

Statki są przetaczane na wózkach umieszczonych na szynach. Pochylnie poprowadzone są w linii prostej, zgodnie z linią trasy kanału. Pochylnia posiada dwa równolegle torowiska, między dolnym a górnym stanowiskiem. Na każdym torowisku porusza się jeden wózek. Każdy wózek ma ciężar własny 24 tony i nośność 50 ton. W przypadku jednoczesnego obciążenia obu wózków, dopuszczalna nośność jednego wózka wynosi 38 ton.
Tory zaczynają się na górnym stanowisku (pod wodą), jeszcze przed szczytem zapory (grobli), zamykającej dany odcinek Kanału. Takie rozwiązanie umożliwia po zamknięciu grobli i wypompowaniu wody prowadzenie prac remontowych bez zamykania większych odcinków kanału.
Wózek wciągany jest na linach na szczyt pochylni, a potem torami opada do dolnego stanowiska i również tutaj schodzi pod wodę. Każda pochylnia jest dwukierunkowa, czyli podczas jednego „kursu” można jednocześnie wciągać jeden statek, a opuszczać drugi. Szerokość pochylni umożliwia swobodne mijanie się nawet dosyć dużych jednostek pływających. Nieopodal pochylni umieszczone są hale maszynowni.
Na każdej pochylni znajduje się urządzenie do przeciągania jednostek pływających, maszynownia z kołem wodnym (lub turbiną), rurociąg stalowy odprowadzający wodę na koło wodne lub turbinę, kanał obiegowy, filary kół linowych na górnej i dolnej stacji pochylni. Cztery pochylnie mają jednakową konstrukcję, natomiast piąta – pochylnia Całuny – zamiast koła łopatowego wyposażona została w turbinę.
Cała energia do napędzania pochylni

Na pochylniach obecnie zainstalowane są kamery, dzięki którym sterujący ruchem pozwala lub nie pozwala wpłynąć łódce na wózek, o czym załogę informuje zielone lub czerwone światło po odpowiedniej stronie torowiska.
Łódka, wielkości zbliżonej do naszej, pojawiła się


Jakiś pogląd więc sobie wyrobiliśmy, a reszta - następnego dnia - to na naszej pochylni będzie już troszkę improwizacją
