Platforma cro.pl© Chorwacja online™ - podróżuj z nami po całym świecie! Odkryj Chorwację i nie tylko na forum obecnych i przyszłych Cromaniaków ツ

Kultura jazdy

Którędy jechać? Ile zajmuje pokonanie trasy? Na jakich odcinkach drogi są płatne? Gdzie przekraczać granice? Nocować po drodze czy nie? A jeśli tak, to gdzie? Co zabrać w podróż, na co uważać, jak się zachowywać, jak radzić sobie w sytuacjach kryzysowych. Gdzie nie warto tankować i co z LPG.
[Nie ma tutaj miejsca na reklamy. Molim, ovdje nije mjesto za reklame. Please do not advertise.]
Cmok_Wawelski
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 122
Dołączył(a): 19.06.2011

Nieprzeczytany postnapisał(a) Cmok_Wawelski » 05.06.2014 19:45

Krzychooo napisał(a):
Cmok_Wawelski napisał(a):
Krzychooo napisał(a):A może nie powinien siadać ten, kto nie widzi różnicy między pojazdem oświetlonym i nieoświetlonym? :lol:


Różnicę to raczej każdy dostrzega, jeden się świeci drugi nie. Pytanie tylko, po co się świeci gdy słońce w pełni i środek dnia?


Walp przedstawił konkretne argumenty, nie będę ich powtarzał. Oświetlony znaczy lepiej widoczny, także w środku dnia, także przy ostrym słońcu.


Nie jestem ekspertem, moja wiedza to informacje z różnych źródeł, w których czytam np, że Austria wycofała obowiązek jazdy na światłach. Gdyby zaglądnęli na Croplę do tego tematu pewnikiem przywróciliby przepis.
Dziś byłem świadkiem wypadku na A 4 w którym zginęło 7 osób. Samochody biorące udział były oświetlone w wszelki możliwy sposób, a ten służby drogowej świecił się jak choinka...

Kiedyś przeczytałem, że najlepiej widoczne i przez to najbezpieczniejsze są pojazdy koloru białego? Może tak same białe produkować?






Krzychooo napisał(a):
Cmok_Wawelski napisał(a):
Krzychooo napisał(a):Moim zdaniem jazda na światłach po prostu ma sens


Przeczy temu fakt, że tak rozwinięte kraje zachodniej Europy jak chociażby Niemcy nie wprowadziły takiego obowiązku w swoim prawie.


Argument kiepski. Wiesz, jest sporo równie rozwiniętych krajów, które taki obowiązek jednak wprowadziły.


Równie rozwiniętych jak Niemcy? W Europie? Masz na myśli Łotwę, Estonię czy Islandię?

Krzychooo napisał(a):
Cmok_Wawelski napisał(a):
Krzychooo napisał(a):A twierdzenie, że w niektórych krajach przepisy nie są tak restrykcyjne? Cóż, w Egipcie autobusy nagminnie jeżdżą nocami z wyłączonymi światłami.


I co, giną od tego masowo? Została tam jeszcze jakaś ludność?


Tak, została. Rozumiem, że w takim wypadku postulujesz zniesienie obowiązku używania świateł także w nocy?


Nic nie postuluję. Uważam, że nikt nie chce zginąć na drodze. gdyby było CIEMNO, to pewnie paliliby światła, ale ponieważ na pustyni w nocy jest JASNO, dlatego jeżdżą bez świateł, nie pomyślałeś o tym?

Krzychooo napisał(a):
Cmok_Wawelski napisał(a):
Krzychooo napisał(a):W Wielkiej Brytanii dopuszczalne stężenie alkoholu we krwi kierowcy to 0,8 promila. Czy to znaczy, że tak jest lepiej?


Tak.


A może dwa promile? Też lepiej? Naprawdę uważasz, że wypicie 2-3 piw albo butelki wina nie wpływa na sposób kierowania samochodem? Chyba się nie dogadamy, kończę, pozdrawiam.



