napisał(a) desperadek » 01.03.2014 13:33
Uff. Przeczytałem wszystkie 280 stron. Dzięki wszystkim za dzielenie się wiedzą. Można się wiele dowiedzieć i dzięki temu wykrystalizowałem sobie pogląd czego potrzebuję.
Jestem na etapie szukania pontonu dla 4 osób i silnika 2T około 10-15 KM. Chciałbym kupić sprzęt używany, bo to ograniczy straty przy odsprzedaży gdyby się okazało, że chcę czegoś mocniejszego.
Chcę to wszystko zapakować do Tourana + box dachowy, więc dlatego 2T i ponton raczej od 3 do 3,40 z 2-ma ławkami. Wiozę też w bagażniku oprócz normalnego wyposażenia 2 deski i 2 latawce kajtowe więc pompki do pontonu mogą nie brać
Na ten moment mam kilka pytań i może ktoś będzie w stanie mi pomóc.
1. Takie małe pontony markowe praktycznie wszystkie mają jedną ławkę w przedniej części. W tańszych pontonach często są 2 ławki i to wydaje mi się logiczne. Jak w praktyce wygląda rozmieszczenie 4 osób średniej budowy od 50 do 75 kg przy jednej ławce. Sternik siedzi na tubie bocznej? To jest bezpieczne i wygodne?
2. Wyczytałem, że dosyć łatwo można odblokować silnik 9,8KM Yamahy. Podejrzewam że Selva jako klon Yamahy podobnie.
Marshall napisał(a):Odblokować można silniki ktore są zdławione z wyższych mocy. Niegdyś granicą na pływanie bez patentu było 10KM, stąd wzieły się silniki 9.9 powstałe z 15-sto konnych bo taniej było zablokować istniejącą już konstrukcję niz projektować od podstaw nowy silnik o mocy wymaganej przez prawo. Nie miało by to sensu poniewaz później tą granicę podniesiono do 10KW czyli 13,6KM, stad silniki o takiej właśnie mocy.
Zobacz do katalogu jezeli dany silnik z danej pojemności ma rózne moce to można wtedy dalej zgłębiać temat. Z tym że nie zawsze da się cos zrobić np. Tohatsu ma silniki o róznej mocy z tego samego bloku i pojemności ale ta moc wynika z zainstalowania np dwóch gaźników zamiast jednego. Nawet jak dokupisz gaźnik to go nie bedzie gdzie przykręcić. Mercury ponoć daje zupełnie inny gaźnik/gaźniki do modelu mocniejszego - wiadomośc z serwisu SPEED w Krakowie.
Czy wie ktoś jak to się ma do jeszcze innych silników?
3.Zastanawiam się czy ponton powiedzmy 3,80 z silnikiem 15KM i obciążeniem 250kg będzie lepiej wchodził w ślizg od 3,20 z tym samym silnikiem i tym samym obciążeniem. Jakie znaczenie ma waga samego pontonu i jego wyporność?
Na razie tyle, ale jeszcze będę pytał o wiele spraw.