Platforma cro.pl© Chorwacja online™ - podróżuj z nami po całym świecie! Odkryj Chorwację i nie tylko na forum obecnych i przyszłych Cromaniaków ツ

Ile zdjęć?

Rozmowy na tematy fotograficzne. Porady odnośnie techniki fotografowania, wyboru sprzętu.
[Nie ma tutaj miejsca na reklamy. Molim, ovdje nije mjesto za reklame. Please do not advertise.]
Kir
Cromaniak
Posty: 1012
Dołączył(a): 06.04.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) Kir » 03.10.2006 16:15

FUX napisał(a):Powiem Ci tak.
Miałem na myśli postęp technologiczny, który dokonał się w sprzęcie i materiałach. Za nic nie zgodzę się z Tobą, że biorąc fotkę z przed 25 lat, będzie ona lepszej jakości, niż dzisiejsza. Obiektywy, które były w Smienach czy Zenitach, daruj, były do wszystkiego, tzn. do niczego.


Tu się nie zgodzę. W optyce - przynajmniej tej czystej postęp się zatrzymał, rządzi marketing. Po prostu koszty wykonania naprawdę dobrego "szkła" są dla rynku nie do przyjęcia. Najlepsze konstrukcje optyczne powstały w latach 70-tych, wprowadzono je do produkcji w latach 76-79. W latach 80 do najlepszych szkieł dodano coraz lepsze powłoki antyrefleksyjne ale i tu się postęp zatrzymał. Dziś standardem jest to że szkło profesjonalne ma na zewnątrz 7-8 warstw napylanego lakieru a amatorskie 3-4. Lata 90-te to elektronika, układy antywibracyjne ale w optyce to jest raczej cofanie się w tył bo jest wyścig cenowy na bardzo zatłoczonym rynku.

I pisze tu o lustrzankach a nie kompaktach gdzie zawsze cena była ważniejsza niż jakość. Nie ma się co łudzić że mając obiektyw za 400-900 plz będziemy mieli taką samą jakość jak przy obiektywie za 3000plz. Bo jakość i jasność kosztują i tego się przeskoczyć nie da.
W cyfrówkach przyrost jakosci jest trochę przekłamany bo to co mamy na zdjeciu to zazwyczaj nie jest obrazek rzucony na przetwornik ale obrazek z przetwornika mocno przetworzony - wyostrzony, nasycony, odszumiony, czasem zwłaszcza w kompaktach usunięto zniekształcenia optyki. Ale to jest oszustwo, sprawdza sie w 99% ale przeszkadza w tym 1 procencie - bo widać sztuczne nasycenie, a gdy jest liniowe obiekty silnie nasycone są jeszcze bardziej nasycone a to co było szare z powodu kiepskiej optyki jest dalej szare.

O optyce z ZSRR piszą że dużo zalezy od egzemplaża, ja jakoś jednak miałem mniej szczęścia. Rosjanie opanowali dość dobrze umiejętność robienia obiektywów stałoogniskowych (nie wiem czy jej nie zabrali w ramach reparacji wojennych ;0) ) więc trochę średnich obiektywów mieli, z tym że były one średnie po przymknięciu do 5.6.
A Smieny miały optykę popularną zazwyczaj i tak lepszą niż tanie kompakty Kodaka czy innych firm

NRD zrobiło kilka niezłych obiektywów, z tym że zachodowi dorównywali kroku głównie w optyce średnioformatowej i to tylko do końca lat 60-tych. Np taki pancolar 1.8/50 jest całkiem przyzwoity, na pewno lepszy niż chińska, plastikowa wersja nikkora 1.8/50

jak ktoś zna angielski to poczytajcie sobie artykułu czlowieka który rozbiąc zdjecia przejechał pół świata. Są tam też artykuły o krajach,jak je zwiedzać itp:
http://photo.net/learn/making-photographs/lens

a jak ktoś jest masochistą to może sobie rzucic okiem na photodo z ocenami jednej, ale dość ważnej cechy obiektywu czyli rodzielczości MTF
http://www.photodo.com/products.html
Niestety strona jest z testami mtf w tyle, ale można sobie zobaczyć jak nisko w ocenach są amatorskie zoomy typu 35-80/3.5-5.6 lub 70-300/4.5-5.6. Bo dobre obiektywy to mają oceny mtf na poziomie 3.5 w górę.
A jak już mamy taki obiektyw co ma coś koło 4 to rzućmy okiem na super marki typu Leica - to jest dopiero samodręczenie
Leszek Skupin
Weteran
Posty: 14062
Dołączył(a): 23.09.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) Leszek Skupin » 04.10.2006 08:44

8O 8O 8O No to ja się tylko poprzyglądam bo nie mam nic więcej do dodania. Widzę że mamy do czynienia z zawodowcem :D