Na jednego podziała 5 piw na drugiego beczka, a trzeci powącha i się wywróci. Tylko 0.00 promila wyklucza tego typu dyskusje i wskazuje na autentyczne dbanie o bezpieczeństwo na drodze.0.2, 0.5, 0.7 promila, to targowanie się ustawodawców z kierowcami.
erde
Croentuzjasta
Posty: 219
Dołączył(a): 01.06.2013

Nieprzeczytany postnapisał(a) erde » 12.07.2014 11:54

Kultura jazdy wypływa wprost z kultury społeczeństwa. Jakie społeczeństwo, to taka kultura. Widać to nie tylko na naszych drogach, ale niestety też na drogach krajów przez nas odwiedzanych. Do kultury jazdy przykładają się jeszcze samozwańczy specjaliści od pisania podręczników do nauki jazdy, którzy, jako jedyni na Świecie, wmawiają nam od 20 lat, że NEUTRALNE KIERUNKOWO skrzyżowanie typu rondo o okrężnej organizacji ruchu, to zwykłe pojedyncze ustawowe KIERUNKOWE skrzyżowanie , WORD-y, które w każdym województwie wymagają innej wiedzy od kandydata na kierowcę, no i wreszcie nasi drogowcy, którzy ronda, z kierunkowym oznakowaniem poziomym, znakują znakami "nakazany ruch okrężny" będący zaprzeczeniem tego poziomego. Nic dziwnego, że nie umiemy się na nich poruszać zarówno w naszym kraju i poza jego granicami. Niemiecki ADAC w swoim poradniku podał: Jak zobaczysz obcokrajowca na rondzie, to daj mu priorytet, bo nie jesteś w stanie przewidzieć co zrobi. Grzeczni, bo nie napisali, że chodzi o sąsiadów z za miedzy. Ot taka kultura.
Użytkownik usunięty

Nieprzeczytany postnapisał(a) Użytkownik usunięty » 12.07.2014 22:39

erde napisał(a):Kultura jazdy wypływa wprost z kultury społeczeństwa. Jakie społeczeństwo, to taka kultura. Widać to nie tylko na naszych drogach, ale niestety też na drogach krajów przez nas odwiedzanych. Do kultury jazdy przykładają się jeszcze samozwańczy specjaliści od pisania podręczników do nauki jazdy, którzy, jako jedyni na Świecie, wmawiają nam od 20 lat, że NEUTRALNE KIERUNKOWO skrzyżowanie typu rondo o okrężnej organizacji ruchu, to zwykłe pojedyncze ustawowe KIERUNKOWE skrzyżowanie , WORD-y, które w każdym województwie wymagają innej wiedzy od kandydata na kierowcę, no i wreszcie nasi drogowcy, którzy ronda, z kierunkowym oznakowaniem poziomym, znakują znakami "nakazany ruch okrężny" będący zaprzeczeniem tego poziomego. Nic dziwnego, że nie umiemy się na nich poruszać zarówno w naszym kraju i poza jego granicami. Niemiecki ADAC w swoim poradniku podał: Jak zobaczysz obcokrajowca na rondzie, to daj mu priorytet, bo nie jesteś w stanie przewidzieć co zrobi. Grzeczni, bo nie napisali, że chodzi o sąsiadów z za miedzy. Ot taka kultura.


Tego postu nie rozumiem. Może dasz coś na "chłopski rozum" ?
ps. O te ronda mi chodzi.
erde
Croentuzjasta
Posty: 219
Dołączył(a): 01.06.2013

Nieprzeczytany postnapisał(a) erde » 13.07.2014 08:55

Chodzi o to, że w Polsce uczą na kursach, wg książek do nauki jazdy (Próchniewicz, Drexler), i wymagają na egzaminach, rozumienia skrzyżowań o ruchu okrężnym jak zwykłych kierunkowych skrzyżowań. Wg tej książkowej wiedzy, na neutralnych kierunkowo rondach oznakowanych znakami "ruch okrężny" każą wybierać kierunek jazdy i np. włączać lewy kierunkowskaz przed wjazdem na rondo, a skręt w lewo wykonywać z lewego pasa ruchu. Jazda na wprost, to dla nich jazda do przeciwległego zjazdu. Na cały Świecie "nakazany ruch okrężny" to wjazd bez włączonego kierunkowskazu (traktowany jako kontynuacja jazdy na wprost), a jazda na wprost to jazda okrężna bez zmiany pasa ruchu, więc też bez włączonego kierunkowskazu. Nie wybiera się kierunku jazdy lecz konkretny zjazd (tak jak to czyni "nawigacja"). Zjazd tylko z prawego pasa ruchu z uprzednim zasygnalizowaniem zamiaru opuszczenia skrzyżowania. A polska rzeczywistość jest taka .
Użytkownik usunięty

Nieprzeczytany postnapisał(a) Użytkownik usunięty » 13.07.2014 20:51

Mnie dawno temu, a innych mi znanych kursantów ju z całkiem niedawno nie uczono aby włączać lewy kierunkowskaz przed rondem. Robi tak jakaś część kierowców, ale z tego co pamiętam nie jest to wykroczeniem.
Opuszczając rondo zawsze włączamy prawy kierunkowskaz. Na załączonym filmie kierowcy opuszczający rondo z lewego pasa zapominają o pierwszeństwie z prawej strony. Powinni oni ustąpić pierwszeństwo tym jadącym pasem zewnętrznym.
Najlepszym rozwiązaniem ronda jest chyba tzw. rondo turbinowe.
Być może myślimy o tym samym, ale nie do końca rozumiem co chciałeś przekazać.

