Platforma cro.pl© Chorwacja online™ - podróżuj z nami po całym świecie! Odkryj Chorwację i nie tylko na forum obecnych i przyszłych Cromaniaków ツ

Łączność na morzu...

Piaszczyste plaże? To w Chorwacji jednak rzadkość. Ale może są tacy, którzy chcą podzielić się z innymi swoją wiedzą na ten temat. Potrzebujesz łagodnego zejścia do morza? A może lubisz nurkować czy wędkować? Chcesz wypożyczyć łódkę i poznać Chorwację od strony morza? Albo masz skuter wodny i chcesz go zabrać?
[Nie ma tutaj miejsca na reklamy. Molim, ovdje nije mjesto za reklame. Please do not advertise.]
Walduś
Globtroter
Avatar użytkownika
Posty: 40
Dołączył(a): 29.11.2007
Łączność na morzu...

Nieprzeczytany postnapisał(a) Walduś » 28.12.2007 19:54

... tak mi przyszła do głowy.

Czy używacie jakichs zabawek a'la PMR, CB-Radia, VHF? Czy to w ogóle jest powszechne, że coś się bierze na pokład? Pogody posłuchać, o niebezpieczeństwach się dowiedzieć, czy choćby po polsku dwa słowa zamienić... z inną kobietą :)
WojtekM
Podróżnik
Avatar użytkownika
Posty: 23
Dołączył(a): 18.09.2007

Nieprzeczytany postnapisał(a) WojtekM » 28.12.2007 22:15

Jeśli chodzi o jachty to VHF jest powszechne i chyba nawet obowiązkowe. Konieczne do wysłuchiwania pogody, przydatne przy komunikacji między jednostkami i... niezbędne jeśli przyjdzie wzywać pomocy... Jednak potrzebne są "papiery", szczególnie w przypadku czarteru.
Jeśli chodzi o CB-Radio, to jeszcze się nie spotkałem i podejrzewam, że nikt nasłuchu nie prowadzi. Ale mogę się mylić.
O PMR nic nie wiem, więc się nie wypowiadam.
Nie wiem czym planujesz pływać (jacht? motorówka? ponton?), ale małą, ręczną UKF-kę polecam niezależnie od środka transportu.
Nie to, że reklamuję :), ale w sklepie Sail-ho (http://sklep.sail-ho.pl) znalazłem ręczne VHF Alan za 183 zł, co chyba nie jest ceną zaporową i sam się zastanawiam nad zakupem, mimo zainstalowanego na jachcie stacjonarnego VHF.
"Jacht nigdy nie jest za mocny i za dobrze wyposażony"

Pozdrawiam, WojtekM
MorskiPas
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3214
Dołączył(a): 13.08.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) MorskiPas » 29.12.2007 00:01

Ręczna ukaefka zawsze się przyda, ale z zasięgiem jest co najmniej tak sobie. Na Peljeszacu z trudem odbierałem prognozę pogody ze Splitu. Nie próbowałem nadawania bo nie miałem papierów ale podejrzewam, że z moim 0,5W lepiej by mnie było widać niż słychać.

Jeśli jedziesz w dwie łódki to do łączności między sobą, albo łódka-brzeg polecam CB (PMR ma za mały zasięg) tylko licz się z tym, że na pontonie przy pracującym silniku nie będziesz słyszał radiotelefonu. Za duży hałas.

Nie licz na to, że inne łódki będą miały cokolwiek innego poza VHF na morskie pasmo.

