ventus napisał(a):które rozwiązanie sprawi, że ciut bardziej gładko będę śmigał po falach
Alu.
I nie z powodu sztywności.
Porównam dwie Futury MK2 - jedna z air, jedna z alu.
W sumie tylko 1 porównanie:
Masa z alu: 102 kg
Masa z air: 75 kg
Alu jest cięższe o ponad 1/3 od air (36%).
(wygląda na dużo, ale tylko przy pustym pontonie. Jednakże jest to 27 kg więcej)
I jako cięższe, jest bardziej bezwładne ze wszystkimi tego konsekwencjami
Po prostu gwałtowność ruchów góra/dół spowodowanych falą będzie mniejsza i dzięki temu będzie "gładziej i przyjemniej".
Mierzalnie na pewno. Odczuwalnie? Raczej też.
W ramach "wolnego czasu" na pontonie bawiłem się w różne experymenty przy odpowiednim stanie morza.
Jako miernika używałem tego:
https://play.google.com/store/apps/deta ... vibrometerOlga pomagała jako "ruchomy balast",
a czasami bawiąc się sam przekładałem bak (25 l), tudzież regulując trimm.
Wyniki były jednoznaczne
i odczuwalne.
Co ciekawe, przesuwanie balastu czy trimmu nie miało wpływu na sztywność pontonu.
(coraz częściej odnoszę wrażenie, że ktoś ma problemy z "freudowską sztywnością")
Przy okazji sztywności: przy założeniu, że pasek
zrębnicy* ma 20cm x 200cm,
to działa
na niego od dołu nacisk/parcie 1 tony (1.000 kg)
Tylko na pasek
A gdzie reszta balonu
Konkluzja boboo:
przy wyborze Futura-alu albo Futura-air, boboo wybrałby air i
wyrównałby ciężar dodatkowym bakiem paliwa albo dobrze zaopatrzoną lodówką.
Przy Twoim wyborze (Futura-alu, Lodestar-air), boboo wybrałby Futurę, ale ze względu na kształt podłogi.
Napiszę uczciwie: jakieś 10-20% (a może ciut więcej, to trudno zmierzyć) ważkości argumentów miałaby również marka Zodiac.
* to ten czarny pasek ze sznurkami, przyklejony z góry do balonów. Może i zrębnica powinna być "twarda", jednak funkcjonalnie ten pasek to zrębnica.