Dodam, że na świecie /a w Polsce były takie chyba w Szczecinie/ są ronda nie oznakowane równoczesnym znakiem "ustąp pierwszeństwa" i wtedy będący na rondzie ustępują miejsca włączającym się do ruchu okrężnego.
mysiaty
Croentuzjasta
Posty: 219
Dołączył(a): 26.07.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) mysiaty » 13.07.2014 21:13

a ja jestem ciemny chłop z prowincji i nie widzę na tym rondzie dwóch pasów, tylko jeden szeroki :-)
Użytkownik usunięty

Nieprzeczytany postnapisał(a) Użytkownik usunięty » 13.07.2014 21:22

Zimową porą nie widać linii rozdzielającej, ale już w bardziej letnich ujęciach jakieś zarysy widać. Zresztą zasada pierwszeństwa z prawej strony jest niezależna od widoczności tychże linii.
mysiaty
Croentuzjasta
Posty: 219
Dołączył(a): 26.07.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) mysiaty » 13.07.2014 23:15

Gdyby te linie były i na pasach ruchu namalowane zostały by odpowiednie szczałki oraz znaki przed rondem to nie było by problemu.
Dyskusja gdzieś na forum już była.Szkoły są dwie. Pierwsza popularna :zasada prawej ręki pozwalająca jeżdzić zewnętrznym pasem po rondziu dookoła do znudzenia i blokowanie pasa wewnętrznego.Druga , o której pisał erde , "rozumienia skrzyżowań o ruchu okrężnym jak zwykłych kierunkowych skrzyżowań", czyli skręcamy w lewo z pasa wewnętrznego, a pas zewnętrzny do jazdy na wprost i skrętu w prawo(kiedyś czytałem taka opinię biegłego-w sieci ofkorz)Ale jak jest piętnaście zjazdów, to kiedy jest ten skręt w lewo?Kiedy na wprost?
Całe szczęście,że tramwajów u mnie nie ma.
Tutaj nie tylko o kulturę chodzi, ale o niechlujne, uznaniowe prawo i organizację ruchu.
Szerokiej drogi .
erde
Croentuzjasta
Posty: 219
Dołączył(a): 01.06.2013

Nieprzeczytany postnapisał(a) erde » 14.07.2014 12:03

Napisałem o rondach w kontekście zagranicznych wyjazdów, a nie po to by zaczynać dyskusję o zasadach jazdy na polskich rondach. W Polsce jest tysiąc szkół, bo jako jedyni na Świecie uczymy ludzi wg książek, a nie wg obowiązującego prawa. Też, praktycznie tylko nasi drogowcy, znakują ronda wzajemnie wykluczającymi się nakazami. Na wlotach malują strzałki kierunkowe ze skrętem w lewo, jazdą na wprost do przeciwległego zjazdu i ze skrętem w prawo, stawiając równocześnie znaki nakazu "ruch okrężny" przy którym jazda na wprost, to nie jazda do przeciwległego wyjazdu, lecz jazda okrężna wokół wyspy. Nie da się w Polsce, na tak oznakowanych rondach, przejechać w zgodzie z przepisami, bo albo trzeba zignorować znak C-12, albo strzałki kierunkowe. Na Świecie ronda "okrężne" nie maja wyznaczonych pasów ruchu, a jeśli już są, to strzałki są zgodne z okrężną organizacja ruchu, czyli na wprost (okrężnie) i na prawym pasie dodatkowo skręt w prawo. Jazda na jedno i wielopasowych rondach OKRĘżNYCH nie różni się od siebie, a dodatkowe pasy dają jedynie możliwość lepszego komfortu dla długich pojazdów. Na kierunkowych nie ma znaku C-12 "ruch okrężny" lecz na wyspie stoją znaki C-1 "kierunek jazdy w prawo". Nie mu tu żadnej dowolności. Konwencja o ruchu drogowym zobowiązuje wszystkich sygnatariuszy do jednakowego pojmowania prawa. W Polsce lobby uznanych ekspertów ma się jednak na tyle dobrze, że mają to gdzieś, a przedstawiciele prawa egzekwuję je dopiero jak stanie się nieszczęście. Piszę jak to jest poza granicami, bo tam nie będzie można dyskutować o różnych polskich szkołach rozumienia prawa o ruchu drogowym, a szczególnie dotyczącym rond. We Francji nie ma w ogóle rond o "okrężnej organizacji ruchu", bo znak "ruch okrężny" usunęli ze swojego kodeksu już w 1988 roku. W Szwajcarii małe ronda maja "okrężna organizację ruchu", ale tzw. "mini-ronda", u nas okrężne, u nich są kierunkowe, tak jak we Francji. W Portugalii małe, średnie i mini - są okrężne, a duże i wielopasowe, także te bez kierunkowego oznaczenia pasów, są kierunkowe. Na pierwszych jazda okrężna pasem zewnętrznym jest ustawowym obowiązkiem (tak jak i u nas), a na tych kierunkowych zagrożona jest karą od 60 do 300 €. Proszę, by nie dyskutować o rondach w Polsce, bo to nie ma sensu. Rozmawiajmy o przepisach stosowanych zgodnie z konwencją w innych państwach, bo tylko kultura osobista i znajomość ich prawa pozwoli nam na kulturalną jazdę na ich drogach.
juwicz
Globtroter
Avatar użytkownika
Posty: 56
Dołączył(a): 07.03.2014

