Zacne widoki z góry, plaża prezentuje się pięknie, a ten kolor wody.... lazur jak z reklamy normalnie
Stchórzyłaś? Uwierzyć nie mogę
Po pływaniu w pontonie w wodzie po kostki w ciemną noc jeszcze się czegoś boisz? Nie uwierzę
beatabm napisał(a):Zacne widoki z góry, plaża prezentuje się pięknie, a ten kolor wody.... lazur jak z reklamy normalnie
Stchórzyłaś? Uwierzyć nie mogę
Po pływaniu w pontonie w wodzie po kostki w ciemną noc jeszcze się czegoś boisz? Nie uwierzę
Katerina napisał(a):beatabm napisał(a):Zacne widoki z góry, plaża prezentuje się pięknie, a ten kolor wody.... lazur jak z reklamy normalnie
Stchórzyłaś? Uwierzyć nie mogę
Po pływaniu w pontonie w wodzie po kostki w ciemną noc jeszcze się czegoś boisz? Nie uwierzę
No, poczekaj ...,nie będzie tak źle
Kasia, że tak zapytam, Ty sobie robisz listę miejsc, do których z różnych powodów nie dotarłaś a chciałabyś? Bo w tej relacji też kilka się takich miejsc znajdzie
Katerina napisał(a):Uzbierało się ich trochę przez lata..Pośród nich - dwie trzecie miejsc na Twoim Braču (tak - Twoim, bo tak miłośnie o nim piszesz, że teraz w ten sposób zaczynam tę wyspę postrzegać )
Tymczasem zaraz przeniosę się znowu na Vis...
RIB
Twarde łodzie pneumatyczne (Rigid Inflatable Boat) często są mylone z pontonami. Tymczasem są to jednostki laminatowe, których burty zabezpieczono pneumatycznymi tubami. Zalety RIB-ów to duża dzielność morska, stabilność, odporność na uszkodzenia i prędkość. Zatem przygotujcie się na dużą porcję adrenaliny.
Solidny kadłub z kształcie głębokiego V, najczęściej wykonany z laminatu, otoczony pneumatyczną tubą, zapewniającą dużą stabilność i umożliwiającą bezpieczne, bezkolizyjne dojście do burty innej jednostki czy pomostu. Najczęściej łódź napędzana jest mocnymi silnikami, pozwalającymi osiągać duże prędkości nawet w trudnych warunkach morskich. RIB to taki morski pojazd z napędem 4×4.
hybryda łodzi z pontonem - tak zwany RIB (Rigid Inflatable Boat - pneumatyczna łódź ze sztywnym dnem). Konstrukcje takie po raz pierwszy pojawiły się w Wielkiej Brytanii pod koniec lat 60. XX w. RIB ma sztywną część denną, wyprofilowaną w kształcie litery V. Dzięki temu jest stabilny nawet przy dużych prędkościach. Poza tym na sztywnym kadłubie łatwiej zamontować wyposażenie, np. zbiornik paliwa, urządzenia sterowe, pompy zęzowe czy sam silnik. Na wykonany z laminatu ?kręgosłup" zakłada się pompowany kołnierz. Kadłub jest więc lekki, a zarazem ma bardzo dobrą pływalność. Do konstrukcji pływaków (zwanych również balonami) najczęściej stosuje się PCW lub hypalon - elastomer nałożony na warstwę neoprenu. Każdy z nich ma swoje zalety. PCW jest dostępny w szerokiej gamie kolorów. W przypadku hypalonu wybór barw jest mniejszy, ale za to materiał jest mocniejszy, bardziej odporny na działanie warunków atmosferycznych (zwłaszcza słońca) i nie starzeje się tak szybko jak PCW, który już po pięciu latach jest w znacznym stopniu wyeksploatowany (gwarancja na hypalon sięga nawet 10 lat).
Jak taka hybryda zachowuje się na wodzie? Pontony RIB mają wiele zalet w porównaniu z tradycyjnym, sztywnym kadłubem. Są lżejsze i dzielniejsze na fali. Z tego względu początkowo były wykorzystywane tylko w ratownictwie, przy pracach badawczych, na potrzeby służb mundurowych i... piratów.
Katerina napisał(a):Beata, to ten flaming???
Katerina napisał(a):No tak... Katamaran przecież nie mógł cumować na bojkach...Czy mógłby Sorry, ależ ze mnie szczur lądowy, a raczej ja(szczur)ka skalna
Powrót do Nasze relacje z podróży