JanuszB napisał(a):Wiarygodne badania z tunelu aerodynamicznego które zrobił Ford razem z Auto Bildem, trochę stare(2007 r) ale to się raczej nie zmienia. Samochód Ford Fokus SW 1,8 prawdopodobnie 2007 r
Bez bagażnika Cx=0,322,zużycie paliwa: przy 100 km/h 6,1l/100km , przy 130 km/h 7,8l , przy 160 km/h 10,7l zmiana obciążenia osi dla 100 km/h (w kilogramach) przód -8,55, tył+13,58
Z boxem na dachu Cx=0,374, przy 100 km/h 6,5l , przy 130 km/h 8,6l , przy 160 km/h 12l zmiana obciązenia osi dla 100 km/h przód -7,35, tył +15,41
Z 3 rowerami na dachu Cx=0,605, przy 100 km/h 8,2l , przy 130 km/h 11,5l , przy 160 km/h 21,4l zmiana obciążenia osi dla 100 km/h przód +22,2 , tył 23,32
Z 2 rowerami na haku Cx=0,438, przy 100 km/h 6,9l , przy 130 km/h 9,4l , przy 160 km/h 13,7 zmiana obciążenia osi dla 100 km/h przód +2,64, tył +15,49
Z 2 rowerami na tylnej klapie Cx=0,649, przy 100 km/h 8,6l , przy 130 km/h 12,1l , przy 160 km/h 22,6l zmiana obciążenia osi dla 100 km/h przód +29.31, tył -22,22
W tych obliczeniach jest ewidentny błąd.
Zużycie paliwa przy jeździe ze stałą prędkością zależy w zasadzie tylko od siły oporu aerodynamicznego.
Siła oporu aerodynamicznego zależy od:
-powierzchni czołowej
-współczynnika Cx
- kwadratu prędkości
Założenie bagażu (rowerów lub boxa) na dach powoduje zatem wzrost Cx i wzrost pow. czołowej.
Założenie rowerów na hak powoduje wzrost Cx i niewielki wzrost pow. czołowej (jeśli kola wystają poza obrys samochodu)
Tak więc biorąc pod uwagę dwa porównania Bilda bez bagażu i z dwoma rowerami na haku Cx wzrósł z 0,322 do 0,438 i jest to jedyny czynnik powodujący wzrost zużycia paliwa (zakładamy, że rowery nie wystają poza obrys samochodu). Cx wzrósł zatem o 0,116. Przy 100km/h bazowe zużycie paliwa wynosi 6,1 l/100km. Jeśli pomnożymy go przez 1,116 to mamy 6,8 l (6,9 wg Bilda), a więc mniej więcej się zgadza. Jeśli jednak porównamy dane przy 160 km/h to otrzymamy 10,7 x 0,116= 11,94 (wg Bilda 13,7)
Jeszcze większa rozbieżność jest dla 2 rowerów na tylnej klapie. wzrost Cx z 0,322 do 0,649 to 0,327.
6,1x 1,327=8,1l (wg Bilda 8,6). Natomiast dla 160km/h 10,6x0,327=14,1l (wg Bilda aż 22,6l/100km) i to zdecydowanie nie jest wiarygodne. Masa bagażu ma znaczenie przy rozpędzaniu, natomiast przy jeździe ze stałą prędkością w marginalny sposób wpływa na zwiększenie oporów toczenia.
Z mojego osobistego doświadczenia (wyjazd w tym roku na wakacje ) założenie trzech rowerów na dach spowodowało wzrost zużycia paliwa o ok. 1,5-2l/100km. Faktem jest, że z rowerami jechałem max. 120km/h, a bez nich jechałbym 140 km/h