Witajcie,
Ponieważ sporo skorzystałem z informacji podanych na tym forum, to i ja chciałbym się podzielić swoimi doświadczeniami.
Wyjechałem z Dugiego Ratu (okolice Omisia) 8 sierpnia o 5:00. Autostrada A1 bez przeszkód, płatność bez kolejki kartą (w jeden otwór wsadza się bilet pobrany przy wjeździe na autostradę, w kolejny kartę, która bez podawania PIN-u prawie natychmiast jest zwracana i szlaban podnosi się). Przy okazji, na A1 po minięciu węzła 1a ustawić się na prawym pasie i wypatrywać tablicy z napisami: ZAGREB, niżej ENC (ichniejszy ViaToll), a pod spodem Bank Karta i loga głównych operatorów. Podzielam zdziwienie wielu, że na sąsiednim pasie, za barierką, w kilku kilometrowej kolejce do płatności gotówką stoją nawet Szwajcarzy czy Niemcy.
Po minięciu krótkiego odcinka A2 (znów należy płacić kartą) o 9:15 byłem już na granicy w Macelj, gdzie stałem w korkach do odpraw ok. 45 minut. Tutaj sugeruję jechać prawym pasem, który szybciej idzie. Przy chorwackiej części granicy jest bramka dla autobusów, ale jak nie ma akurat autobusu, to chorwaccy pogranicznicy przepuszczają tamtędy samochody osobowe. Nie bać się, że zawrócą, tylko podjeżdżać
. Do słoweńskiej części przejścia znów podjeżdżamy skrajnie prawym pasem, bo tam są bramki dla krajów z EU, EEA i Szwajcarów. „Macha” się tylko paszportami/dowodami i przejeżdża. Oszczędzacie w ten sposób kolejne minuty.
Aha, nie próbujcie boczną, równoległą drogą objechać głównej trasy na odcinku międzygranicznym, bo w prawdzie nawigacja pokazuje tam drogę, ale stoją betonowe zapory i nie da się przejechać. Widziałem kilku takich co zawracało.
Dalej jechałem trasą 9 (E59), aż do początku słoweńskiej autostrady A4 i tuż przed nią (żeby nie wykupywać słoweńskiej winietki) odbiłem w prawo w trasę nr 2. Potem obok Ptuj, Lenart do przejścia granicznego w Bad Radkersburg. Dalej trasą 66 do węzła nr 139 autostrady A2 obok miejscowości ILZ.
Potem już klasycznie A2 w stronę Wiednia i dalej A23/S2/S1/A5 na Brno. Na wysokości Wiednia są przebudowy jezdni i drogowskazy są lekko mówiąc niezbyt precyzyjne, więc wzmożona czujność i kierować się tablicami na Brno. Przed opisywaną tu często miejscowością Poysdorf, a dokładnie w miejscowości Wilfersdorf odbiłem w prawo w trasę 47 do przejścia w Reinthal. Dalej trasą 47 i 55 do autostrady 2 (E65). Skręt w dwójkę w lewo w stronę Brna. Przed Brnem skręt w prawo w trasę 416 i dalej przez Menin i Husky do Krenovice. Z Krenovic boczną drogą do Holubic i tam już wpadłem na autostradę 1/E462 w stronę Ołomuńca. W Ołomuńcu przebudowa i strata 15 minut w korku. Dalej już prosto przez Ostravę do Gorzyczek. W warszawie byłem na 23.
Podsumowując:
Cała trasa 1 440 km. Łączny czas przejazdu 18 godzin, z tego 1 godzinę straciłem w korkach, a 2 godziny na postoje, żeby odpocząć.
Powodzenia !