Nieprzeczytany postnapisał(a) juwicz » 16.07.2014 13:17

Napisałem nawet o niejednoznacznych oznakowaniach takich skrzyżowań (a także innych "kwiatkach") do Ministerstwa Infrastruktury. Ale ich temat nie interesuje i odsyłają do Zarządców dróg... Ręce opadają :(
Ale jeszcze z nimi powalczę ;-)
Calapula
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 703
Dołączył(a): 13.05.2013

Nieprzeczytany postnapisał(a) Calapula » 16.07.2014 13:26

Faktycznie z tymi rondami same kłopoty. Jakby co to uważajcie na mnie bo tak do końca to nie jestem pewien a nie lubię ustępować.
erde
Croentuzjasta
Posty: 219
Dołączył(a): 01.06.2013

Nieprzeczytany postnapisał(a) erde » 16.07.2014 13:49

juwicz napisał(a):Napisałem nawet o niejednoznacznych oznakowaniach takich skrzyżowań (a także innych "kwiatkach") do Ministerstwa Infrastruktury. Ale ich temat nie interesuje i odsyłają do Zarządców dróg... Ręce opadają :(
Ale jeszcze z nimi powalczę ;-)

Ja napisałem do NSA, olali, do NIK który robił kontrolę oznakowania polskich dróg i nie zauważył takiego drobiazgu jak oznakowanie rond kierunkowych znakami nakazany ruch okrężny, olali, i wreszcie do Rzecznika Praw Obywatelskich, że jedynie w Polsce uczą od 20 lat wg książek, a nie obowiązującego prawa i, że jedynie w Polsce "ruch okrężny" to ruch na wprost i czekam. Można to pooglądać, by wiedzieć przynajmniej jak powinno być: https://docs.google.com/presentation/d/ ... slide=id.p
weldon
Legenda
Avatar użytkownika
Posty: 39917
Dołączył(a): 08.07.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) weldon » 19.07.2014 21:14

Bocian
zbanowany
Posty: 24103
Dołączył(a): 21.03.2005

Nieprzeczytany postnapisał(a) Bocian » 20.07.2014 09:42

weldon napisał(a):50 mandatów w 6 godzin.

Zjeb.... Emila na nich trzeba puścić.
jara
Koneser
Avatar użytkownika
Posty: 8000
Dołączył(a): 24.12.2011

Nieprzeczytany postnapisał(a) jara » 20.07.2014 11:10

Bocian napisał(a):
weldon napisał(a):50 mandatów w 6 godzin.

Zjeb.... Emila na nich trzeba puścić.


Teraz do Papaliny taksówką :lol:
Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Samochodem - trasy, noclegi, przepisy, uwagi


  • Podobne tematy
    Ostatni post

cron
reklama
Chorwacja Online
[ reklama ]    [ kontakt ]

Platforma cro.pl© Chorwacja online™ wykorzystuje cookies do prawidłowego działania, te pliki gromadzą na Twoim komputerze dane ułatwiające korzystanie z serwisu; więcej informacji w polityce prywatności.

Redakcja platformy cro.pl© Chorwacja online™ nie odpowiada za treści zamieszczone przez użytkowników. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu. Serwis ma charakter wyłącznie informacyjny. Cro.pl© nie reprezentuje interesów żadnego biura podróży, nie zajmuje się organizacją imprez turystycznych oraz nie odpowiada za treść zamieszczonych reklam.

Copyright: cro.pl© 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone