Wiadomości 07/08
Złote Pióro
Tony Kelly i Jaroslav Skalický zdobywcami Grand Prix
W ubiegłym roku, według jury Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej, spośród 35 dziennikarzy zagranicznych z całego świata, którzy najlepiej i najbardziej profesjonalnie przedstawiali chorwacką ofertę turystyczną swoim czytelnikom, słuchaczom i widzom, w drukowanych i elektronicznych środkach przekazu, dwóch z nich zasłużyło na Grand Prix: Tony Kelly z Wielkiej Brytanii w kategorii drukowane środki przekazu oraz Jaroslav Skalický z Czech w kategorii media elektroniczne.
Tony Kelly z Wielkiej Brytanii - weteran dziennikarstwa turystycznego oraz wielki przyjaciel i znawca turystyki chorwackiej - w ekskluzywnym magazynie o turystyce ekologicznej Wanderlust zamieścił reportaż "Chorwacja za kulisami" o jej mieszkańcach, obyczajach i ofercie skierowanej do osób w każdym wieku i różnych gustach. Z kolei Jaroslav Skalický z Czech - dziennikarz Czeskiego Radia, we wspólnym projekcie Telewizji Czeskiej - studio Ostrava i Czeskiego Radia, jest autorem trzynastoodcinkowego serialu "Inny punkt widzenia - Chorwacja oczami Jaroslava Skalickiego". Nagrody zostały im uroczyście wręczone w Sali Kryształowej, w hotelu Kvarner, przez ministra turystyki i przewodniczącego Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej Damira Bajsa i dyrektora Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej Niko Bulicia.
Przed samym wręczeniem nagród, dziennikarze zostali przyjęci w Willi Angiolina przez burmistrza miasta Opatija - Amira Muzura. Spośród 35 nominowanych dziennikarzy, zajmujących się turystyką, 23 przyjechało do Chorwacji. W trakcie czterodniowego pobytu w Opatiji i Rijece, zwiedzili oni wyspy Krk i Rab, gdzie przygotowano dla nich specjalny program.
Chorwacka Wspólnota Turystyczna
www.croatia.hr
Wspólnota Turystyczna Województw Primorsko - Gorańskiego
www.kvarner.hr
***
Błękitna Flaga
Na 146 plażach i marinach
Międzynarodowa Błękitna Flaga, przyznawana plażom i marinom, w tym roku została przyznana 146 miejscom w Chorwacji; 125 plaż i 21 marin zasłużyło na nią z powodu odpowiedniego zagospodarowania i zadbanego środowiska. W tym roku wśród nich znalazło się dziewięć nowych plaż oraz jedna nowa marina, a oprócz plaż nadmorskich znalazło się siedem, znajdujących się w kontynentalnej części kraju - plaża Aquacity w pobliżu miasta Varaždin oraz sześć plaż w zagrzebskim centrum sportoworekreacyjnym Jarun.
Warto przypomnieć, że międzynarodowa Błękitna Flaga przyznawana plażom i marinom jest programem ochrony środowiska i wybrzeża, który od 17 lat przeprowadzany jest w Europie, a od dwóch lat również w kilku pozaeuropejskich krajach. Pomysłodawcą i jednostką międzynarodową nadzorującą projekt jest Fundacja na rzecz Edukacji Ekologicznej (Foundation for Enviromental Education - FEE), a w Chorwacji akcję koordynuje Stowarzyszenie Przyjaciół Przyrody "Lijepa Naša".
W trakcie przyznawania Błękitnej Flagi plażom, oceniana jest edukacja ekologiczna oraz informowanie opinii publicznej, następnie jakość wody, zagospodarowanie środowiska, bezpieczeństwo oraz usługi. W przypadku marin wyróżnienie przyznaje się za edukację ekologiczną oraz informowanie, zagospodarowanie środowiska, bezpieczeństwo, usługi oraz
jakość wody.
Chorwacka Wspólnota Turystyczna
www.croatia.hr
www.lijepa-nasa.hr
***
Hotel Splendid Dubrownik
Uroczyste obchody siedemdziesięciu lat działalności
Hotel Splendid w Dubrowniku, działający w ramach grupy Hotele Maestral S. A., obchodził niedawno 70. rocznicę istnienia i działalności. W tym czasie hotel przeszedł kilka transformacji; w latach sześćdziesiątych dobudowano jeszcze jedno skrzydło, a ostatni raz był generalnie odnowiony w 1997 roku.
Z powodu dyskretnej atmosfery, miłego personelu, kuchni dubrownickiej, śródziemnomorskiego ogrodu, w którym jest położony oraz słynnej plaży z widokiem na archipelag Elafity, hotel Splendid ma wielu gości, którzy są mu wierni przez lata i zawsze wracają w to samo miejsce, o tej samej porze roku, nawet do tych samych pokoi.
W hotelu Splendid jest około 60 pokoi, bogata oferta gastronomiczna oraz atrakcje sportowo-rekreacyjne.
Wspólnota Turystyczna Województwa Dubrownicko- Neretwiańskiego
www.visitdubrovnik.hr
Wspólnota Turystyczna Miasta Dubrownik
www.tzdubrovnik.hr
Hoteli Maestral
www.hotelimaestral.com
***
Rovinj
Hotel Lone w gronie Design Hotels
Hotel Lone w miejscowości Rovinj, którego otwarcie zaplanowano na lato 2009 roku, jako jedyny chorwacki hotel zakwalifikowany został do prestiżowego, międzynarodowego grona Design Hotels AG. Tym samym przed nim, a także przed turystyką chorwacką, otwiera się zupełnie nowy rynek elitarnej klienteli, poszukującej nowoczesnej i charakterystycznej usługi oraz atmosfery.
Hotel Lone znajdować się będzie w ekskluzywnej strefie Monte Mulini, w którą kompania Maistra zainwestowała około 290 milionów kun, a prace projektowe zleciła zagrzebskiemu biuru architektonicznemu 3LHD.
W sieci Design Hotels, założonej w USA przed 15 laty, znajduje się 170 hoteli z 41 państw. Najwięcej z nich, aż 118, działa w Europie. Wymagania organizacji Design Hotels są bardzo wysokie: specyficzny i autentyczny produkt oraz usługa o wysokim standardzie. W odróżnieniu od sieci hoteli wyróżnia się tym, że unika standardowego wyposażenia, usług itd.
Hotele członkowskie, kompanie hotelowe, zobowiązują się do zachowania wyjątkowości takiego hotelu, nowoczesnego designu oraz harmonii z otoczeniem i dziedzictwem przyrodniczym.
Hotel Lone położony będzie w parku-lesie Zlatni Rt. Dysponował będzie 240 pokojami, dziewięcioma apartamentami i jednym apartamentem prezydenckim. Na terenie obiektu działać będzie centrum wellness i spa, fitness, a goście będą mogli wybierać spośród bogatej oferty gastronomicznej.
W hotelu znajdować się będzie także sala kongresowa z 600 miejscami oraz kilka mniejszych sal, w których będzie można zorganizować spotkania.
Wspólnota Turystyczna Województwa Istryjskiego
www.istra.hr
Wspólnota Turystyczna Miasta Rovinj
www.tzgrovinj.hr
Maistra
www.maistra.com
***
Komunikacja marketingowa
Nowy sposób wchodzenia na rynek
Doświadczenia dwóch wielkich kompanii hotelowych: Maistra, posiadającej obiekty w istryjskich miasteczkach Rovinj i Vrsar oraz link usunięty na życzenie włściciela strony docelowej - prowadząca hotele w miejscowościach Poreč, Dubrownik, Krk i Rabac, potwierdzają coraz większą wagę komunikacji marketingowej.
Dlatego właśnie firma Maistra jako doradcę zaangażowała, zajmującego się projektowaniem graficznym, Mirka Ilicia - najbardziej znanego, chorwackiego grafika, który, wymyślił między innymi projekty ideowe dla hoteli Time Hotel i Le Cirque w Nowym Jorku, Charlie Palmer i The Joule Hotel w Dallas i innych.