Gdybyś był zmuszony wzywać pomocy to najlepszym sprzętem do tego jest zwykły telefon GSM w dobrym wodoszczelnym i pływającym pokrowcu. No i spis numerów, które znajdziesz tu: http://www.mmtpr.hr/default.asp?id=475 i tu http://www.mmtpr.hr/default.asp?id=661 .
mirko
Rezydent
Avatar użytkownika
Posty: 3692
Dołączył(a): 06.04.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) mirko » 29.12.2007 08:35

Nie wiadomo, jaki sa polski przepisy ale dla jacht pod chorwacka flaga VHF/DSC urzadzenie jest obowiazkowe.
Charakterystyke technyczne:
154-162MHz
Ch16(156,8MHz)
Ch70(156,58MHz)
Ch13,Ch6
Dalej od wybrzeza, sygnał GSM=0
Ostatnio edytowano 29.12.2007 10:31 przez mirko, łącznie edytowano 1 raz
WojtekM
Podróżnik
Avatar użytkownika
Posty: 23
Dołączył(a): 18.09.2007

Nieprzeczytany postnapisał(a) WojtekM » 29.12.2007 08:47

Oczywiście, że lepiej mieć stacjonarne VHF, podłączone do akumulatora. Ale to i większy koszt i więcej roboty (zrobienie instalacji, montaż anteny). Faktycznie "ręczniak" ma zasięg taki, jaki ma, ale lepsze to niż nic.
Poza tym na Pljeśacu może trzeba było spróbować złapać Radio Dubrovnik.

GSM oczywiście też.

A jeśli chodzi o papiery to... najbardziej przydałyby się Włochom, którzy urządzają pogadanki towarzyskie na kanale 16...

Pozdrawiam, WojtekM
WojtekM
Podróżnik
Avatar użytkownika
Posty: 23
Dołączył(a): 18.09.2007

Nieprzeczytany postnapisał(a) WojtekM » 29.12.2007 09:06

No, jeśli wymagany jest VHF/DSC to koszty znacznie rosną :(, chyba tylko stacjonarne radiostacje mają DSC.
Według mojej wiedzy polski jacht morski (do długości chyba 15 metrów) nie musi być wyposażony w radio VHF, radiostacja jest tylko zalecana. Ale nie wiem, czy chorwackie przepisy wymagają od wszystkich jachtów takich radiotelefonów, czy tylko od jachtów pod chorwacką banderą.

Pozdrawiam, WojtekM
mirko
Rezydent
Avatar użytkownika
Posty: 3692
Dołączył(a): 06.04.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) mirko » 29.12.2007 09:40

Według przepisow CRS-a(Croatian Register of Shipping):
jacht = L>12m
Przepisy CRS-a sa tylko dla jachtow pod chorwacka flaga.
DSC(Digital Selective Call)-wiecej:
http://www.shareyachting.com/nautica/dsc.htm

uz pozdrav
WojtekM
Podróżnik
Avatar użytkownika
Posty: 23
Dołączył(a): 18.09.2007

Nieprzeczytany postnapisał(a) WojtekM » 29.12.2007 11:46

Wg. polskich przepisów (Zarządzeń Porządkowych Dyrektorów Urzędów Morskich) polski jacht morski do 15 metrów długości, niewykorzystywany do celów gospodarczych (w praktyce oznacza to: nie czarterowany odpłatnie osobom trzecim) NIE MUSI posiadać Karty Bezpieczeństwa (tak, wiem, i tak mało który polski jacht na Adriatyku ją miał) i obowiązkowego wyposażenia. Wyposażenie ustala armator we własnym zakresie.
Uważam, że ponton/RIB pod polską banderą podlega tym przepisom, dlatego VHF/DSC nie jest wymagane.
A to oznacza, że można mieć jakiekolwiek radio VHF, lub go po prostu nie mieć.
Ale ja jednak polecam posiadanie jakiegoś prostego radiotelefonu VHF...

Pozdrawiam, WojtekM
MorskiPas
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3214
Dołączył(a): 13.08.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) MorskiPas » 29.12.2007 13:50

WojtekM napisał(a):A to oznacza, że można mieć jakiekolwiek radio VHF, lub go po prostu nie mieć.
Ale ja jednak polecam posiadanie jakiegoś prostego radiotelefonu VHF...


Dokładnie tak. Ponton to nie jacht i nikt nie wymaga posiadania VHF a tym bardziej DSC. Jednostki rejestrowane poza Chorwacją podlegają przepisom kraju bandery. Mirko napisał to samo tylko innymi słowami.

Jak ktoś ma radio to wiadomo, że go w domu nie zostawi, tylko wtedy musi mieć "papier", albo nie przyznawać sie do posiadania radia i używać tylko do słuchania.

Na Pelješacu prognozę z Dubrownika było słychać na poziomie szumu. Widocznie takie jest tam ukształtowanie terenu.

Zasięg GSM moim zdaniem jest wystarczający:
http://www.gsmworld.com/cgi-bin/ni_map.pl?cc=hr&net=cr
http://www.gsmworld.com/cgi-bin/ni_map.pl?cc=hr&net=vi
Przecież nikt zdrowy na umyśle nie będzie się wypuszczał pontonem na pełne morze, a ten wątek dotyczy właśnie takich jednostek.

I jeszcze na deser najważniejszy numer telefonu - takie morskie 112:

Maritime Rescue Coordination Centre Rijeka - tel: 9155 (dyżur całodobowy, połączenie bezpłatne)

stopy wody MP
volare77
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 292
Dołączył(a): 24.05.2007

Nieprzeczytany postnapisał(a) volare77 » 29.12.2007 19:42

Witam w temacie radio.
Uważam że w CRO niezależnie od tego co jest zalecane
czy nie VHF stacjonarny z dobrze dostrojoną anteną (40Eur)trzeba
mieć z przyczyn czysto zdroworozsądkowych. Nie są to
teraz koszty duże np. radia klsy Furuno - Oceanics można
już dostać od 600 - 800 zł. Wszystkie już teraz mają DSC
ale jego przydatność w żegludze przybrzeżnej i bez synchro
z GPS-em jest problematyczna. Chyba że ktoś nie zapuszcza
sie daleko od miejsca stałego postoju - to nic. Ręczne VHF-ki przezna-
czone są w zasadzie do łączności na dużych jednostkach lub
w obrębie portów. Stacjonarny o mocy wyjściowej 25/1 W to
już sprzęt mogący czemuś służyć. Na całym Kvarnerze w każdych
warunkach b. dobrze słychać Radio Rjeka i przy dobrej propagacji
Anconę z Włoch. Sprawa papierów to osobna bajka. Trzeba mieć
dwa. Jednen to rejestracja radia z nadaniem numeru wywołania
np SPG2715. Drugi to świadectwo operatora VHF. ( mowa o jednostkach
prywatnych) Przy czarterze wymagany jest tylko ten drugi papier.
Między jednostkami używamy zwykłych recznych radyjek na pasmo
PMR446. Zasieg na morzu i między wyspami rzeczywiście ok 5 km.
Jak to wszystko ma się do pontonów trudno ocenić. Ale macie jedna
zasadniczą przewagę nad powolnymi żaglami. Możecie w razie czego
szybciej sp... w bezpieczne miejsca! Pozdrowienia.
Walduś
Globtroter
Avatar użytkownika
Posty: 40
Dołączył(a): 29.11.2007

Nieprzeczytany postnapisał(a) Walduś » 29.12.2007 23:24

Dzięki za odpowiedzi.

PMRki mam, bo używam z dziewczyną podczas górskich i rowerowych wycieczek. Zabieram czasem też na narty by nie szukać sie po stoku kiedy ona siku a ja na piwko, a potem siku... :)

A że już pisałem, że mam lekkiego i nieszkodliwego pierdolca, to zrobię uprawnienia na VHF do lata i wezmę cosik na ponton - jeść nie prosi, a przydać się może. Myślałem, że zabieracie też jakieś ręczniaki CB, ale jak nie, to jeszcze lepiej, bo antena dwumetrowa lepiej sie prezentuje zamocowana do targi ponotonowej... mówiłem, że konstruuję bolid...

:)
MorskiPas
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3214
Dołączył(a): 13.08.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) MorskiPas » 30.12.2007 01:40

Walduś napisał(a):... mówiłem, że konstruuję bolid...

:)


Tylko pilnuj żeby ciężar wyposażenia nie przekroczył wyporności pontonu bo będziesz miał Titanica z gumy.

:lol: :lol: :lol:

PS. Ta dżokejka na zdjęciu wygląda super. Sklejka czy inny materiał?
Walduś
Globtroter
Avatar użytkownika
Posty: 40
Dołączył(a): 29.11.2007

Nieprzeczytany postnapisał(a) Walduś » 30.12.2007 12:32

Cześć,

Poszycie ze sklejki 4mm, wręgi z 12mm, do tego szkielet z listew 20x20. Tylko cholerka "zapomniałem" o zbiorniku na paliwo i gdybym zrobił dżokejkę szerszą o 2cm, to zbiornik 12L wlazłby do środka - a tak nie wejdzie... no to będzie bagażnik na inne rzeczy. Albo przerobię.

:)
niedzwiedz40
Croentuzjasta
Posty: 210
Dołączył(a): 03.08.2007

Nieprzeczytany postnapisał(a) niedzwiedz40 » 30.12.2007 13:12

hej wszystkim :)
super temat poruszyliscie !!
jako laik w tym temacie wytłumaczcie mi jakie papiery potrzeba na te srodki łączności i czy na to też musze coś wyrabiać
http://www.allegro.pl/item289631144_rad ... _1_zl.html
wużywam je w kraju i spisują sie super przy wyprawach na dorsza czy wieksze jeziorka
czy w CRO musze mieć do tego jakies uprawnienia?? czy ktoś używa tam tego ? o pogodzie to chyba raczej nic się z tego nie dowiem :)
MorskiPas
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3214
Dołączył(a): 13.08.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) MorskiPas » 30.12.2007 15:02

Walduś napisał(a): gdybym zrobił dżokejkę szerszą o 2cm, to zbiornik 12L wlazłby do środka - a tak nie wejdzie... no to będzie bagażnik na inne rzeczy. Albo przerobię.
:)


Jak się jeszcze da to przerób. Generalnie w Chorwacji nie kradną, ale akurat benzynę Gospodarz kazał mi zabierać albo zamykać. Podobno przydaje się młodym ludziom skuterów.

niedzwiedz40 napisał(a):wytłumaczcie mi jakie papiery potrzeba na te srodki łączności i czy na to też musze coś wyrabiać
http://www.allegro.pl/item289631144_rad ... _1_zl.html


FRS i GMRS są legalne tylko w USA. W Polsce zakłócają telefony komórkowe NMT i łącza radiowe telefonii stacjonarnej. Nie wiem jak jest w Chorwacji ale pewnie tak jak w całej Europie te pasma są zajęte (czytaj: nielegalne).

Bez papierów możesz używać PMR i CB. Na morskie VHF/DSC egzaminy są w UKE, a kursy organizują co jakiś czas kluby i szkoły żeglarskie (kurs nie jest obowiązkowy).
Następna strona

Powrót do Plaże & Adriatyk - żeglowanie, nurkowanie, wędkowanie...


  • Podobne tematy
    Ostatni post

cron
reklama
Chorwacja Online
[ reklama ]    [ kontakt ]

Platforma cro.pl© Chorwacja online™ wykorzystuje cookies do prawidłowego działania, te pliki gromadzą na Twoim komputerze dane ułatwiające korzystanie z serwisu; więcej informacji w polityce prywatności.

Redakcja platformy cro.pl© Chorwacja online™ nie odpowiada za treści zamieszczone przez użytkowników. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu. Serwis ma charakter wyłącznie informacyjny. Cro.pl© nie reprezentuje interesów żadnego biura podróży, nie zajmuje się organizacją imprez turystycznych oraz nie odpowiada za treść zamieszczonych reklam.

Copyright: cro.pl© 1999-2024 Wszystkie prawa zastrzeżone