mirko napisał(a):Chorwackie przepisy:
statek:
LOA>12m, GRT>15 albo liczba pasażerów>12
jacht:
LOA>12m, max 12 pasażerów
łódź:
LOA (2,5m - 12m), P>2,5kW
Statky i jachty (chorwackie i zagraniczne) w chorwackich wodach terytorialnych powinny na rufie mieć chorwacką flagę, oznacza to, że są zobowiązani do chorwackich przepisów.
LOA = length overall = długość całkowita
GRT = gross register tonnage = tona rejestrowa brutto
Oczywiście my tu rozmawiamy w takim pojęciu o łodziach, nie o jachtach. Wiec nas to nie dotyczy.
Chyba, że ktoś ma jacht, czyli >12m? Niech się przyzna!
mirko, ale dokładnie tak jest zapisane w chorwackich przepisach? Coś nie tak, na pewno też "zagraniczne"?
Bo to sprzeczne z tym co znajdujemy w polskich źródłach o etykiecie flagowej (polskich = ogólnie międzynarodowych).
"Wpływając na wody terytorialne obcego państwa podnosimy pod prawym salingiem tylnego masztu, a więc na drugim po własnej banderze honorowym miejscu, flagę tego państwa. Flaga ta towarzyszy własnej banderze aż do opuszczenia wód terytorialnych. Na jachcie podnosi się właściwie miniaturę flagi, o rozmiarach proporcjonalnych do wielkości jachtu, ale wyraźnie mniejszych od własnej bandery. Podniesienie tej flagi jest symbolicznym gestem podporządkowania się prawom odwiedzanego kraju, co zresztą formalnie obowiązuje na jego wodach."
A nakaz umieszczania na rufie flagi kraju gościnnego byłby z tym sprzeczny. Na rufie jest miejsce dla własnej bandery - dla jachtu na silniku lub w porcie/na kotwicy. To jak Chorwaci mogliby nakazywać mu noszenie na rufie także chorwackiej flagi?
Prawo chorwackie nakazuje noszenie flagi kurtuazyjnej? To też wydaje sie sprzeczne z jej istotą - gestu, uprzejmości, kurtuazji, a nie przepisu prawa...