terenowiec napisał(a):Jakie zatem należy liczyć spalanie łodzi 5 - 6 metrowej, powiedzmy ważącej w granicach 500 - 800 kg na 10 mil lub 10 km? Oczywiście zakładając że będzie to spokojna prędkość w ślizgu przy załodze 4 - 5 osobowej? Chodzi mi o rząd przybliżonego spalania. Dodajmy, że nie będzie to jakiś specjalnie duży silnik lecz raczej mieszczący się w dolnej granicy zalecanych do danej jednostki motorów.
Przecież Jacek już podał w poprzednich postach - nie czytałeś ???
W CRO - średnie zużycie miał na poziomie 15l, przy łodzi o masie 1800kg,
na silniku Mercruiser 4300cm3. Prędkość cruisingową określiłbym na poziomie 45/50km/h - więc na 100km zużywałby około 30/35l
i to jest wartość bardzo dobra. Na 10km PRZEBYTEJ DROGI OK 3.5L!
Tak więc płynąc pontonem wypornościowo z prędkością 7/10km/h
powinieneś przez godzinę spalić te 3/4 litry aby się zrównać ze zużyciem
Jacka... Jeżeli spalisz mniej to masz satysfakcję, że palisz mniej
Tylko czy masz możliwość zabrać 8 osób na pokład, ewentualnie
czy prześpisz się na swoim pontonie w porcie......??? - on ma łódkę
kabinową powyżej 6m...czy pociągniesz pontonem narciarza, czy inne
zabawki - powiem szczerze wątpię
Ja mam niestety wyższe zużycie, gdyż mam napęd bezpośredni na śruby,
bez przekładni....tak więc teraz kalkulator w dłoń i przelicz sobie
jakie zużycie będziesz miał na pontonie aby przepłynąć dystans 100km
Tylko musisz znać średnią prędkość na godzinę najlepiej
mierzoną GPS-em
W odpowedzi na Twoje pytanie:
- Jeżeli kupisz łódką i zamontujesz silnik dopuszczalny w dolnej granicy,
to spali on więcej na 100km przebytej drogi niż silnik mocniejszy.
Oczywiście mówimy o zużyciu przy ekonomicznym pływaniu.
Tak więc lepiej jest kupić do łodzi silni tzw. środka - czyli nie max.
ale też nie minimum. Podyktowane jest to tym, że ten minimalny
aby zapewnić Ci jako takie osiągi będzie bardziej wysilony, niż silnik
mocniejszy - mam nadzieję, że wiesz o co chodzi ?
pzdr.samart