Maistra S. A. zaangażowała, uznanego na arenie międzynarodowej, projektanta i ilustratora Mirka Ilicia jako doradcę w projektowaniu graficznym. Celem współpracy jest podniesienie jakości komunikacji marketingowej spółki Maistra S. A., korzystającej z usług konsultacyjnych Mirka Ilicia, prowadzącego od 1995 roku własne studio w Nowym Jorku zajmujące się projektowaniem graficznym, 3D grafiką komputerową oraz animacją, w zakresie projektowania graficznego, związanego przede wszystkim z korporacyjnymi standardami wizualnymi, ogłoszeniami i broszurami, co ma podnieść poziom komunikacji marketingowej firmy Maistra. Wielki wkład w jej polepszenie włożyła także kompania turystyczno-zarządzająca link usunięty na życzenie włściciela strony docelowej, która na swoich stronach internetowych opublikowała filmy promocyjne na temat 38 obiektów, którymi zarządza, w centrach turystycznych: Poreč, Krk, Rabac i Dubrownik. Na ich stronach internetowych można zobaczyć filmy o pięknej przyrodzie, dziedzictwie kulturowo-historycznym, ofercie gastronomicznej oraz atrakcjach rozrywkowych i sportoworekreacyjnych w miastach, w których działają wspomniane hotele. Filmy zostały nagrane w technologii HD, w sposób typowo filmowy, a same obiekty zostały nagrane z ziemi, powietrza, wody i głębi morza. Interesującą informacją jest fakt, że on-line rezerwacja w hotelach link usunięty na życzenie włściciela strony docelowej, zgodnie ze światowymi trendami, wzrasta i obecnie wynosi 11% całego bookingu.
Wspólnota Turystyczna Województwa Istryjskiego
www.istra.hr
Maistra
www.maistra.com
link usunięty na życzenie włściciela strony docelowej
www.link usunięty na życzenie włściciela strony docelowej.hr
***
Crikvenica
Crikvenica oferuje turystom około trzydzieści autochtonicznych potraw
Restauracje i hotele w miejscowościach turystycznych Crikvenica, Selce, Dramalj i Jadranovo w tym sezonie oferują turystom około trzydzieści, autochtonicznych potrawu. Ich autentyczność została potwierdzona certyfikatem Komitetu Gastronomicznego, którego członkami są doświadczeni kucharze i hotelarze.
Mowa o projekcie Autochtoniczna Sztuka Kulinarna Crikvenicy - nasze niematerialne bogactwo, w ramach którego kuchniom i restauracjom w Crikvenicy przyznawane są certyfikaty. Projekt przygotowany został przez miasto Crikvenica, Wspólnotę Turystyczną Miasta Crikvenica oraz Komitet Gastronomiczny, które zdecydowały się odświeżyć ofertę gastronomiczną Crikvenicy potrawami z minionych lat. Ten wyjątkowy projekt jest swego rodzaju wkładem w obchody 120. rocznicy turystyki w mieście Crikvenica.
Warto zauważyć, że kucharze, którzy chcieli otrzymać certyfikat, musieli ukończyć kurs gastronomiczny i że przyznany został 25 kucharzom, ośmiu hotelom i dziesięciu restauracjom. W celu utrzymania jakości obiektów i oferty, certyfikat wydawany jest tylko na rok, a sam kurs przygotowywania potraw w typowo crikvenicki sposób, dla zainteresowanych kucharzy i hotelarzy, odbywać się będzie co roku.
Przedstawienie projektu autochtonicznej sztuki kulinarnej miasta Crikvenicy jest dwudziestą z kolei prezentacją projektów turystycznych, w organizacji "Poslovni Klub Kulturnog Turizma", którą w 2004 roku założyła Wspólnota Turystyki Kulturalnej Chorwackiej Izby Gospodarczej.
Wspólnota Turystyczna Województwa Primorsko - Gorańskiego
www.kvarner.hr
Wspólnota Turystyczna Miasta Crikvenica
www.tzg-crikvenice.hr
***
Linie lotnicze
Otwarto nowe połączenie lotnicze pomiędzy Hiszpanią
a Chorwacją
Na początku czerwca, na lotnisku w Dubrowniku, wylądował pierwszy samolot hiszpańskiej firmy Iberia z Madrytu. Tym samym otwarto regularne połączenie pomiędzy Madrytem a Dubrownikiem. Do 12 października samoloty będą latały w każdą sobotę i niedzielę, a od 24 czerwca do 12 października również w każdy wtorek. Kompania lotnicza Iberia dysponuje 172 samolotami, a interesującym jest fakt, że jest to pierwsze, regularne połączenie pomiędzy Hiszpanią i Chorwacją.
W minionym roku do Chorwacji przyjechało 154 tysiące Hiszpanów, czyli około 30% więcej niż w 2006 roku, a w bieżącym roku oczekiwany jest dalszy wzrost.
Chorwacka Wspólnota Turystyczna
www.croatia.hr