Platforma cro.pl© Chorwacja online™ - podróżuj z nami po całym świecie! Odkryj Chorwację i nie tylko na forum obecnych i przyszłych Cromaniaków ツ

Jakosc gazu Lpg w drodze Do ... i w samej Chorwacji

Którędy jechać? Ile zajmuje pokonanie trasy? Na jakich odcinkach drogi są płatne? Gdzie przekraczać granice? Nocować po drodze czy nie? A jeśli tak, to gdzie? Co zabrać w podróż, na co uważać, jak się zachowywać, jak radzić sobie w sytuacjach kryzysowych. Gdzie nie warto tankować i co z LPG.
[Nie ma tutaj miejsca na reklamy. Molim, ovdje nije mjesto za reklame. Please do not advertise.]
Vjetar
Legenda
Avatar użytkownika
Posty: 45308
Dołączył(a): 04.06.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) Vjetar » 27.01.2011 10:53

To jak wytłumaczysz fakt, że w PL na zbiorniku 350 km a w HR 500?
FUX
Weteran
Avatar użytkownika
Posty: 13027
Dołączył(a): 14.05.2005

Nieprzeczytany postnapisał(a) FUX » 27.01.2011 12:16

A tymi samymi drogami? :roll:
Nie porównuj jazdy na drogach w RP z jazdą po chorwackiej autostradzie!
Ja wokól komina w disco przepalę 15l, trasa około 11, a na autostradzie do 130 około 9-10l
Vjetar
Legenda
Avatar użytkownika
Posty: 45308
Dołączył(a): 04.06.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) Vjetar » 27.01.2011 12:16

Nie piszę o autostradzie.
To jazda po okolicy.
Fakt, może nie jest to sensu stricto cykl miejski bo nie mieszkam w Zagrzebiu ale...
anakin
Legenda_mistrz LM
Avatar użytkownika
Posty: 33333
Dołączył(a): 11.07.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) anakin » 27.01.2011 12:36

realista2 napisał(a):
tosur napisał(a):potwierdzam LPG w A i CRO duuuuzo lepszy niz w PL tak srednio o ok 15% wiecej km na zbiorniku


Ręce opadają jak czytam takie rewelacje


Tak jest.
Czy Ci sie to podoba ,czy nie.
W Pl na 40 l robię 400 km.
W Hr na tym samym robię ich 500 !
A po zatankowaniu na Węgrzech zrobiłem.......570!
Więc jeżeli to nie różnica w jakości tankowanego gazu,to wg ciebie co?
Powietrze mają rzadsze? :roll:

ps.
owszem zdarzyło mi się,że po zatankowaniu na jednej ze stacji w Trogirze zrobiłem tych kilometrów ....330! :evil:
Tankowałem tam jednak dwa razy: pierwszy i..............ostatni! :twisted:
Ostatnio edytowano 27.01.2011 12:38 przez anakin, łącznie edytowano 1 raz
Użytkownik usunięty

Nieprzeczytany postnapisał(a) Użytkownik usunięty » 27.01.2011 12:37

Jacek S napisał(a):To jak wytłumaczysz fakt, że w PL na zbiorniku 350 km a w HR 500?

..trochę Jacek i tankowanie inaczej wygląda.... pierwszy raz jak mi Chorwat lał do zbiornika to zgłupiałem...zawór odbijał już non stop a on dalej..dopóki nie odbiło na dystrybutorze lał się gaz, w moim przypadku to ok 5 l gazu więcej.....ale fakt o wiele lepszej jakości niż nasz...
Vjetar
Legenda
Avatar użytkownika
Posty: 45308
Dołączył(a): 04.06.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) Vjetar » 27.01.2011 12:39

Nie żebym się tym martwił - wręcz przeciwnie (ale coś w tym jest).
Użytkownik usunięty

Nieprzeczytany postnapisał(a) Użytkownik usunięty » 27.01.2011 12:42

anakin napisał(a):Tankowałem tam jednak dwa razy: pierwszy i..............ostatni! :twisted:

..to trzeba przemyśleć... :wink: , a nie wiecie czasem skąd mają gaz LPG do samochodów bo z tego co wiem to reszta paliw od arabów.... :?:
anakin
Legenda_mistrz LM
Avatar użytkownika
Posty: 33333
Dołączył(a): 11.07.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) anakin » 27.01.2011 12:53

Nie mam pojęcia,ale szczerze powiedziawszy...........mało mnie to obchodzi. :wink: Ważne,że jest lepszy niż u nas....
A z tym tankowaniem i trzeszczeniem zaworu to faktycznie masakra! Jak tankowałem pierwszy raz nie bardzo wiedziałem co robić..
Zaczęło toto trzeszczeć,buczeć a gościa,który tankował..........nie ma! Za chwilę co prawda przyszedł,ale szedł taki wyluzowany,że hej! A ja nie wiedziałem czy uciekać czy jednak poczekać na efekt.... :wink:
Weszło jakieś 6 litrów więcej niż powinno :roll:
Znajomy ,który ma stację LPG w PL powiedział mi ,że to kwestia ciśnienia pod jakim jest gaz tłoczony do zbiornika ( dlatego w HR tankowanie trwa dłużej).
No,ale przecież nie powie mi,że w PL tankują syf... :twisted:
Nefer
Koneser
Avatar użytkownika
Posty: 5794
Dołączył(a): 06.08.2010

Nieprzeczytany postnapisał(a) Nefer » 27.01.2011 13:00

lubelski napisał(a): a nie wiecie czasem skąd mają gaz LPG do samochodów bo z tego co wiem to reszta paliw od arabów.... :?:

A nie z Rumunii przypadkiem :?:
Użytkownik usunięty

Nieprzeczytany postnapisał(a) Użytkownik usunięty » 27.01.2011 13:15

anakin napisał(a):Nie mam pojęcia,ale szczerze powiedziawszy...........mało mnie to obchodzi. :wink:

.w sumie to masz rację..ale może tu jest pies pogrzebany dlaczego mój misiek w górzystym terenie, zapakowany, potrafi spalić mniej o ok 2 litrów.... bo jakaś przyczyna musi być.. raczej walory widokowe trasy i powietrze z mniejszą zawartością jodu wykluczyliśmy.... :wink: bo to akurat autko ma w ..d.. tfu w rurze wydechowej.. :wink:
Raul73
Koneser
Avatar użytkownika
Posty: 6069
Dołączył(a): 11.07.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) Raul73 » 27.01.2011 22:19

A czy nikt Chorwatom jeszcze nie uświadomił, że te elektrozawory w jakimś celu są montowane, odbijają nie bez przyczyny i wlewanie ponad 80% stanu jest niebezpieczne? A zwłaszcza latem, gdy przy wysokich temperaturach gaz ma większą objętośc i można spod dystrybutora odjechać w prostej linii w górę.
Ja tankowałem na stacji w Vodnjan i akurat miałem podwójne szczęście: po pierwsze facet cały czas stał przy dystrybutorze, po drugie wyłączyłzaraz po pierwszym odbiciu - tak jak w Polsce. Ale na przyszłośc będę uważał, skoro jest tak jak mówicie.
A najlepszym sposobem na takie praktyki wydaje mi się tankowanie za określoną kwotę - wtedy nie ma siły żeby przelali. Wystarczy obliczyć ile mniej więcej powinien kosztować zbiornik w dopuszczalnej 80% objętości, zaokrąglić i podać kwotę gościowi przy dystrybutorze.
Vjetar
Legenda
Avatar użytkownika
Posty: 45308
Dołączył(a): 04.06.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) Vjetar » 28.01.2011 08:03

Raul73 napisał(a):A najlepszym sposobem na takie praktyki wydaje mi się tankowanie za określoną kwotę - wtedy nie ma siły żeby przelali. Wystarczy obliczyć ile mniej więcej powinien kosztować zbiornik w dopuszczalnej 80% objętości, zaokrąglić i podać kwotę gościowi przy dystrybutorze.


Odpocznij, to urlop.
realista2
Cromaniak
Posty: 2238
Dołączył(a): 13.05.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) realista2 » 28.01.2011 08:13

anakin napisał(a):Tak jest.
Czy Ci sie to podoba ,czy nie.
W Pl na 40 l robię 400 km.
W Hr na tym samym robię ich 500 !
A po zatankowaniu na Węgrzech zrobiłem.......570!
Więc jeżeli to nie różnica w jakości tankowanego gazu,to wg ciebie co?
Powietrze mają rzadsze? :roll:



To jest możliwe z wielu powodów.
Po pierwsze dlatego, że Chorwaci wzorem innych południowych narodów lekceważą sobie zasady bezpieczeństwa i wlewają do zbiornika więcej niż dopuszczalne 80% objętości. To dlatego słychać terkotanie zaworu bezpieczeństwa przy końcu tankowania. Ten problem był już poruszany. Tak czy siak masz więcej paliwa możesz dalej pojechać, ale nie ma to żadnego związku z jakością gazu.

Po drugie i to ciekawe gorszy gaz może zmniejszyć zużycie paliwa. Już wyjaśniam. LPG jest w sumie bardzo prostym paliwem w przeciwieństwie do benzyny naszpikowanej różnymi dodatkami jest mieszaniną propanu i butanu i śladowo innych związków.
Propan jest drogi butan tani mimo, ze posiada niższą liczbę oktanową. Nie wnikając w szczegóły techniczne mieszanina tych gazów zależy od pory roku. W lecie ilość taniego butanu może być wyższa z reguły jest go 60 % , a w zimie 40 % i mniej. Większa ilość propanu w mieszaninie powoduje, ze LPG zauważalnie drożeje w okresie zimowym, a auto zużywa więcej paliwa.
Chorwacja w lecie to kraj wysokich temperatur i można sobie pozwolić na zastąpienie drogiego propanu większą ilością taniego butanu inaczej niż u nas. Butan może stanowić ok. 80% mieszaniny bo z uwagi na wysoką temperaturę powietrza i mimo gorszych parametrów jakoś da się go użyć w silniku bez zauważalnego pogorszenia warunków jego pracy. Korzyścią dodatkową będzie niższe zużycie paliwa.

Po trzecie i to tez już było poruszane auto spala najmniej podczas jazd poza miejskich .
To dlatego producent podaje zużycie paliwa według trzech kryteriów: miasto, trasa, cykl mieszany. Największe spalanie jest do momentu rozgrzania silnika. Policzcie sobie ile czasu trwa zanim silnik osiągnie temperaturę 100 stopni w naszym klimacie, a w pierwszych minutach po ruszeniu zużycie paliwa wynosi w zależności od rodzaju auta od 30 do 100 l/km.
Tych problemów w Chorwacji niet dlatego zużycie paliwa niższe

Co do sytuacji na polskim rynku autogazu to przypominała wolną amerykankę przed 2007 rokiem kiedy normy LPG były, ale nie było obowiązku ich przestrzegania. Badania jakości przeprowadzane w tamtym okresie stwierdzały, że ok. 50% LPG nie spełniało norm. Od 2007 roku mamy nowe rygorystyczne normy zarówno jakości paliwa jak i co ważne sposobu badania identyczne jak w całej Uni. Dodatkowo za fałszowania paliwa wprowadzono drakońskie kary 1mln złotych i od 3miesięcy do 5lat więzienia. Efekt proszę bardzo. W 2004 49 % próbek nie spełniało norm. W 2008 5,81 %, a w 2010 już tylko 0,78%. Dodajmy, że najczęstszym powodem przekroczenia norm była nadmierna zawartość siarki z uwagi na to , że ponad połowa LPG pochodzi za wschodniej granicy, a tamtejsze złoża są zasiarczone. Siarka w paliwie to szkoda dla środowiska, przyspieszone zużycie silnika ,ale na spalanie niema wpływu.
anakin
Legenda_mistrz LM
Avatar użytkownika
Posty: 33333
Dołączył(a): 11.07.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) anakin » 28.01.2011 08:24

realista2 napisał(a):Po drugie i to ciekawe gorszy gaz może zmniejszyć zużycie paliwa. Już wyjaśniam. LPG jest w sumie bardzo prostym paliwem w przeciwieństwie do benzyny naszpikowanej różnymi dodatkami jest mieszaniną propanu i butanu i śladowo innych związków.

Czyli w HR tankujemy gorszy gaz,tak?
realista2 napisał(a):Chorwacja w lecie to kraj wysokich temperatur i można sobie pozwolić na zastąpienie drogiego propanu większą ilością taniego butanu inaczej niż u nas. Butan może stanowić ok. 80% mieszaniny bo z uwagi na wysoką temperaturę powietrza i mimo gorszych parametrów jakoś da się go użyć w silniku bez zauważalnego pogorszenia warunków jego pracy. Korzyścią dodatkową będzie niższe zużycie paliwa.

Tylko zauważ,że płn część HR ( przed Sveti Rok) ma klimat bardzo zbliżony do naszego.A tam spalanie jest identyczne jak np. koło Splitu.Mimo,że różnica w temperaturze wynosi jakieś 15-20 stopni.
Więc uzasadnianie mniejszego spalania temperaturą powietrza wg mnie jest bez sensu.

A jak w takim razie wg ciebie ma się sytuacja na Węgrzech??
Reduktor odkręcają po pierwszym "sygnale" zaworu, temaperatura taka jak u nas.
Więc?
marcin10
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 434
Dołączył(a): 10.07.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) marcin10 » 28.01.2011 08:48

realista2, chciałem tylko zauważyć, że przypiąłeś to konkretnie do Chorwacji. Ale co jeżeli historia ta powtarza sie w Austrii, u braci Madziarów i Słowaków? Tutaj chyba trudniej przyłożyć ten szablon :?: :!:

Pozdrawiam
Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Samochodem - trasy, noclegi, przepisy, uwagi



cron
Jakosc gazu Lpg w drodze Do ... i w samej Chorwacji - strona 4
Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się
reklama
Chorwacja Online
[ reklama ]    [ kontakt ]

Platforma cro.pl© Chorwacja online™ wykorzystuje cookies do prawidłowego działania, te pliki gromadzą na Twoim komputerze dane ułatwiające korzystanie z serwisu; więcej informacji w polityce prywatności.

Redakcja platformy cro.pl© Chorwacja online™ nie odpowiada za treści zamieszczone przez użytkowników. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu. Serwis ma charakter wyłącznie informacyjny. Cro.pl© nie reprezentuje interesów żadnego biura podróży, nie zajmuje się organizacją imprez turystycznych oraz nie odpowiada za treść zamieszczonych reklam.

Copyright: cro.pl© 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone