Platforma cro.pl© Chorwacja online™ - podróżuj z nami po całym świecie! Odkryj Chorwację i nie tylko na forum obecnych i przyszłych Cromaniaków ツ

Motorowodniactwo

Piaszczyste plaże? To w Chorwacji jednak rzadkość. Ale może są tacy, którzy chcą podzielić się z innymi swoją wiedzą na ten temat. Potrzebujesz łagodnego zejścia do morza? A może lubisz nurkować czy wędkować? Chcesz wypożyczyć łódkę i poznać Chorwację od strony morza? Albo masz skuter wodny i chcesz go zabrać?
[Nie ma tutaj miejsca na reklamy. Molim, ovdje nije mjesto za reklame. Please do not advertise.]
samart
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 271
Dołączył(a): 02.01.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) samart » 11.11.2009 16:15

D1ALVARO napisał(a):niedzwiedz40 - stosunek między mocą a wagą robi swoje :D , no i nowe silniki 4 suwowe nie mają aż tak wielkiego apetytu na paliwo jak 2 suwy


Ale są duuużo cięższe i nie wkręcają się tak ładnie w obroty jak 2 stroke :-)
A że palą trochę więcej - to naprawdę nie ma to aż tak bardzo dużego
znaczenia - uwierz mi bo już trochę pływam.
Dla mnie w łodzi ważne jest ilość miejsca na pokładzie,
przyzwoite osiągi na wodzie i możliwości przewozowe....

pzdr.samart
terenowiec
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 347
Dołączył(a): 28.06.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) terenowiec » 11.11.2009 16:33

Jakie zatem należy liczyć spalanie łodzi 5 - 6 metrowej, powiedzmy ważącej w granicach 500 - 800 kg na 10 mil lub 10 km? Oczywiście zakładając że będzie to spokojna prędkość w ślizgu przy załodze 4 - 5 osobowej? Chodzi mi o rząd przybliżonego spalania. Dodajmy, że nie będzie to jakiś specjalnie duży silnik lecz raczej mieszczący się w dolnej granicy zalecanych do danej jednostki motorów.
mottom
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 763
Dołączył(a): 02.09.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) mottom » 11.11.2009 16:37

Ciekawe dlaczego spalanie motorówek zazwyczaj podaje się w litrach na godzinę 8) skoro dochodzimy do wniosku, że "ważniejsze" jest podawanie wartości w litrach na km (milę, a może 100 km lub mil) :roll:
samart
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 271
Dołączył(a): 02.01.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) samart » 11.11.2009 16:51

mottom napisał(a):Ciekawe dlaczego spalanie motorówek zazwyczaj podaje się w litrach na godzinę 8) skoro dochodzimy do wniosku, że "ważniejsze" jest podawanie wartości w litrach na km (milę, a może 100 km lub mil) :roll:


Podaje się tak, gdyż tak jest najprościej i każdy pyta ile dany silnik
pali na godzinę...i tak też odpowiadamy...5/15/20/40 litrów itd.
Tylko nie jest wartość miarodajna. Bo zużycie jest uzależnione
od wielu parametrów:
- ciężaru łodzi
- ilości pasażerów podczas pomiaru
- rodzaju dna
- sposobu płynięcia (wypór czy ślizg)
- warunków na wodzie

Ludzie bądżcie logiczni - przecież i tak wyjdzie, że silnik jednocylidrowy
w czerosuwie jest najbardziej ekonomiczny, ale spróbuj go zamontować do do łodzi 4/5m i bezpiecznie pływać - nawet nie nadaje się jako silnik pomocniczy.

Najbardziej wiarygodnym pomiarem jest ilość przebytych mil
na danej ilości paliwa w warunkach prędkości cruisingowej,
w stabilnych warunkach.

pzdr.samart
samart
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 271
Dołączył(a): 02.01.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) samart » 11.11.2009 16:57

terenowiec napisał(a):Jakie zatem należy liczyć spalanie łodzi 5 - 6 metrowej, powiedzmy ważącej w granicach 500 - 800 kg na 10 mil lub 10 km? Oczywiście zakładając że będzie to spokojna prędkość w ślizgu przy załodze 4 - 5 osobowej? Chodzi mi o rząd przybliżonego spalania. Dodajmy, że nie będzie to jakiś specjalnie duży silnik lecz raczej mieszczący się w dolnej granicy zalecanych do danej jednostki motorów.


Przecież Jacek już podał w poprzednich postach - nie czytałeś ???
W CRO - średnie zużycie miał na poziomie 15l, przy łodzi o masie 1800kg,
na silniku Mercruiser 4300cm3. Prędkość cruisingową określiłbym na poziomie 45/50km/h - więc na 100km zużywałby około 30/35l
i to jest wartość bardzo dobra. Na 10km PRZEBYTEJ DROGI OK 3.5L!
Tak więc płynąc pontonem wypornościowo z prędkością 7/10km/h
powinieneś przez godzinę spalić te 3/4 litry aby się zrównać ze zużyciem
Jacka... Jeżeli spalisz mniej to masz satysfakcję, że palisz mniej :-)
Tylko czy masz możliwość zabrać 8 osób na pokład, ewentualnie
czy prześpisz się na swoim pontonie w porcie......??? - on ma łódkę
kabinową powyżej 6m...czy pociągniesz pontonem narciarza, czy inne
zabawki - powiem szczerze wątpię :-(

Ja mam niestety wyższe zużycie, gdyż mam napęd bezpośredni na śruby,
bez przekładni....tak więc teraz kalkulator w dłoń i przelicz sobie
jakie zużycie będziesz miał na pontonie aby przepłynąć dystans 100km
Tylko musisz znać średnią prędkość na godzinę najlepiej
mierzoną GPS-em

W odpowedzi na Twoje pytanie:
- Jeżeli kupisz łódką i zamontujesz silnik dopuszczalny w dolnej granicy,
to spali on więcej na 100km przebytej drogi niż silnik mocniejszy.
Oczywiście mówimy o zużyciu przy ekonomicznym pływaniu.
Tak więc lepiej jest kupić do łodzi silni tzw. środka - czyli nie max.
ale też nie minimum. Podyktowane jest to tym, że ten minimalny
aby zapewnić Ci jako takie osiągi będzie bardziej wysilony, niż silnik
mocniejszy - mam nadzieję, że wiesz o co chodzi ? :-)

pzdr.samart
Ostatnio edytowano 11.11.2009 17:11 przez samart, łącznie edytowano 1 raz
niedzwiedz40
Croentuzjasta
Posty: 210
Dołączył(a): 03.08.2007

Nieprzeczytany postnapisał(a) niedzwiedz40 » 11.11.2009 17:00

samart napisał(a):
niedzwiedz40 napisał(a):15KM 1,5L na godzine a 40 KM 1,5-4L no tak oszczędnych silników to jeszcze nie miałem ,fakt moja yamaha 4KM 4suw pchając ponton 4,2m spalała 1L paliwa na godzinę ale płyneliśmy na max 1/2 mocy.


a możesz jeszcze określić przebyty dystans w przeciągu tej godziny.
Bo nie do końca przemawia do mnie ilość litrów na godzinę....
Liczy się również ile w czasie tej godziny pokonujesz mil (km)...
I ten przelicznik jest dla mnie ważny.

Można przecież kupić 2 konną yamahę i zamontować do 3 metrowego
pontonu i ten zestaw będzie najbardziej oszczędny, bo na pewno
zmieścisz się w 1L/h - tylko ile na tym litrze przepłyniesz faktycznie ?

Jest różnica pomiędzy pływaniem a pływaniem......
rozmawiamy tu o dwu różnych rodzajach pływania !

pzdr.samart

miałem na myśli że te podane wartości sa zaniżone , jeśli chodzi o ten ponton z yamaha trudno mi okreslic dystans ale chciałem tym zaznaczyc że skoro 4KM yamaha w 4suw spaliła mi 1L przy maksymalnie 1/2 mocy czyli przy pchaniu tego pontonu bo o ślizgu nie było mowy . to nie uwierze że 15 km spali 1,5 L na godzinę
samart
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 271
Dołączył(a): 02.01.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) samart » 11.11.2009 17:23

niedzwiedz40 napisał(a):
samart napisał(a):
niedzwiedz40 napisał(a):15KM 1,5L na godzine a 40 KM 1,5-4L no tak oszczędnych silników to jeszcze nie miałem ,fakt moja yamaha 4KM 4suw pchając ponton 4,2m spalała 1L paliwa na godzinę ale płyneliśmy na max 1/2 mocy.


a możesz jeszcze określić przebyty dystans w przeciągu tej godziny.
Bo nie do końca przemawia do mnie ilość litrów na godzinę....
Liczy się również ile w czasie tej godziny pokonujesz mil (km)...
I ten przelicznik jest dla mnie ważny.

Można przecież kupić 2 konną yamahę i zamontować do 3 metrowego
pontonu i ten zestaw będzie najbardziej oszczędny, bo na pewno
zmieścisz się w 1L/h - tylko ile na tym litrze przepłyniesz faktycznie ?

Jest różnica pomiędzy pływaniem a pływaniem......
rozmawiamy tu o dwu różnych rodzajach pływania !

pzdr.samart

miałem na myśli że te podane wartości sa zaniżone , jeśli chodzi o ten ponton z yamaha trudno mi okreslic dystans ale chciałem tym zaznaczyc że skoro 4KM yamaha w 4suw spaliła mi 1L przy maksymalnie 1/2 mocy czyli przy pchaniu tego pontonu bo o ślizgu nie było mowy . to nie uwierze że 15 km spali 1,5 L na godzinę


Bardzo możliwe, że spali Ci jeszcze mniej jeżeli będziesz płynął na wolnych obrotach i uzyskasz większą prędkość przelotową.
Ale jeżeli tylko dołożysz to na godzinę spali Ci więcej, ale też będziesz miał w czasie tej godziny większy dystans przebytej drogi...ufffff

Ja płynąc wypornościowo na małych obrotach około 800/obr/min
spalam około 2l/godz. i prędkość w wyporze mam na poziomie 6-7km/h
A silnik to zmarynizowana jednostka v8 o mocy 300KM
ale żeby przepłynąć 100km - potrzebowałbym około 14 godzi i spaliłbym
wtedy ponad 28 litrów....ale kto pływa motorówką wypornościowo ?:-)
Płynąc ślizgiem pokonuję ten dystans szybciej
- niewiele więcej spalając w przeliczeniu na 100km....ale spalając
masakryczną ilośc paliwa :-) w przeliczeniu na godzinę !!!

pzdr.samart
terenowiec
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 347
Dołączył(a): 28.06.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) terenowiec » 11.11.2009 17:39

Samart, więc skoro Jacek łodzią 1800kg na silniku 4300ccm spalał około 30/35 litrów na 100km, to można wnioskować, że łódź 600kg z czterosuwowym silnikiem np. 80HP (zalecane to 50 do 100HP) spali przy 40km/h mniej niż 30 litrów na 100? Czy możesz podać ile Twoim zdaniem takie zestaw mógłby spalić? Oczywiście orienatacyjnie? Bo nie wiem, czy będzie to minimalnie poniżej 30l/100km, czy raczej sporo mniej...? Przypomnę, że zakładamy, że będzie to spokojny ślizg w dobrych warunkach nie przeładowaną łodzią.
niedzwiedz40
Croentuzjasta
Posty: 210
Dołączył(a): 03.08.2007

Nieprzeczytany postnapisał(a) niedzwiedz40 » 11.11.2009 18:05

[/quote]


Bardzo możliwe, że spali Ci jeszcze mniej [/quote] jeszcze mniej gdy będę wspomagał wiosłami :) mówie tutaj o normalnym użytkowaninu stosunek mocy do łodzi najlepiej ponton płyną na 1/3 przepustnicy 1/2 czasami i spala +,- 1 L , więc 15KM na 1/3 lub 1/2 przepustnicy spali 1.5L ?? jakoś w to nie wierze a 40KM D1ALVARO 1.5-4L? te wartości to chyba przy bardzo spokojnym pływaniu . to tak jak ci co mawiają że ich 1.9 TDI spala 4.5 do 5 L ropy ok na niemieckiej autostradzie lub stojąc w korku albo przy 80/h ale kto tak jeździ ??, bo moje 1.9TDI 110KM spala 6.5L miasto trasa do 120/h max 7.5 przy 140-170/h
samart
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 271
Dołączył(a): 02.01.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) samart » 11.11.2009 18:06

terenowiec napisał(a):Samart, więc skoro Jacek łodzią 1800kg na silniku 4300ccm spalał około 30/35 litrów na 100km, to można wnioskować, że łódź 600kg z czterosuwowym silnikiem np. 80HP (zalecane to 50 do 100HP) spali przy 40km/h mniej niż 30 litrów na 100? Czy możesz podać ile Twoim zdaniem takie zestaw mógłby spalić? Oczywiście orienatacyjnie? Bo nie wiem, czy będzie to minimalnie poniżej 30l/100km, czy raczej sporo mniej...? Przypomnę, że zakładamy, że będzie to spokojny ślizg w dobrych warunkach nie przeładowaną łodzią.


Oczywiście, że spali Ci mniej....
Wszystko jest uzalenione jaki zestaw skompletujesz i jak będziesz plywał
Ile mniej - trudno powiedzieć, przy dobrym dnie, oszczędnym silniku,
umiejętnym pływaniu powinieneś się zmieścić w 20/25l /100km - czyli 8/12 litrów/h
To są wartości przy tzw. przelotach - czyli długich dystansach przebytej drogi w ślizgu. Na śródlądziu trudno jest o takie warunki - za wyjątkiem przelotów po Mazurach i dłuższych jeziorach. Na rzekach już nie uzyskasz tak dobrych rezultatów - krótsze odcinki pływania ślizgiem, częstrze
starty z wyporu do ślizgu.
Z doświadczenia wiem, że na śródlądziu te wyniki są gorsze, niż np. na
Bałtyku czy Adriatyku.

Ale są dywagacje czysto teoretyczne, gdyż ja w przelocie potrafię zejść
do 25l/h ale bez problemów mogę osiągnąć 60l/h - wszystko zależy
od obciążęnia łodzi (silnika) i sposobie pływania....

Przykładowo: rib 520 ze starym silnikem Jahnson 70, przy przelotach
w 2 osoby zużywał średnio 10/12 l/h - ale dołozyłeś jeszcze 3 dodatkowe osoby - suma 5 osób - trudno się bylo w 15l/h zmieścić.
Wszystko było podyktowane większymi oporami pływaków w części
rufowej, które nie wychodziły z wody i powodowały zwiększony opór,
a prze to zwiększone zużycie paliwa.....

pzdr.samart
samart
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 271
Dołączył(a): 02.01.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) samart » 11.11.2009 18:17

niedzwiedz40 napisał(a):



Bardzo możliwe, że spali Ci jeszcze mniej [/quote] jeszcze mniej gdy będę wspomagał wiosłami :) mówie tutaj o normalnym użytkowaninu stosunek mocy do łodzi najlepiej ponton płyną na 1/3 przepustnicy 1/2 czasami i spala +,- 1 L , więc 15KM na 1/3 lub 1/2 przepustnicy spali 1.5L ?? jakoś w to nie wierze a 40KM D1ALVARO 1.5-4L? te wartości to chyba przy bardzo spokojnym pływaniu . to tak jak ci co mawiają że ich 1.9 TDI spala 4.5 do 5 L ropy ok na niemieckiej autostradzie lub stojąc w korku albo przy 80/h ale kto tak jeździ ??, bo moje 1.9TDI 110KM spala 6.5L miasto trasa do 120/h max 7.5 przy 140-170/h[/quote]

Ludzie....ale o co wy pytacie o zużycie na godzinę czy na 100km ?
Wszystkie wartości przykładowe podawane są przy oszczędnym pływaniu
i prędkości przelotowej - o takie rozmawiamy.

Przy ciąganiu zabawek, ostrej zabawie nie podaję Wam wartości max,
bo wyniki zużycia paliwa porównujemy do pływania pontonem
- a dla pontonu z silnikiem 5/10/25KM ciąganie narciarza, czy też
dwuosobowego koła, czy 4 osobowego banana są nieosiągalne !!!
Tak więc tu nie ma co porównywać !
- oczywiście wtedy zużycie jest duuuużo większe !!!

TAK ROZMAWIAMY O MINIMALNYM ZUŻYCIU NA PRZELOTACH !!!

Pozwoliłem sobie na założenie osobnego tematu,
dotyczącego wyboru łodzi na Adriatyk:
http://cro.pl/forum/viewtopic.php?p=452691#452691

tak abyśmy nie pogubili się w temacie......

pzdr.samart
niedzwiedz40
Croentuzjasta
Posty: 210
Dołączył(a): 03.08.2007

Nieprzeczytany postnapisał(a) niedzwiedz40 » 11.11.2009 19:43

samart napisał(a):
Ale są dywagacje czysto teoretyczne, gdyż ja w przelocie potrafię zejść
do 25l/h ale bez problemów mogę osiągnąć 60l/h - wszystko zależy
od obciążęnia łodzi (silnika) i sposobie pływania....

tu się zgadzam
niedzwiedz40
Croentuzjasta
Posty: 210
Dołączył(a): 03.08.2007

Nieprzeczytany postnapisał(a) niedzwiedz40 » 29.11.2009 19:02

Koledzy mam pytanko, bo nigdzie nie mogę znaleźć informacji, jeśli montujemy 2 silniki zaburtowe na łodzi to profesjonalnie by było by jedna śruba była prawoskrętna a druga lewoskrętna, co do silnika z śrubą prawoskrętną to jest Ok pracuje on na biegu do przodu 99% silników ma śruby prawoskrętne, teraz zagadka, co do silnika, do którego montujemy śrubę lewoskrętną przy płynięciu do przodu pracuje on na biegu na wstecz?? Czy to są specjalne silniki przystosowane do śrub lewoskrętnych??? Miałem okazje kilka razy pływać takimi jednostkami, ale nigdy nie zgłębiłem się w temacie.
FUX
Weteran
Avatar użytkownika
Posty: 13027
Dołączył(a): 14.05.2005

Nieprzeczytany postnapisał(a) FUX » 29.11.2009 19:15

A co? Chcesz założyć 2 X po 5KM... :mrgreen:
Jacek L
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 629
Dołączył(a): 10.01.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) Jacek L » 29.11.2009 21:09

FUX napisał(a):A co? Chcesz założyć 2 X po 5KM... :mrgreen:


dobre :D
Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Plaże & Adriatyk - żeglowanie, nurkowanie, wędkowanie...

cron
reklama
Chorwacja Online
[ reklama ]    [ kontakt ]

Platforma cro.pl© Chorwacja online™ wykorzystuje cookies do prawidłowego działania, te pliki gromadzą na Twoim komputerze dane ułatwiające korzystanie z serwisu; więcej informacji w polityce prywatności.

Redakcja platformy cro.pl© Chorwacja online™ nie odpowiada za treści zamieszczone przez użytkowników. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu. Serwis ma charakter wyłącznie informacyjny. Cro.pl© nie reprezentuje interesów żadnego biura podróży, nie zajmuje się organizacją imprez turystycznych oraz nie odpowiada za treść zamieszczonych reklam.

Copyright: cro.pl© 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone