Re: Lądem i morzem – Grecja 2022 (Agistri, Ateny, rejs Cykla
napisał(a) dangol » 03.04.2023 18:38
Najsłynniejszą figurą nagrobną na Pierwszym Cmentarzu jest
„Śpiąca Panna” na grobie Sofii Afentaki zmarłej w 1878 roku w wieku 18 lat. Sofija była chora na gruźlicę, swe odejście przyśpieszyła wypijając truciznę…
Twórcą kamiennej postaci
Koimomeni był Giannoulis Chalepas z Pirgos na wyspie Tinos. Można powiedzieć, że jego przeznaczeniem było zostać rzeźbiarzem, gdyż urodził się w rodzinie znanych i zamożnych twórców. Bardzo wcześnie zyskał rozgłos jako artysta, jeszcze jako student w Monachium otrzymał nagrody za dwie swoje prace. Wrócił do Aten w 1876 roku, otworzył warsztat i zaczął pracować indywidualnie. Wkrótce po wykonaniu nagrobka Sofii , Chalepas doznał załamania nerwowego. Dokonał kilku prób samobójczych, miał wybuchy złości, podczas których niszczył własną twórczość. W 1888 roku lekarz stwierdził „obłąkanie” i skierował go do kliniki psychiatrycznej na Korfu. W przekonaniu, że przyczyną jego choroby była sztuka, lekarze zabronili mu rysowania czy lepienia w glinie. W 1902 r. matka zabrała go ze szpitala i sprowadziła z powrotem na Tinos. Ona też była przekonana, że przyczyną szaleństwa syna była jego sztuka, uważnie go obserwowała i niszczyła wszystko, co potajemnie zrobił. Kiedy matka zmarła w 1916 roku, Chalepas zarabiał na życie jako pasterz owiec i żył w całkowitej nędzy. Stopniowo zaczął ponownie rzeźbić… W 1930 r. przeniósł się do Aten i kontynuował twórczość aż do śmierci w 1938 roku. Twórcza produkcja Chalepasa dzieli się na dwa okresy, pierwszy, od wczesnych lat do początku jego choroby psychicznej, oraz drugi, zwany okresem „post-poczytalności” (1918–1938), który dzieli się na dwie fazy. Pierwsza odpowiada okresowi rehabilitacji na Tinos, od 1918 do 1930, a druga obejmuje ostatnie lata jego życia. W wiosce Pyrgos na Tinos można odwiedzić jego dom (obecnie Muzeum Yiannoulis Chalepas) i zobaczyć szkice i rzeźby wykonane podczas „drugiej fazy” jego twórczości. Niektóre prace znajdują się Muzeum Artystów Panormos w Pyrgos.
„Śpiących kobiet” na ateńskim cmentarzu jest sześć, ale to rzeźba Sofii stała się symbolem nekropolii
. Zresztą głównie dla niej był ten spacer
, tyle że przy okazji zwróciłam uwagę też na inne nagrobki.
A to dwie inne „śpiące”, znalezione w internetach
.
(fotka z netu: grób Marii Deligiannis, 1885 r.)
(fotka z netu: grób Stelli Stamboltzi, 1917 r.)