Platforma cro.pl© Chorwacja online™ - podróżuj z nami po całym świecie! Odkryj Chorwację i nie tylko na forum obecnych i przyszłych Cromaniaków ツ

Pływanie pontonem w Chorwacji

Piaszczyste plaże? To w Chorwacji jednak rzadkość. Ale może są tacy, którzy chcą podzielić się z innymi swoją wiedzą na ten temat. Potrzebujesz łagodnego zejścia do morza? A może lubisz nurkować czy wędkować? Chcesz wypożyczyć łódkę i poznać Chorwację od strony morza? Albo masz skuter wodny i chcesz go zabrać?
[Nie ma tutaj miejsca na reklamy. Molim, ovdje nije mjesto za reklame. Please do not advertise.]
Rysio
Weteran
Avatar użytkownika
Posty: 13051
Dołączył(a): 23.07.2002

Nieprzeczytany postnapisał(a) Rysio » 17.12.2010 08:26

realista2 napisał(a):Jeśli mocniejszy Mercury max moc osiąga przy obrotach o 1,5 tys większych to wcale łatwiej w ślizg nie wejdzie bo ma słabszy dół.


Żeby takie stwierdzenie wysunąć musiałbyś znać dokładne mapy silnika, bo absolutnie nie jest powiedziane że Twoja teoria jest prawdziwa. Przy tuningu samochodów, co również często odbywa się poprzez zmianę charakterystyki map w oprogramowaniu zarówno dół i góra silnika są rasowane.

realista2 napisał(a):Tu pomóc może jedynie śruba.


A co Ci pomoże śruba jeśli silnik ma za mało mocy by nią kręcić w optymalnym dla niego zakresie obrotów, albo za dużo i będzie mielił wodę :?: Śruba którą zastosował producent wydaje mi się że będzie optymalną do danego silnika. Owszem można tuningować silnik przez stosowanie śrub "race", tylko że w tym przypadku nie widzę w takim zabiegu sensu, bo śruby kosztują tyle że lepszym rozwiązaniem będzie wymiana całego silnika :)
realista2
Cromaniak
Posty: 2238
Dołączył(a): 13.05.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) realista2 » 17.12.2010 10:05

Rysiu o jakich mapach mówisz w odniesieniu do prostego motorka z gaźnikiem ? Podniesienie mocy atmosferycznego silnika benzynowego bez zmiany jego pojemności wiąże się z podniesieniem obrotów tak jak w omawianym przypadku i wtedy spadek mocy w dolnym zakresie jest nieunikniony.
Poprawa charakterystyki silnika programem tak żeby nie stracić dołu i jednocześnie podnieść moc i moment jest możliwa tylko w przypadku silników turbo z uwagi na możliwość doładowania silnika większą dawką powietrza. W silnikach atmosferycznych takiej możliwości nie ma. Ładnych parę lat temu miałem okazję porównać dwa silniki do łodzi jeden 200 KM Mercury i taki sam, ale podrasowany fabrycznie do 300 KM. Łódka z mocniejszym silnikiem była zdecydowanie szybsza, ale miała tak słaby dół, że były kłopoty z wyciągnieciem narciarza.
Co do śruby to efekty właściwego dopasowania są większe niż ci się wydaje. Pontonami pływam zazwyczaj takimi jakie są na wyposażeniu czarterowanych jachtów. Zazwyczaj przywożę własny silnik przyczepny Mercury Sailpower 4 KM dwusuwowy do jachtów z uciągową śrubą i na tym silniku z trudem ale udaje mi się doprowadzić do ślizgu. Na 5-cio konnym czterosuwie ze standardową śrubą jaki był na wyposażeniu jachtu ta sztuka mi się nie udała. Rostyl z 200 KM motorem na stalowej śrubie do prędkości prawie osiągał 100 km/godz , ale z narciarzem była nędza. Ten sam silnik z uciągową stalową śrubą o kilka numerów mniejszą ciągnął tylko około 80 km/godz , ale bez trudu wyciągał z wody kilku narciarzy.
Rysio
Weteran
Avatar użytkownika
Posty: 13051
Dołączył(a): 23.07.2002

Nieprzeczytany postnapisał(a) Rysio » 17.12.2010 12:36

Oczywiście w malutkich silnikach nie ma oprogramowania do wczytywania map, ale pisząc mapach miałem na myśli zmianę charakterystyki silnika poprzez np zastosowanie dysz o większej średnicy i prze regulowanie gaźnika co daje taki sam skutek jak zmiana oprogramowania i wcale koniecznym nie jest podnoszenie obrotów, które czasem jest niemożliwe ze względu na ogranicznik tychże w module zapłonowym bądź podciśnieniowy czy odśrodkowy.

Co do śruby to się z Tobą zgadzam, tylko tak jak wspomniałem prawdopodobnie taniej wyjdzie zmiana silnika na większy niż zakup nowej śruby porządnej firmy o konkretnej charakterystyce (bo przecież taką zwykła już ma) :)
realista2
Cromaniak
Posty: 2238
Dołączył(a): 13.05.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) realista2 » 17.12.2010 12:46

Rysio napisał(a):Oczywiście w malutkich silnikach nie ma oprogramowania do wczytywania map, ale pisząc mapach miałem na myśli zmianę charakterystyki silnika poprzez np zastosowanie dysz o większej średnicy i prze regulowanie gaźnika co daje taki sam skutek jak zmiana oprogramowania i wcale koniecznym nie jest podnoszenie obrotów, które czasem jest niemożliwe ze względu na ogranicznik tychże w module zapłonowym bądź podciśnieniowy czy odśrodkowy.

Co do śruby to się z Tobą zgadzam, tylko tak jak wspomniałem prawdopodobnie taniej wyjdzie zmiana silnika na większy niż zakup nowej śruby porządnej firmy o konkretnej charakterystyce (bo przecież taką zwykła już ma) :)


Te regulacje i zmiany np. dysz niewiele dadzą poza większym zużyciem paliwa bo zabraknie tlenu dla wytworzenia odpowiedniego składu mieszanki. W silniku turbo zgoda tam się uda małym nakładem poprawić charakterystykę bo mamy taką ilość powietrza jaka chcemy. Wystarczy podnieść ciśnienie doładowania i dostosować ilość paliwa do zwiększonej porcji powietrza.
Co standardowej śruby to jest do wszystkiego czyli do niczego. Coś jak uniwersalny klej który sklei wszystko, ale niczego dobrze.
piuter
Autostopowicz
Posty: 4
Dołączył(a): 16.12.2010

Nieprzeczytany postnapisał(a) piuter » 18.12.2010 18:01

Dzięki za wypowiedzi. Różnica w obrotach jest nie 1500 a 500, jak ktoś źle policzył. Co do ilości tlenu to powinno być podobnie, gdyż silnik sześciokonny na tą samą pojemność co pieciokonny. Jak zauważył Rysio prawdopodobnie będzie ograniczenie obrotów w module CDI - tak najprosciej zrobić. Co do śrub to prawdopodobnie są identyczne (widziałem nowsze modele mercury 5hp i 6hp - tam są takie same), przekładnie w obu takie same 2,15:1. Różnica podejrzewam jest wyłącznie w module CDI.
Tom_Krasu
Odkrywca
Avatar użytkownika
Posty: 75
Dołączył(a): 13.04.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) Tom_Krasu » 21.12.2010 09:35

Witam
mam pytanie do znawców tematu czy ponton powinien posiadać jakieś specjalne certyfikaty żeby legalnie pływać po wodach Chorwacji.Dodam tylko że szukam małego pontonu do 3 metrów z kilem,sztywną podłogą najlepiej aluminiową.
Użytkownik usunięty

Nieprzeczytany postnapisał(a) Użytkownik usunięty » 21.12.2010 10:21

Wszystkie moje posty stopniowo wycofuję z forum. Koniec pisania na tych kartach. Do czasu pozytywnych zmian jeśli kiedykolwiek tu wystąpią. smoki3
Ostatnio edytowano 20.05.2019 18:44 przez Użytkownik usunięty, łącznie edytowano 1 raz
bury67
Podróżnik
Posty: 16
Dołączył(a): 07.12.2010

Nieprzeczytany postnapisał(a) bury67 » 22.12.2010 16:25

Z racji że już przy pierwszym wyjeździe do Chorwacji jadę z pontonem (oczywiście dzięki Wam :D )podaję współrzędne położenia kapitanatu w Zadarze (ja będę pływał w okolicy więc chciałem wiedzieć gdzie muszę zapłacić haracz za tą przyjemność) .Może się jeszcze komuś przyda :idea: Współrzędne GPS: 15.22239 E, 44.1186 N
Miejscowość: Zadar
Pozdrawiam (ponton jeszcze nie kupiony a już "się powiększył" z 290 do 320cm :oops:)
Użytkownik usunięty

Nieprzeczytany postnapisał(a) Użytkownik usunięty » 22.12.2010 22:30

Wszystkie moje posty stopniowo wycofuję z forum. Koniec pisania na tych kartach. Do czasu pozytywnych zmian jeśli kiedykolwiek tu wystąpią. smoki3
Ostatnio edytowano 20.05.2019 18:44 przez Użytkownik usunięty, łącznie edytowano 1 raz
bogdan63
Croentuzjasta
Posty: 332
Dołączył(a): 08.08.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) bogdan63 » 23.12.2010 08:53

witam serdecznie,
jedyne ograniczenie to koszty i możliwość transportu, bo zawsze jest MAŁO !!!!!!!!!!,
pozdrawiam.
Rysio
Weteran
Avatar użytkownika
Posty: 13051
Dołączył(a): 23.07.2002

Nieprzeczytany postnapisał(a) Rysio » 23.12.2010 09:02

bogdan63 napisał(a):...możliwość transportu...


Właśnie z tego względu ja kupiłem 290 cm i nie uważam by był ciasny dla 3 osobowej rodziny. Cóż różne mamy wymagania :wink:
mottom
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 763
Dołączył(a): 02.09.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) mottom » 23.12.2010 10:09

Wielkość pływadła niestety dobieramy najczęściej na własnych a nie cudzych błędach. Jest to oczywista oczywistość, że do pływania większy jest lepszy (oczywiście z wielkością wiążą się jeszcze inne wymagania/koszty - silnik, winiety, itp) :roll: , jednak nie ma co przesadzać na samym początku (jak będzie za duży to po prostu nie będzie się chciało go zabrać - "bo za duży i się nie mieści w bagażu" :? :oops:
Pewno, że 3-osobowa rodzina zmieści się w 290 ("zmieści się" nawet w 150 8O )
Użytkownik usunięty

Nieprzeczytany postnapisał(a) Użytkownik usunięty » 23.12.2010 12:18

Wszystkie moje posty stopniowo wycofuję z forum. Koniec pisania na tych kartach. Do czasu pozytywnych zmian jeśli kiedykolwiek tu wystąpią. smoki3
Ostatnio edytowano 20.05.2019 18:45 przez Użytkownik usunięty, łącznie edytowano 1 raz
Rysio
Weteran
Avatar użytkownika
Posty: 13051
Dołączył(a): 23.07.2002

Nieprzeczytany postnapisał(a) Rysio » 23.12.2010 13:53

Eeee ja tam do małych też się nie zaliczam, ale dziewczyny spokojnie się mieszczą na przedniej ławeczce a dla siebie mam całą przy silniku. Kotwica, zbiornik na rufie przy silniku a pod ławeczkami torby/a . W przyszłym roku będą 2, do tej pory 1 musiała wystarczyć, ale potem ewentualne zakupy trzeba było w reklamówkach wozić a wiadomo że wino łatwo stłuc o podłogę przy większej fali :wink:
bury67
Podróżnik
Posty: 16
Dołączył(a): 07.12.2010

Nieprzeczytany postnapisał(a) bury67 » 03.01.2011 20:21

Ja podobnie jak Rysio -kombinowałem nad złotym środkiem -ponton nie za ciężki a w miarę obszerny -bo na dłużej-uważam(podkreślam z jest to moje osobiste zdanie)na początek dobry jest ponton 3,20 albo 3,30(rzadko ale i takie można znaleźć).Dlaczego 3,20?: kilogramy niewiele wieksze a od rozmiaru 2,70 powiększa się tyko wnętrze (do wymiaru 3,30) a później wzrastają wraz z rozmiarami i kilogramy drastycznie!!!Komfort pewnie jak sie domyslam też drastycznie :roll:
pozdrawiam wszystkich :wink:
Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Plaże & Adriatyk - żeglowanie, nurkowanie, wędkowanie...

cron
Pływanie pontonem w Chorwacji - strona 120
Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się
reklama
Chorwacja Online
[ reklama ]    [ kontakt ]

Platforma cro.pl© Chorwacja online™ wykorzystuje cookies do prawidłowego działania, te pliki gromadzą na Twoim komputerze dane ułatwiające korzystanie z serwisu; więcej informacji w polityce prywatności.

Redakcja platformy cro.pl© Chorwacja online™ nie odpowiada za treści zamieszczone przez użytkowników. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu. Serwis ma charakter wyłącznie informacyjny. Cro.pl© nie reprezentuje interesów żadnego biura podróży, nie zajmuje się organizacją imprez turystycznych oraz nie odpowiada za treść zamieszczonych reklam.

Copyright: cro.pl© 1999-2024 Wszystkie prawa zastrzeżone