beatabm napisał(a):boboo napisał(a):walp napisał(a):Dla ok. 1000 brakuje miejsc?
Nie znam się na tym (do tej pory największy "pasażer", jakim płynąłem, to prom na Pag), ale czy oprócz
twardych szalup nie ma na pokładzie również tych automatycznych,
samodmuchających się tratw?
Na zdrowy rozsadek powinne być. Ale nie sprawdzałam, nie szukałam i nie bardzo mam jak sie dowiedzieć niestety
Też się na tym nie znam, dlatego zakończyłem zdanie pytajnikiem, ale wydawało mi się to dość niewiarygodne, aby w dzisiejszych czasach nie było wystarczającej liczby miejsc ratunkowych. Tak jak
boboo sugeruje, rozwiązanie tkwi właśnie w tym, że na statku mamy zarówno łodzie (ang.
lifeboat) jak i tratwy ratunkowe (ang.
life-raft).
Przeczytałem kilka artykułów i jeden z nich dokładnie
opisuje temat (tekst ang.)
Wygląda to tak. Pasażerowie, którzy nie zmieszczą się do łodzi ratunkowych, muszą skorzystać z
"emergency evacuation chutes" – systemu zrzutów ewakuacyjnych, firmy Viking. Na wysokości 4 pokładu, pomiędzy łodziami ratunkowymi, znajdują się "canisters" (nie znam polskiego odpowiednika).
Po otwarciu tych "canisters", w wodzie lądują tratwy ratunkowe. Tratwy połączone są z pokładem zjeżdżalnią – „rękawem”, w którym pasażerowie zjeżdżają (na mniejszych statkach rękawy są ustawione pod kątem), albo wręcz spadają
(na większych jednostkach zjazd jest pionowy) do nadmuchanej tratwy poniżej.
Nowoczesne tratwy mogą pomieścić 150 pasażerów.
W pierwszym linkowanym artykule, były funkcjonariusz Straży Przybrzeżnej, kwestionuje bezpieczeństwo tego systemu (podobno jest dość kontuzjogenny). Natomiast w innym miejscu przeczytałem, że system Viking na wycieczkowcach, służy tylko do ewakuacji załogi ze statku. Wszyscy pasażerowie są przydzielani do łodzi ratunkowych. Bezpieczeństwo systemu Viking to już inna kwestia. Lepiej jednak przeżyć połamanym, niż być zjedzonym przez rekiny.