Witam
Gratuluję decyzji. Jednak zanim kupisz łódkę,
zastanów się do jakich celów chcesz jej używac.
Jeżeli sporty wodne i dużo dziennego pływania to napewno
otkrytopokładowa- konieczne z głębokim "V"
(RIB - bardzo duża dzielnośc morska),
BOWRIDER - duża przestrzen na pokładzie i wspaniały
wypoczynek w słoneczne dni.
W ile osób masz zamiar pływac ?
Odpowiedż na to pytanie pozwoli Ci na określenie minimalnej
wielkości jachtu.
Jaki rodzaj pływania preferujesz?
Jeżeli spokojny, turystyczne bez zabawek typu narty wodne,
koła, spadochron itp - to łódż wypornościowa.
Zalety wypornościówki: niższe koszty eksploatacji, niższy koszt napędu,
zazwyczaj większa powierzchnia całkowita łodzi = większy komfort.
Jeżeli turystyka i rejsy kilkudniowe, to napewno pokład zakryty, czyli
łódz kabinowa. Tylko musisz sobie uświadomic jedną rzecz, że na żadnym
jachcie o dł. 5m - 6m nie uzyskasz zbyt dużej autonomii żeglugowej.
Napewno nie będzie tam zbyt wygodnie, a i dzielnośc morska, pozostawia
wiele do życzenia
Mialem podobny dylemat i wybrałem BOWRIDERA, dla mnie osobiście liczy
się wygoda i przestrzeń na pokładzie. Wypady maksymalnie 1 dniowe,
ale z mocnym silnikiem w 4-6 osób + duży pies na pokładzie, to żaden problem..... Rodzinka liczy sobie 4+1, tak więc łódka musi by trochę
większa.
Musisz wiedziec również, że 5-7m długości, to też nie jest łódż typowo
na morze (z wyłączeniem RIB-ów), ale już dużo bezpieczniej bedziesz mógł przemieszczac się pomiędzy wysepkami, a nawet przy sprzyjających warunkach odważyc
się na wypłynięcie na pełne morze (oczywiście kierując się
zdrowym rozsądkiem i prognozami pogody).
Nie zapomnij również o silniku pomocniczym
i zapasie pitnej wody wody na pokładzie. Musisz posiadac środki
łączności VHF oraz uprawnienia, dobrze by było abyś miał również
pirotechniczne środki wzywania pomocy (race), i dla
każdej z osób indywidualne środki ratunkowe
(kamizelki ratunkowe)....OBOWIĄZKOWE !!!
Musisz jeszcze pamiętac o mocnym holowniku, najlepiej z napędem 4x4,
bezstresowo będziesz mógł się wodowac, uniezależniając się od marin i slipów portowych. Bez stresu pokonasz długie dystanse nawet z bardzo
stromymi podjazdami. Wyprzedzanie też będzie pozbawione stresu.
I ostatnia rzecz, łódkę na przyczepie w czasie wyjazdu, traktujesz jako miesce składowania bagażu w czasie podróży, spełnia rolę przyczepki bagażowej, co zwiększa komfort podróżowania dla pasażerów,
nawet dużego pojazdu.
Przykład mojego zestawu:
http://www.sportiwoda.pl/images/gallery ... zestaw.jpg
http://www.sportiwoda.pl/images/gallery ... czepie.jpg
Mam nadzieję, że trochę pomogłem...
pzdr.Jarek / samart