Jacek S napisał(a):Ależ to niebezpieczna robota jest...
No tak ! ... w końcu gondolierem nie tak łatwo zostać !
...i aby mieć "głowę na karku" ... to czasami potrzebne są "miękkie nogi".
W końcu docieramy do trzeciego mostu ... jest to kamienny Ponte degli Skalzi (bosych).
Most zbudowany w 1934 roku w miejsce austriackiego żelaznego mostu, wykonany jest z kamienia sprowadzonego z Istrii, według projektu Eugenio Miozzi.
Wschodnia strona mostu opiera się o brzeg, gdzie stoi rokokowy kościół Chiesa di Santa Maria di Nazarethe (degli Skalzi) ... jedyny zabytek tej okolicy.
W tym miejscu kończy się "muzeum", a zaczyna "dzisiejszy świat" ... czego pierwszym namacalnym dowodem jest bryła dworca kolejowego Santa Lucia (Ferrovia).
Wspominałem wcześniej, że prace nad budową linii kolejowej łączącej Wenecję z lądem rozpoczęto w 1860r.
Aby zrobić miejsce na stację w 1861 rozebrano stojący w tym miejscu klasztor i kościół Saint Lucia, a dworzec przejął jego nazwę.
Obecna forma budynku jest wynikiem szeregu projektów i prac rozpoczętych w 1924.
Po wielu modyfikacjach w 1943 została wykonana centralna części budynku przeznaczona dla pasażerów ... ostateczne prace zakończono kilka lat później bo w 1952 r.
Oczywiście od tego czasu dworzec przechodził kilka modernizacji.
Wysiadamy na przystanku Piazzale Roma, czyli placu który jest zakończeniem drogi biegnącej z lądu przez "Most Wolności".
Pizzale Roma (nazwany tak w czasach faszystowskich) - powstał w 1933 roku i spełnia głównie rolę potężnego dworca autobusowego oraz parkingu samochodowego.
Miejsce to jest zupełnie nie ciekawe, a po wybudowaniu wyspy/parkingu Tronchetto, stało się dla wielu turystów tylko miejscem przesiadki. Znajduje się tu kilka tańszych sklepów popularnych sieci.
Aby tu się dostać ... no właśnie przepływamy pod czwartym mostem na Canal Grande.
I teraz wychodzi, że parę stron wcześniej napisałem bzdury, że tych mostów na Canal Grande jest trzy.
Faktycznie jest ich cztery ... ten czwarty to oddany do użytku w 2008 roku Il Ponte della Costituzione (Most Konstytucji) zwany początkowo Ponte de Calatrava.
Budowa mostu wywołała wiele kontrowersji.
Tym bardziej, że początkowo koszt budowy miał wynieść sześć milionów euro, a wyniósł ostatecznie około jedenastu i pół miliona.
Z tych wszystkich powodów Wenecjanie praktycznie nie uznają go jako czwarty most ... argumentując dodatkowo, że będącego drogowo/ kolejowego znajdującego się na samym północnym wejściu do kanału też nie liczą.
Twierdzą, że "to coś" co powstało w 2008 roku ... to po prostu kładka dla pieszych a nie most, a w dodatku nieudana i dużo, dużo za droga.
O perypetiach i konfliktach związanych z tym mostem można zapoznać się TU i TU.
Zachęcam do przeczytania, bo to ciekawa i pouczająca lektura.
Przedstawia most ... a także obrazuje sytuację ... jak to Wenecjanie żywo interesują się "operacjami" przeprowadzanymi na organizmie swego miasta ... oraz jacy są konserwatywni jeśli o nie chodzi.
W związku z powyższym, więc i ja także pozostaję przy stanowisku, że na "Wielkim Kanale" mostów jest trzy !
W głębi przystanek przy Piazzale Roma.