierunkowe, ale wyposażone w drzwi tylko po jednej stronie zespoły trakcyjne produkcji Stadlera. Wcześniej przez pół wieku królowały tu jednostki produkcji francuskich zakładów Billard i Decauville, a przed 1958 r. - parowozy. W trójczłonowym pojeździe do przewozu pasażerów służą wyłącznie człony sterownicze. W środkowym, krótkim segmencie mieści się agregat prądotwórczy, zasilający elektryczne silniki trakcyjne. Pojazdy zaprojektowano tak, by ułatwić podziwianie krajobrazu na zewnątrz - służą temu m. in. przezroczyste ściany między przedziałem pasażerskim a kabiną maszynisty, pozwalające na śledzenie trasy poprzez przednią szybę.

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosc ... 83285.html

Na początku jest trochę monotonnie, a trasę uatrakcyjniają tylko piesi na torach... :mrgreen:

P1340653.JPG


...ale im głębiej wjeżdżamy w wąwóz, tym ciekawiej się robi. :D Zdjęcia będą od razu z podróży w obydwie strony, bo w sumie na to samo wychodzi... :mrgreen: Niestety, fotki tylko przez szyby - wagony były klimatyzowane (jak dobrze! :D ), nie mogliśmy otwierać okien.

P1340658.JPG


P1340659.JPG


P1340666.JPG


P1340667.JPG


P1340675.JPG


P1340686.JPG


P1340688.JPG


P1340690.JPG


P1340696.JPG


P1340704.JPG


P1340707.JPG


P1340712.JPG


P1340719.JPG


P1340720.JPG


P1340770.JPG


P1340771.JPG


Wrażenia? Pozytywne. Chociaż ze środka pociągu zupełnie inne niż przy oglądaniu w necie zdjęć samego pociągu przemierzającego wąwóz. Pewne rzeczy widzi się i czuje lepiej i ciekawiej, jak np. przejazdy przez tunele, a inne gorzej czy słabiej - np. jazdę nad przepaścią. Ale doświadczenie z pewnością jest ciekawe. :D

IMG_20190722_142131796~2.jpg


IMG_20190722_143148722.jpg


IMG_20190722_143849781.jpg


IMG_20190722_145535683_HDR.jpg


I tak dotarliśmy do Diakofto - ale to już całkiem inna bajka... :oczko_usmiech:

:papa:
piekara114
Opiekun działu
Avatar użytkownika
Posty: 16236
Dołączył(a): 30.06.2010

Nieprzeczytany postnapisał(a) piekara114 » 07.10.2019 17:22

Danka, z jakiego przewodnika dajesz te cytaty?
Mikromir
Koneser
Avatar użytkownika
Posty: 6677
Dołączył(a): 17.03.2012

Nieprzeczytany postnapisał(a) Mikromir » 07.10.2019 17:40

piekara114 napisał(a):Danka, z jakiego przewodnika dajesz te cytaty?

Dałam link do źródła pod cytatem, jak zwykle.
piekara114
Opiekun działu
Avatar użytkownika
Posty: 16236
Dołączył(a): 30.06.2010

Nieprzeczytany postnapisał(a) piekara114 » 07.10.2019 19:08

:oops: Ups, nie zauwazyłam tego.... A miałaś jakiś książkowy fajny przewodnik? Ja mimo że korzystam z info z netu to lubię mieć przewodnik książkowy na dany region, a potem patrzeć na niego na półce :D
Mikromir
Koneser
Avatar użytkownika
Posty: 6677
Dołączył(a): 17.03.2012

Nieprzeczytany postnapisał(a) Mikromir » 07.10.2019 19:48

piekara114 napisał(a): A miałaś jakiś książkowy fajny przewodnik? Ja mimo że korzystam z info z netu to lubię mieć przewodnik książkowy na dany region, a potem patrzeć na niego na półce :D

Też lubię mieć książkowy przewodnik, zawsze zaczynam od niego, bo zawiera podstawowe informacje i jakby "punkty zaczepienia". Na Pelo miałam tylko taki ogólny po Grecji niestety, autorstwa niejakiej Wiesławy Rusin (Pascal, Itaka). Zamówiłam sobie też z Bezdroży "Ateny i Peloponez", ale mi się nie podobał, porażka. Jak dla mnie za mało szczegółów, niektóre ciekawe miejsca zupełnie pominięte, ogólny chaos. Ale z przewodnikami chodzi chyba raczej o to, żeby najważniejsze fakty było w jednym miejscu, a szczegółowe informacje zawsze mogę sobie znaleźć w necie i zachować jako plik lub wydrukować. Tak też zresztą robię, a książkowy przewodnik jest tylko wstępem i pełni raczej rolę porządkującą całość. Z internetowych stron najfajniejsza była mimo wszystko ta: http://www.whp.pl/category/peloponez
piekara114
Opiekun działu
Avatar użytkownika
Posty: 16236
Dołączył(a): 30.06.2010

Nieprzeczytany postnapisał(a) piekara114 » 07.10.2019 20:44

Właśnie, przewodnik mam w celu zapoznania się, rozeznania na spokojnie, na plażę i na półkę potem.
Bezdroży ja też nie lubię....

