Trasa Plitvice - Funtana (Istria)
Zwiedzanie Plitvickickic Jezior zaplanowane było w drodze na Istrię, gdzie maiły trwać moje dziesiąte wakacje w Chorwacji, a dla znajomych pierwsze, więc zaplanowałem taką trasę , aby oprócz Plitvic pokazać im jeszcze inny kawałek Chorwacji.
Trasa z Plitvic na Istrię to ok. 300 , która biegła trzema etapami po ok.100 każdy.
Polecam ją wszystkim jadącym z Plitvic na Istrię
(lub w drodze powrotnej
Etap 1 Plitvicke Jezera- Senj
Jest to bardzo widokowa trasa całkiem dobra droga , w większości o nowej nawierzchni, na ok.20 km jechaliśmy po samej utwardzonej podbudowie drogi (przygotowana do położenia asfaltu , a w mijanych miasteczkach budowa kanalizacji) , Nie robiłem zdjęć w czasie przejazdu, dlatego pozwolę sobie wkleić kilka z netu , aby zobrazować , jak ta trasa przebiega.
Czasem jedzie się serpentynami , a czasem dolinkami przez miasteczka.
I po drodze tej widać jeszcze pozostałości nieodległej wojny, która głównie toczyła się w centralnej części Chorwacji, ja te widoki już nieraz widziałem, dla znajomych był to kolejny szok (pierwszy to chorwackie autostrady, drugi - Plitvice)
Na trasie tej leży miasteczko
Otocac jest to dobra baza wypadowa dla penetracji pasma górskiego
Velebit od północy.
A tak tam jest w zimie
Miasteczko to jest zadbane, widać to na zdjęciu poniżej i na
filmiku
ale i w nim jeszcze widać było pozostałości wojny.
natomiast "nowe" to wyjazd z miasteczka na autostradę
My nie skorzystaliśmy z tego wyjazdu , pojechaliśmy dalej drogą lokalną przez Vratnik w kierunku na Senj.
Z Vratnika jest piękny widok na Zatokę Kvarnerską
Droga z Vratnika nad morze prowadzi "z górki na pazurki" po serpentynach -
filmik
My zjeżdżaliśmy ta drogą w pełnym słońcu , aż ukazało się
miasteczko Senj
Po prawej stronie zdjęcia widać drogę, która przyjechaliśmy do miasteczka, nad którym góruje
twierdzda NEHAJ
W Senj organizowany jest letni karnawał odbywający się co roku w sierpniu - tak było w dniu
9.08.2008 r.
Ciekawe czy ktoś z Polaków / Cromaniakow /
forowiczów] (taka jest poprawna nazwa użytkowników forów) widział na żywo ten karnawał , a może uczestniczył jako grupa przebierańców
Kilka fotek z Senj (miasto, plaże) dostępnych w necie:
oraz
panorama
Etap 2 Senj - Rijeka/Matulj - Tunel Ucka
Od Senj do Rijeki jechaliśmy kawałkiem Jadranki (droga nr
- ja tą drogę dotychczas pokonywałem dwa razy, znajomi z tej trasy pierwszy raz zobaczyli Jadran i takie widoki:
Jadranka w czasie naszego przejazdu nie była bardzo zatłoczona , tylko w jednym miejscu jedziemy kilka kilometrów wolno w sznureczku samochodów , po drodze mijając bardziej znane miasteczka
Novi Vinodolski
Selce
Crikvenica
A tak Crikvenica prezentuje się nocą
Dalej przejechaliśmy wzdłuż zatoki Bakar
a tuż za nią pokazała się Rijeka
Za Rijeką przed tunelem Ucka pożegnaliśmy się z Kvarnerem oraz chwilowo z morzem , natomiast za
tunelem Ucka (kolejny szok u znajomych, bo nigdy takim długim tunelem nie jechali) przywitała nas Istria.
Etap 3 Tunel Ucka - Funtana
Tunel Ucka był do czasu wybudowania tuneli Sveti Rok i Mala Kapela najdłuższym chorwackim tunelem , choć tu trzeba wspomnieć , że powstał on jeszcze za czasów Tity i dawnej Jugosławii.
Prace w tunelu Ucka rozpoczęły się w 1976 r. tunel został przekopany 1978 r. a jego otwarcie nastąpiło 27 września 1981. Długość tunelu Ucka to 5.062 metrów (Sveti Rok ma 5.670 m. a Mala Kapela 5.761 m).
Budowa tunelu była "sponsorowana" przez społeczeństwo dawnej Jugosławii, z poborów mieli oni potrącaną składkę na tunel, ale była to swojego rodzaju pożyczka, bo w późniejszych latach państwo zwracało oddane pieniądze na budowę z dochodów czerpanych za przejazd tunelem.
Trochę historii o tunelach:
- Pierwszy tunel dla pieszych wybudował cesarz Babilonu 2.100 roku p.n.e. pod rzeką Eufrat,
- Tunele są budowano w starożytnych Egipcie , w Indiach , miały długość do 900 m i przeznaczone były do transportu wody,
- Pierwszy tunel alpejski wybudowano w 1484 roku pomiędzy Piemontem a Prowansja
- Dla celów nawadniania od 1526 do 1533 r. w Valle di Suza jeden człowiek przekopał tunel o długości 450 m.
Najdłuższe tunele Europie to:
Norwegia (Laerdal - Aurland) 24,5 km,
Francja (Marcantour) 17,4 km
Szwajcaria (San Gottard) 16,9 km.
Przed tunelem Ucka nie było "kolony" przez Istrię jechaliśmy drogą szybkiego ruchu czyli tzw.
istarskim ypsilonem do Pazin , na w głębi na zdjęciu widać wiadukt na ypsilonie.
Miasteczko Pazin można określić jako serce na "serduszku" Istrii
bo półwysep Istria ma kształt serca)
Pazin to ciekawe miasto , ale mnie nie udało się go odwiedzić
caal Pazin czeka
Na zdjęciu Pazina w głębi widać wiadukt na ypsilonie , z którego zjechaliśmy na drogę lokalną do Porec a następnie do Funtany - czyli do miejsca spędzenia wakacji AD 2008.
CDN.