napisał(a) asiazz » 24.06.2009 15:13
Oto odpowiedź z Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
Szanowna Pani,
W odpowiedzi na Pani zapytanie informuję, iż Rozporządzenie nr
261/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004r. ustanawiającego
wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy
przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów,
uchylającego rozporządzenie nr 295/91 (Dz.Urz. UE L 46 z dnia 17 lutego 2004),w
przypadku odwołania rejsu zobowiązuje przewoźnika do zorganizowania pasażerom
z opieki w postaci:
1. posiłków oraz napojów w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania,
dwóch rozmów telefonicznych, dwóch dalekopisów, dwóch przesyłek
faksowych lub e-mailowych, oraz
2. zakwaterowania w hotelu oraz transportu pomiędzy lotniskiem a miejscem
zakwaterowania,
w przypadku gdy spodziewany czas odlotu ma nastąpić co najmniej dzień po
terminie poprzednio zapowiedzianego odlotu, oraz
3. zwrotu w terminie siedmiu dni, pełnego kosztu biletu po cenie za jaką
został kupiony, za część lub części nie odbytej podróży oraz za
część lub części już odbyte, jeżeli lot nie służy już dłużej
jakiemukolwiek celowi związanemu z pierwotnym planem podróży pasażerów, wraz z,
gdy jest to odpowiednie, lotem powrotnym do pierwszego miejsca odlotu, w
najwcześniejszym możliwym terminie, lub
4. zmiany planu podróży, na porównywalnych warunkach do miejsca
docelowego,
w najwcześniejszym możliwym terminie, lub w terminie późniejszym
dogodnym dla pasażera,
w zależności od dostępności wolnych miejsc.
5. wypłaty odszkodowania w wysokości 250 EUR dla wszystkich lotów o
długości do 1500 kilometrów, chyba że:
a) poinformował pasażerów o dowołaniu lotu co najmniej dwa tygodnie
przed planowanym czasem odlotu, lub
b) poinformował o odwołaniu w okresie od dwóch tygodni do 7 dni przed
odlotem planowanym
i zaoferował zmianę planu podróży, umożliwiającą wylot najpóźniej
dwie godziny przed planowanym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego
najwyżej cztery godziny po planowanym czasie przylotu, lub
c) poinformował o odwołaniu w okresie krótszym niż 7 dni i zaoferował
podróż umożliwiającą wylot najpóźniej godzinę przed planowanym czasem
odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowanym
czasie przylotu, lub
d) przewoźnik mógłby dowieść, że odwołanie lotu było
spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było
uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków (np. nieoczekiwane
wady mogące wpłynąć na bezpieczeństwo lotu).
W przypadku, gdy przewoźnik naruszył ww. przepisy rozporządzenia, zgodnie
z art. 205b ust.1 ustawy– Prawo lotnicze, do Prezesa ULC można wnieść
skargę na naruszenie przez przewoźnika przepisów ww. rozporządzenia.
Skargę do Prezesa ULC należy złożyć po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u
przewoźnika lotniczego. Zgodnie z art. 205b ust. 2 ustawy – Prawo lotnicze
do skargi należy załączyć:
1) kopię skargi skierowanej do przewoźnika,
2) kopię odpowiedzi przewoźnika na skargę pasażera – jeżeli została
udzielona (przewoźnik powinien udzielić odpowiedzi w okresie ok.
miesiąca),
3) kopię potwierdzonej rezerwacji na dany lot.
Ponadto skarga powinna spełniać wymogi formalne określone w Kodeksie
postępowania administracyjnego, tj. powinna być podpisana przez wszystkich
skarżących, bądź do skargi należy załączyć stosowne pełnomocnictwo.