Rysio napisał(a):Z innej beczki. Czy macie jakieś doświadczenie z
tego typu oświetleniem. Nie chodzi mi oczywiście o to żeby pływać regularnie po nocy, ale w razie przygody móc spokojnie wrócić do portu. Czasem popołudniowy wiatr może nas zmusić do opóźnienia godziny powrotu a jak wiadomo najczęściej w Chorwacji około godz. 17-18 na morzu robi się flauta ale nie koniecznie uda nam się wtedy dotrzeć do portu przed zmrokiem a głupio by było skończyć rozjechanym przez coś większego
Rysio
Z tego co wiem to pływasz pontonem, więc rodzi się pytanie co flauta ok. godz. 17 - 18 ma wspólnego z dotarciem do portu, przecież dla Ciebie to lepiej, bez fali lepiej wejść w ślizg, ale nie będe się czepiał. Skoro pytasz o światła nawigacyjne to poczytaj poniżej:
§ 3.13. Sygnalizacja małych statków w drodze
1. Pojedynczy mały statek o napędzie mechanicznym powinien pokazywać:
w nocy:
a) światło masztowe - zamiast jaskrawego jasne, umieszczone w osi statku, na wysokości co najmniej 1 m nad światłami burtowymi albo na poziomie świateł burtowych i w odległości co najmniej 1 m przed nimi,
b) światła burtowe; mogą one być zwykłe zamiast jasnych i być:
(i) położone zgodnie z warunkami określonymi w § 3.08 ust. 1 lit. b lub
(ii) złączone razem lub mogą świecić z jednej latarni w osi statku na dziobie lub w pobliżu dziobu statku,
c) światło rufowe określone w § 3.08 ust. 1 lit. c, przy czym statek mały może nie pokazywać tego światła, jeżeli zamiast światła masztowego określonego w lit. a pokazuje białe, jasne światło widoczne ze wszystkich stron statku.
2. Pojedynczy mały statek o napędzie mechanicznym, o długości mniejszej niż 7 m i prędkości maksymalnej do 10 km/h, może zamiast świateł określonych w ust. 1 pokazywać zwykłe białe światło, widoczne ze wszystkich stron, umieszczone na takiej wysokości, aby było dobrze widoczne.
3. Jeżeli mały statek holuje lub prowadzi w zestawie sprzężonym tylko małe statki, powinien pokazywać światła określone w ust. 1.
4. Holowane lub prowadzone w zestawie sprzężonym małe statki powinny pokazywać w nocy zwykłe białe światła, widoczne ze wszystkich stron. Przepisu tego nie stosuje się do łodzi należących do wyposażenia statków.
5. Mały statek żaglowy powinien pokazywać:
w nocy:
- światła burtowe i światło rufowe, przy czym światła burtowe powinny być złączone razem lub świecić z jednej latarni i być umieszczone w osi statku, na dziobie lub w pobliżu dziobu, a światło rufowe - w tylnej części statku; światła te mogą być światłami zwykłymi, albo
- światła burtowe i światło rufowe świecące z tej samej latarni umieszczonej na szczycie masztu; światła te mogą być światłami zwykłymi, albo
- zwykłe białe, widoczne ze wszystkich stron światło - gdy długość statku jest mniejsza niż 7 m. Przy zbliżaniu się do innych statków statek ten powinien pokazywać drugie zwykłe białe światło.
6. Pojedynczy mały statek bez napędu mechanicznego lub żaglowego powinien pokazywać:
w nocy:
zwykłe białe, widoczne ze wszystkich stron światło. Łódź należąca do wyposażenia statku, wykonująca czynności w jego pobliżu, powinna pokazywać takie światło przy zbliżaniu się innych statków.
7. Podczas przejścia pod mostami stałymi lub zamkniętymi mostami zwodzonymi oraz podczas przejścia przez jazy lub śluzy, a także w innych miejscach o ograniczonym prześwicie, światła masztowe określone powyżej mogą być pokazywane na takiej wysokości, aby przejście mogło odbyć się bez przeszkód.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 28 kwietnia 2003 r.
w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych
(Dz. U. z dnia 15 grudnia 2003 r.)
Co prawda jeszcze nie widziałem tak małego pontonu z jakimikolwiek światłami, ale biorąc pod uwagę możliwość żeglugi w porze nocnej to na pewno lepiej je posiadać.
Pozdrawiam Jacek