Tego blogu nie znałam, dzięki...
piotrf
Weteran
Avatar użytkownika
Posty: 18688
Dołączył(a): 26.07.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) piotrf » 07.10.2019 21:51

Książkowy przewodnik to podstawa , staramy się żeby to był Pascal , bo w nim są miejsca główne , a potem w necie wszystko co "wokół" i "po drodze do . . ." , i plan gotowy . Jego realizacja to już inna sprawa , bo przecież urlop nie jest z gumy , atrakcji jest zatrzęsienie , a na kiedyśtam też musi coś zostać :mrgreen:

Bezdroża uwielbiam


Pozdrawiam
Piotr
te kiero
Mistrz Ligi Narodów UEFA
Posty: 11423
Dołączył(a): 27.08.2012

Nieprzeczytany postnapisał(a) te kiero » 08.10.2019 07:30

Potwierdzam, że udało Wam się zrobić świetne zdjęcia. Z Diakopto rusza więcej osób niż do. Stąd było full luda chcących zrobić zdjęcia, poza tym nam ze smartfonów nie udało się zrobić z taką ostrością zdjęć, wyszły źle, strasznie trzęsło.
Dlatego tym bardziej doceniam :)
Mikromir
Koneser
Avatar użytkownika
Posty: 6677
Dołączył(a): 17.03.2012

Nieprzeczytany postnapisał(a) Mikromir » 08.10.2019 19:06

piotrf napisał(a): przecież urlop nie jest z gumy , atrakcji jest zatrzęsienie , a na kiedyśtam też musi coś zostać :mrgreen:

No właśnie, to straszne wykreślanie z programu punktów, które jeszcze w trakcie planowania urlopu koniecznie miały być zrealizowane... :roll: Ale masz rację - coś powinno zostać na później, by dać nadzieję, że może jeszcze kiedyś tam choć na chwilę... 8)

te kiero napisał(a):Potwierdzam, że udało Wam się zrobić świetne zdjęcia. Z Diakopto rusza więcej osób niż do. Stąd było full luda chcących zrobić zdjęcia, poza tym nam ze smartfonów nie udało się zrobić z taką ostrością zdjęć, wyszły źle, strasznie trzęsło.

Bardzo dziękuję. Większość naszych zdjęć robionych smartfonem też niestety nie wyszła, są rozmazane. Te robione aparatem nieco bardziej się udały.
Z Kalavryty do Diakopto jechaliśmy w ostatnim wagoniku - zupełnie sami. Tzn. bywał tam jeszcze konduktor. :mrgreen: Z powrotem mieliśmy miejsca w pierwszym wagoniku i tam już było sporo osób.
te kiero
Mistrz Ligi Narodów UEFA
Posty: 11423
Dołączył(a): 27.08.2012

Nieprzeczytany postnapisał(a) te kiero » 08.10.2019 21:15

Po Odontotos zostały miłe wspomnienia... na lodówce :)
20191008_220844.jpg
Mikromir
Koneser
Avatar użytkownika
Posty: 6677
Dołączył(a): 17.03.2012

Nieprzeczytany postnapisał(a) Mikromir » 09.10.2019 14:19

te kiero napisał(a):Po Odontotos zostały miłe wspomnienia... na lodówce :)

Fajne! :D
Was też sprzedawcy wzdłuż deptaka w Kalavrycie uporczywie wciągali do swoich sklepików? :wink: Miałam wrażenie, że między przyjazdami kolejnych pociągów ulica była jak wymarła i wzbudzaliśmy jakiś dziwny alert w sklepach. :lol:
te kiero
Mistrz Ligi Narodów UEFA
Posty: 11423
Dołączył(a): 27.08.2012

Nieprzeczytany postnapisał(a) te kiero » 09.10.2019 14:30

Tak dokładnie było jak piszesz, zaproszenie z poczęstunkiem, coś tam się kupiło, oprócz magnesów.
CROberto
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 4927
Dołączył(a): 03.02.2012

Nieprzeczytany postnapisał(a) CROberto » 10.10.2019 06:54

Koleją przez góry - takiej Grecji się nie spodziewałem 8)
Fajnie było by przejść się tymi torami - gdyby pociąg nie kursował z powodu remontu 8) ( na przykład :wink: )

Btw.
Ale "goniłaś bandę" podczas tych wakacji :lol:
Strategia :?: :mrgreen:
Za rok chcesz lecieć sama :?: :oczko_usmiech: :idea:
:smo:
Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Grecja - Ελλάδα



cron
Po prostu PELOPONEZ - strona 44
Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się
reklama
Chorwacja Online
[ reklama ]    [ kontakt ]

Platforma cro.pl© Chorwacja online™ wykorzystuje cookies do prawidłowego działania, te pliki gromadzą na Twoim komputerze dane ułatwiające korzystanie z serwisu; więcej informacji w polityce prywatności.

Redakcja platformy cro.pl© Chorwacja online™ nie odpowiada za treści zamieszczone przez użytkowników. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu. Serwis ma charakter wyłącznie informacyjny. Cro.pl© nie reprezentuje interesów żadnego biura podróży, nie zajmuje się organizacją imprez turystycznych oraz nie odpowiada za treść zamieszczonych reklam.

Copyright: cro.pl© 1999-2024 Wszystkie prawa zastrzeżone