Platforma cro.pl© Chorwacja online™ - podróżuj z nami po całym świecie! Odkryj Chorwację i nie tylko na forum obecnych i przyszłych Cromaniaków ツ

Pływanie pontonem w Chorwacji

Piaszczyste plaże? To w Chorwacji jednak rzadkość. Ale może są tacy, którzy chcą podzielić się z innymi swoją wiedzą na ten temat. Potrzebujesz łagodnego zejścia do morza? A może lubisz nurkować czy wędkować? Chcesz wypożyczyć łódkę i poznać Chorwację od strony morza? Albo masz skuter wodny i chcesz go zabrać?
[Nie ma tutaj miejsca na reklamy. Molim, ovdje nije mjesto za reklame. Please do not advertise.]
FUX
Weteran
Avatar użytkownika
Posty: 13027
Dołączył(a): 14.05.2005

Nieprzeczytany postnapisał(a) FUX » 17.04.2011 11:48

:lol:
Tak to jest, jak za pare zeta chce sie mieć wyścigówkę, a fundusze pozwalaja na toczydlo...
Tak to jest. Za malo mocy!!!!
Ta spirala będzie się nakrecala nieustająco.
Większy motor, większy ponton, rib, laweta, większy silnik, dłuższy rib, skorupa, itd... :wink:
Humorek
Croentuzjasta
Posty: 129
Dołączył(a): 21.08.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) Humorek » 17.04.2011 19:06

krzysztofSL napisał(a):Dzięki za podpowiedzi. Co do kolumny to jest krótka - wydaje mi się, że kil nie był dostatecznie wysunięty do dołu - gdyż z airmaty uszło trochę powietrza i nie była mocno sztywna (nie wiem może jest nieszczelna?) i przez to kil bie był odpowiednio wypychany do dołu. Martwią mnie trochę te obroty silnika - albo silnik czuje opór i dalej nie zwiększa obrotów śruby albo silnik trzepa podregulować. Poza tym co do silnika to nie krztusi się, odpala dobrze, ładnie pracuje tylko ta moc słaba. Dla porównania pokażę link gdzie płynie jedna osoba też z Parsunem 5KM.



Najlepszym sposobem będzie sprawdzenie go jeszcze raz samemu z dobrze napompowaną matą i kilem


A czemu kupiłeś ponton z pompowaną podłogą.
Kupowanie takiego pontonu pod silnik spalinowy jest nieporozumieniem.
Ponton z airmatą jest dobry ale pod wiosła , na spływy , lub do silnika
elektrycznego.Nawet dla wędkarzy nie polecają bo ma niestabilną
podłogę.Ponton taki ma tylko tą zaletę że jest trochę łatwiejszy w rozkładaniu i lżejszy w transporcie.
Nigdy nie napompujesz airmaty do takiej sztywności jak ma sklejka czy
panel aluminiowy.
Kupowanie "porządniejszej " pompki nic nie da.
Ta co masz w komplecie jest wystarczająca.
Ponton i pompowana podłoga jest napewno szczelna,
tylko wodując ponton nie zwróciłeś uwagi na różnicę temperatur
powietrza i wody co ma duże znaczenie. Poprostu na dworze było kilkanaście stopni , a woda miała kilka stopni.
Kiedy ponton znalażł się na wodzie znacznie zmniejszyło się ciśnienie w Twojej podłodze.
AdamSz
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 1382
Dołączył(a): 22.05.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) AdamSz » 17.04.2011 19:15

Większy motor, większy ponton, rib, laweta, większy silnik, dłuższy rib, skorupa, itd...


Dla zwykłego zjadacza chleba, najczęściej kończy się na 4,70-5,20 + kompaktny motorek. Jak nie pociagnę jachtu do HR, to to jest mój cel (aktualnie zabaweczka 290+6KM) :)
krzysztofSL
Globtroter
Avatar użytkownika
Posty: 36
Dołączył(a): 12.04.2011

Nieprzeczytany postnapisał(a) krzysztofSL » 17.04.2011 19:35

Ponton z airmatą kupiłem dlatego, że jest naprawdę wygodny w rozkładaniu i składaniu - podczas gdy składanie aluminiowej podłogi trwa ok. 20 minut - mi zajmuje to dosłownie parę sekund bo siedzi ona już w pontonie i tylko ją rolkuję. Po drugie nie trzeba tachać drugiej walizy z podłogą. Dla mnie to istotne atuty, gdyż nie mam przyczepki ani samochodu typu VW SHARAN a ponton będzie często rozkładany i składany.

Co do różnicy temperatur to może masz i rację
Humorek
Croentuzjasta
Posty: 129
Dołączył(a): 21.08.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) Humorek » 17.04.2011 20:28

Rozkładanie i składanie podłogi to kwestia wprawy.
Mnie sama podłoga zajmuje 2-3 minuty.
Dorobiłem sobie takie "przyrządy"dzięki którym nie zdzieram
i nie przycinam paluchów.
[img][img]http://img854.imageshack.us/img854/7430/dscn0023b.jpg[/img]

Uploaded with ImageShack.us[/img]
AdamSz
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 1382
Dołączył(a): 22.05.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) AdamSz » 17.04.2011 20:35

Humorek - normalnie Mc Gaywer :wink: Szacunek za pomysłowość. :wink: Jak zobaczę, że to ma skrzydła i też lata, w ogóle się nie zdziwię :wink: :D :D :D hej
...................
Acha, teraz juz wiem dlaczego taka przyczepa 8O :D
Humorek
Croentuzjasta
Posty: 129
Dołączył(a): 21.08.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) Humorek » 17.04.2011 20:53

AdamSz napisał(a):Humorek - normalnie Mc Gaywer :wink: Szacunek za pomysłowość. :wink: Jak zobaczę, że to ma skrzydła i też lata, w ogóle się nie zdziwię :wink: :D :D :D hej
...................
Acha, teraz juz wiem dlaczego taka przyczepa 8O :D


Dziękuje za uznanie .
Jeszcze mam parę "patentów" którymi się podzielę przy okazji,
np.również bardzo pomocne przy montowaniu listew bocznych podłogi
jest podłożenie sobie wiosła lub czegoś podobnego od zewnątrz pontonu po stronie której zakładamy listwę ( między posadzkę np garażu a zawnętrzną stroną podłogi pontonu.)
infob
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 183
Dołączył(a): 09.09.2010

Nieprzeczytany postnapisał(a) infob » 17.04.2011 21:22

Humorek napisał(a):A czemu kupiłeś ponton z pompowaną podłogą.
Kupowanie takiego pontonu pod silnik spalinowy jest nieporozumieniem.
Ponton z airmatą jest dobry ale pod wiosła , na spływy , lub do silnika
elektrycznego.Nawet dla wędkarzy nie polecają bo ma niestabilną
podłogę.Ponton taki ma tylko tą zaletę że jest trochę łatwiejszy w rozkładaniu i lżejszy w transporcie.
Nigdy nie napompujesz airmaty do takiej sztywności jak ma sklejka czy
panel aluminiowy.
Kupowanie "porządniejszej " pompki nic nie da.
Ta co masz w komplecie jest wystarczająca.


Bezedury!
Nie mam zamiaru udowadniać, że ponton z airmatą jest lepszy niż ze sztywną podłogą, bo byłoby to udowadnianie wyższości świat Wielkanocnych nad świętami Bożego Narodzenia, ale stwierdzenie, że jest to ponton "pod wiosła , na spływy , lub do silnika elektrycznego" jest co najmniej nieuprawnione! Nie będę się tu podpierał swoimi skromnymi doświadczeniami, ale odsyłam do dokładnej lektury tegoż forum, gdzie doświadczenia z tego typu pontonami zostały niejednokrotnie opisane.
Jeśli chodzi o sam kil to wydaje mi się, że w pontonach z airmatą jest on sztywniejszy ma lepszy kształt V. W pontonach z podłogą aluminiową lub drewnianą mamy owszem sztywniejszą podłogę, wygodniejszą mocniejszą, nadającą sztywności całej konstrukcji, ale sam kil jest sztywniejszy i mocniejszy w pontonach z airmatą właśnie. W przypadku pontonów HONDY, które porównywałem, dno pontonu jest pokryte dodatkową warstwą gumy i bez pompowania jest już dość sztywne, dno pontonu serii AE jest bardzo delikatne i wydaje mi się, że bardziej podatne na rozcięcie.
A jeśli chodzi o porządniejszą pompkę, to tak jak z pompowaniem opony samochodowej pompką ręczną, nożną, czy sprężarką - wszystkim napompujesz, tylko w jakim czasie i z jaką ilością "mięsa".

Pozdrawiam
Jacek
Humorek
Croentuzjasta
Posty: 129
Dołączył(a): 21.08.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) Humorek » 18.04.2011 12:55

infob napisał(a):
Humorek napisał(a):A czemu kupiłeś ponton z pompowaną podłogą.
Kupowanie takiego pontonu pod silnik spalinowy jest nieporozumieniem.
Ponton z airmatą jest dobry ale pod wiosła , na spływy , lub do silnika
elektrycznego.Nawet dla wędkarzy nie polecają bo ma niestabilną
podłogę.Ponton taki ma tylko tą zaletę że jest trochę łatwiejszy w rozkładaniu i lżejszy w transporcie.
Nigdy nie napompujesz airmaty do takiej sztywności jak ma sklejka czy
panel aluminiowy.
Kupowanie "porządniejszej " pompki nic nie da.
Ta co masz w komplecie jest wystarczająca.


Bezedury!
Nie mam zamiaru udowadniać, że ponton z airmatą jest lepszy niż ze sztywną podłogą, bo byłoby to udowadnianie wyższości świat Wielkanocnych nad świętami Bożego Narodzenia, ale stwierdzenie, że jest to ponton "pod wiosła , na spływy , lub do silnika elektrycznego" jest co najmniej nieuprawnione! Nie będę się tu podpierał swoimi skromnymi doświadczeniami, ale odsyłam do dokładnej lektury tegoż forum, gdzie doświadczenia z tego typu pontonami zostały niejednokrotnie opisane.
Jeśli chodzi o sam kil to wydaje mi się, że w pontonach z airmatą jest on sztywniejszy ma lepszy kształt V. W pontonach z podłogą aluminiową lub drewnianą mamy owszem sztywniejszą podłogę, wygodniejszą mocniejszą, nadającą sztywności całej konstrukcji, ale sam kil jest sztywniejszy i mocniejszy w pontonach z airmatą właśnie. W przypadku pontonów HONDY, które porównywałem, dno pontonu jest pokryte dodatkową warstwą gumy i bez pompowania jest już dość sztywne, dno pontonu serii AE jest bardzo delikatne i wydaje mi się, że bardziej podatne na rozcięcie.
A jeśli chodzi o porządniejszą pompkę, to tak jak z pompowaniem opony samochodowej pompką ręczną, nożną, czy sprężarką - wszystkim napompujesz, tylko w jakim czasie i z jaką ilością "mięsa".

Pozdrawiam
Jacek


Pływać można na wszystkim co ma jakąkolwiek wyporność .
Wystarczy ceraciany ponton za 200 zł z marketu plus kawałek deseczki
do mocowania silnika + silnik i już pływamy. 30 lat temu pływałem na naszym poczyciwym
pontonie Stomil Grudziądz do którego dorobiłem przyczepianą pawęż , silnik mikroma i
akumulator z samochodu.Radość i frajda była niesamowita I był to dla mnie najlepszy sprzęt na świecie.I podłoga w ogóle nie była pompowana ani wkładana.
Jeśli chodzi o sam kil pompowany to w pontonach jest on po to aby odpowiednio wyprofilować
podłogę zewnętrzną (poszycie) w literę V a nie jest on w stanie odpowiadać za usztywnienie podłogi i pontonu.No może jedynie dlatego że w środku bo ją podpiera.
Jedynie kil drewniany w pontonach Metzeler jaki już ktoś prezentował na tym forum
jest w stanie dostatecznie usztywnić podłogę i cały ponton.
Miałem różne pontony , również ten z pompowaną podłogą airmatą.
Mam kajak z pompowaną podłogą i tam ona sprawdza się doskonale
forum/viewtopic.php?t=26296&start=45
np.płynąc Drawą z całym ekwipunkiem tam gdzie inni wisieli na zwalonych drzewach
płynąc bez ekwipunku w skorupianych kajakach ja z rozpędu się prześlizgiwałem.
bo kajak na przeszkodzie się uginał.
Obecnie mam trzy pontony które używam i wydaje mi się że o pontonach mogę coś powiedzieć.
HSD 420 cm z aluminiową podłogą z firmy Info Media . Jakiś 370 cm x 170 cm sklejkowa podłoga, i flagowy to Zodiac Futura GT-MK 3 – 470 cm długości dopuszczalna przez producenta
moc silnika to 65 KM waga 125 kg.I co zastanawiające w tym pontonie jest bardzo gruba , ciężka
aluminiowa podłoga. Ciekawe po co ona tam taka jest .Co producent miał nadwyżki aluminium,
i klientom sprzedaje pontony na wagę , czym cięższy tym droższy.Nie, ona ma uzasadnienie.
Otóż sama podłoga zaskakuje bardzo cięzko ,muszę porządnie skoczyć po niej kilka razy
aby się wyprostowała. Poza tym jak wyczytałem w opisie ta ciężka podłoga jest po to aby jak najniżej przenieść środek ciężkości pontonu co ma wpływ na stabilność pływania . W pontonie HSD 420 wystarczy stanąć przy montowaniu aby podłoga się wyprostowała
Ale różnica w pływaniu jednym i drugim jest jak jazda maluchem a Toyotą.
Zodiac tnie falę jak przecinak a HSD podskakuje i myszkuje na fali.
Jeżeli coś piszę to piszę z własnego doświadczenia a nie że coś mi się wydaje ,
coś słyszałem i na tej podstawie zarzucam komuś że pisze bzdury.
A Kolega KrzysztofSL odczuł zaletę pontonu z dmuchaną podłogą
jak ten poczuł zimną wodę i mu trochę sflaczła
Wiem co piszę bo to już przerabiałem.
Niestety takie są prawa fizyki.

[img][img]http://img600.imageshack.us/img600/5085/dscn6327e.jpg[/img]

Uploaded with ImageShack.us[/img]
krzysztofSL
Globtroter
Avatar użytkownika
Posty: 36
Dołączył(a): 12.04.2011

Nieprzeczytany postnapisał(a) krzysztofSL » 18.04.2011 13:32

Każdy kieruje się swoimi indywidualnymi potrzebami przy doborze pontonu Jeden woli mniej się namęczyć i szybko zwodować ponton - drugi woli tachać na przyczepie 125 kg z dodatkowym ekwipunkiem do jego składania - ja wybrałem z airmatą bo cenię sobie jego mobilność. Ponton z airmatą wiadomo ma swoje zalety i wady - ale także nie zgadzam się z tym, że jest to "wiosłowy ponton" producent dopuszcza max moc silnika do 15 KM. Jak dla mnie początkującego wystarczy. Poza tym jaki problem dopompować podłogę jak zejdzie z niej trochę powietrza
:)
Humorek
Croentuzjasta
Posty: 129
Dołączył(a): 21.08.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) Humorek » 18.04.2011 17:08

krzysztofSL napisał(a):Każdy kieruje się swoimi indywidualnymi potrzebami przy doborze pontonu Jeden woli mniej się namęczyć i szybko zwodować ponton - drugi woli tachać na przyczepie 125 kg z dodatkowym ekwipunkiem do jego składania - ja wybrałem z airmatą bo cenię sobie jego mobilność. Ponton z airmatą wiadomo ma swoje zalety i wady - ale także nie zgadzam się z tym, że jest to "wiosłowy ponton" producent dopuszcza max moc silnika do 15 KM. Jak dla mnie początkującego wystarczy. Poza tym jaki problem dopompować podłogę jak zejdzie z niej trochę powietrza
:)

No to zdziwisz się bardzo jeżeli uważasz że mniej się namęczysz i szybciej zwodujesz
swój lekki zestaw ponton + silnik.
A przyczepę własnej konstrukcji z pontonem i resztą to nie ja ciągnę tylko auto .
Dla doświadczonego kierowcy to żeden problem i stres.
Przyczepka przyjemnie się prowadzi jest dobrze wyważona i jedzie śladami ciągnącego ją auta.
Oczywiście jest ocynkowana ogniowo a podłoga i burty są aluminiowe.
Nie mam problemu z rdzą i konserwacją.Ma demontowalne burty tak więc jak mam coś do
przewiezienia to służy mi jako przyczepka bagażowa.
Jest lekka waży około 100 kg tak więc jak mi trzeba ją przesunąć robię to sam.
Nie chciało mi się sciągać pontonu z półki gdzie jeszcze zimuje i jechać nad wodę żeby Ci to zademonstrować ale mam nadzieje że sobie to wyobrazisz.
Całe oświetlenie tylne przyczepy wraz z tablicą rejstracyjną jest zamontowane na trzy
zaczepy burtowe a instalacja jest na wtyczkę .Zdemontowanie tego lub zamontowanie
zajmuje mi nie więcej jak 15 sekund
Długość całkowita przyczepki jest 475 cm. Ma wysuwany dyszel 450 cm. Tak więc całkowita długość po rozciągnięciu wynosi prawie 9 m Na końcu dyszla działa
zatrzask który zapobiega całkowitemu wysunięciu się dyszla.Wysunięcie dyszla zajmuje
mi około 30 sekund .
Ponton przewożę jak i przetrzymuję w stanie napompowanym wraz z zaczepionym silnikiem.
Podjeżdżm zestawem na brzeg odpinam światła w przyczepie wysuwam dyszel cumuję ponton do brzegu na długiej lince zwalniam dwa pasy transportowe którymi przypięty jest ponton w czasie transportu i sam bez niczyjej pomocy i żadnego wysiłku woduję ponton wjeżdżająć do wody .
Ponton jak poczuje wodę siada na wodzie a ja wyjeżdżam z wody.
(Oczywiście po skończonym pływanie robię to w odwrotnej kolejności.)
Bez pośpiechu po 5 minutach mogę już odpalić silnik i płynąć.
Przyjeżdżam do domu i wjeżdzam do garażu z całym kompletem nie martwiąc się że ponton
jest brudny i mokry.
Na szczęście mieszkam 18 km od sporego zalewu ponad 600 ha drugiego co do wielkości na mazowszu (po zalewie zegrzyńskim )i często w lato pływam
A jak mi trzeba jechać gdzieś o wiele dalej do zwijam cały majadan do kombi
i zestaw też jest mobilny.

Teraz wyobrażam sobie Ciebie jak zwijasz brudny i mokry ponton i wraz z silnikiem ładujesz
do samochodu , ile zajmuje Ci to czasu i wysiłku.

Pozdrawiam i służe radą.
[img][img]http://img715.imageshack.us/img715/4443/dscn6331.jpg[/img]

[/img]

[img][img]http://img38.imageshack.us/img38/9927/dscn6353m.jpg[/img]

[/img]
[img][img]http://img860.imageshack.us/img860/3929/dscn6334.jpg[/img]

[/img]
[img][img]http://img860.imageshack.us/img860/473/dscn6344.jpg[/img]

[/img]
[img]
Humorek
Croentuzjasta
Posty: 129
Dołączył(a): 21.08.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) Humorek » 18.04.2011 17:12

krzysztofSL
Globtroter
Avatar użytkownika
Posty: 36
Dołączył(a): 12.04.2011

Nieprzeczytany postnapisał(a) krzysztofSL » 18.04.2011 20:20

Widzisz "Humorek" masz większy ponton i silnik zapewne też dlatego przyczepka w Twoim przypadku może i jest przydatna w moim nie koniecznie - Otóż mi wcale dużo wysiłku nie kosztuje transport i wodowanie pontonu. Już Ci wyjaśniam dlaczego:

Gdy zamierzam wyjechać z pontonem nad jezioro wraz z żoną znosimy do samochodu ponton a ja mam dodatkowo na ramieniu torbę z wiosłami, pompką, kapokami itp. (nie jest ona ciężka) Znoszenie pontonu trwa ok. 1 minuty gdyż samochód zawsze stoi przed domem.

Silnik mam zawieszony na wózku transportowym, który był zrobiony na giętarce (widać go na zdjęciu) Wózkiem podjeżdżam pod sam bagażnik bez żadnego wysiłku i wkładam go do bagażnika - nie jest to arcy trudne, gdyż silnik waży ok 25 kg.

kolejno po dojechaniu na miejsce gdy napompuje ponton montuje szybko kółka transportowe które zrobiłem z ceowników i profili (widać je na zdjęciach) Ich montaż zajmuje dosłownie chwilę, gdyż przecięte ceowniki są przytwierdzone na stałe do pawęży i wystarczy kółka tylko dokręcić nakrętkami motylkowymi

Z wodowaniem pontonu też nie mam problemu - gdy ponton jest już napompowany a kółka zamontowane nie targam pontonu ani silnika nad wodę - tylko zakładam silnik na pawęż która jest już podwyższona i elegancko chwytam za rączkę z przodu i sam na kółeczkach go ciągnę nad wodę.

Gdy ponton jest już w wodzie nie muszę demontować kółek tylko odwracam je do góry i sobie pływam

Co do składania pontonu to z powrotem podjeżdżam sobie pod samo auto tam spuszczam powietrze i składam ponton. Akurat ten ponton składa się bez problemu gdyż dobrze z niego wychodzi powietrze (nie trzeba odsysać) wcześniej miałem Navigatora III 400 tam już bez odsysania się nie obeszło a tutaj trzeba tylko wiedzieć w którym miejscu nacisnąć kolanem i powietrze elegancko schodzi.

Składanie pontonu do auta trwa naprawdę krótko a jak dojdę do wprawy będzie zapewne jeszcze krócej.


POZDRAWIAM

Obrazek


Obrazek

Obrazek

Obrazek
AdamSz
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 1382
Dołączył(a): 22.05.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) AdamSz » 18.04.2011 21:24

Krzysztof, daj spokój :wink: Sprzet Humorka, to inna bajka, niż te nasze pierdziawki :wink: co to można "jedna ręką" przygotować i heja. Ja nie mam ani wózka pod silnik, ani kółek. Wyciągam, pompuję, dołączam motor i woda. A co to, formuła 1, żebym na czas robił. :wink: A co do tej podłogi - mam pro-marine z dechami, bo był najtańszy :wink: i bardzo sobie chwalę. I co tu narzekać, deski, alu, air. Niektórzy mają listwy i też spoko. Wychodzę z założenia w tej klasie i przedziale cenowym, to tak jak z winami między 8, a 18 zł. - wszystko mniej więcej smakuje tak samo :) Hej
infob
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 183
Dołączył(a): 09.09.2010

Nieprzeczytany postnapisał(a) infob » 19.04.2011 09:16

Humorku! Jak byś ten garaż z pontonami miał jeszcze nad brzegiem Jadranu to byłby PEŁEN SZACUN!

A tak to powiem, że owszem masz fajne hobby, choć to nie dla mnie. Jak już kiedyś będę ciągnął przyczepę to z RIB'em, a RIB "wydaje mi się" ma sztywniejszą podłogę i kil i nie rozumiem dlaczego skaczesz po jakiejś aluminiowej podłodze zamiast kupić RIB'a.

I za takie stwierdzenie jak moje powyżej i Twoje na temat nieprzydatności pontonów z airmatą do pływania z silnikiem, należą się BEZEDURY!

Pozdro Jacek
Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Plaże & Adriatyk - żeglowanie, nurkowanie, wędkowanie...



cron
Pływanie pontonem w Chorwacji - strona 136
Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się
reklama
Chorwacja Online
[ reklama ]    [ kontakt ]

Platforma cro.pl© Chorwacja online™ wykorzystuje cookies do prawidłowego działania, te pliki gromadzą na Twoim komputerze dane ułatwiające korzystanie z serwisu; więcej informacji w polityce prywatności.

Redakcja platformy cro.pl© Chorwacja online™ nie odpowiada za treści zamieszczone przez użytkowników. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu. Serwis ma charakter wyłącznie informacyjny. Cro.pl© nie reprezentuje interesów żadnego biura podróży, nie zajmuje się organizacją imprez turystycznych oraz nie odpowiada za treść zamieszczonych reklam.

Copyright: cro.pl© 1999-2024 Wszystkie prawa zastrzeżone