Pozdraviam :)
zibek
Croentuzjasta
Posty: 123
Dołączył(a): 05.09.2005

Nieprzeczytany postnapisał(a) zibek » 04.10.2006 10:46

"W cyfrówkach przyrost jakosci jest trochę przekłamany bo to co mamy na zdjeciu to zazwyczaj nie jest obrazek rzucony na przetwornik ale obrazek z przetwornika mocno przetworzony - wyostrzony, nasycony, odszumiony"
możesz wyłączyć odszumiacze zresztą zapis w postaci RAW (NEF,RAF) to czysty zrzut z matrycy bez ruszania przez procesor aparatu

"W optyce - przynajmniej tej czystej postęp się zatrzymał, rządzi marketing. Po prostu koszty wykonania naprawdę dobrego "szkła" są dla rynku nie do przyjęcia. Najlepsze konstrukcje optyczne powstały w latach 70-tych, wprowadzono je do produkcji w latach 76-79. W latach 80 do najlepszych szkieł dodano coraz lepsze powłoki antyrefleksyjne ale i tu się postęp zatrzymał. "
jasne a systemy AF ? ia IS ? marketing widać w obiektywach tzw. kitowych -ale nie próbuj tego porównywać ze szkłami np. L Canona

" Rosjanie opanowali dość dobrze umiejętność robienia obiektywów stałoogniskowych (nie wiem czy jej nie zabrali w ramach reparacji wojennych ;0) ) więc trochę średnich obiektywów mieli, z tym że były one średnie po przymknięciu do 5.6.
A Smieny miały optykę popularną zazwyczaj i tak lepszą niż tanie kompakty Kodaka czy innych firm "

no moment przecież praktycznie zawsze stałka jest lepsza od zooma -to jest chyba oczywiste.

"Niestety strona jest z testami mtf w tyle, ale można sobie zobaczyć jak nisko w ocenach są amatorskie zoomy typu 35-80/3.5-5.6 lub 70-300/4.5-5.6. "
niezupełnie -bo na przykładzie Canona czy Pentaxa wole 35-80 niż póżniejsze 28-80 i jeszcze póżniejsze 28-90 . Ale cały czas pamiętaj szkło kosztuje więc nikt do zestawu za 800 pln nie da szkła wartości 4 tys pln.

Ps.wolałbym stałke 50 1,8 chiński nikkor czy malezyjski canon niż obiektyw który po zapięciu do cyfrowego lustra jest bardziej eksperymentem (dość ciekawym przyznam ) ale to loteria czy coś Ci wyjdzie.chyba wiesz co widać przez wizjerek cyfrówki ?

A co do fotek sprzed 25 lat ...to przypomne błona ORWO i papier czeska Foma - i to jak miał ktoś układy spod lady .
Kir
Cromaniak
Posty: 1012
Dołączył(a): 06.04.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) Kir » 04.10.2006 11:57

zibek napisał(a): możesz wyłączyć odszumiacze zresztą zapis w postaci RAW (NEF,RAF) to czysty zrzut z matrycy bez ruszania przez procesor aparatu


Tak tylko żeby potem zobaczyć zdjęcie i tak masz algorytm który robi to samo co algorytm zaszyty w aparacie przy tworzeniu jpg. owszem masz zazwyczaj lepszą kontrolę nad przetwarzaniem ale tylko tyle. Trzeba pamiętać że poza Sigmą która uzywa przetwornik Forevona wszystkie aparaty mają matryce gdzie określony procent odczytuje poszczególne składowe kolorów więc informacja o jasności na otrzymanym obrazku jest przybliżeniem a informacja o kolorze jest już czystym wynikiem arytmetycznego przekształcenia


zibek napisał(a): jasne a systemy AF ? ia IS ? marketing widać w obiektywach tzw. kitowych -ale nie próbuj tego porównywać ze szkłami np. L Canona


AF to nie optyka. To motorek + mechanizm + czujnik w aparacie. Do optyki to się ma nijak.
IS to to samo co VR czyli układy antywibracyjne o czym pisałem. To też nei optyka ale jest to na pewno sposób na obejście kosztów wytworzenia jasnych szkieł bo po co robic jasne szkła skoro można zrobić ciemne i dac VR czy IS w zalezności od firmy
Nie napisałem zaś o tym że w latach 80-tych masowo zaczeło się pojawiać szkło o niskiej dyspersji i konstrukcje Apo-chromatyczne ale może to mało kogo interesować.
A w L- kach też rządzi marketing, jak na całym rynku foto. Może mniej to widać ale mimo upływu lat, wzrostu rozdzilczości przetworników nie ma nawet w profesjonalnej optyce przełomu.
Np dlaczego Nikon wprowadził VR od 80-400/4-5.6 a nie od profi szkieł?
7


zibek napisał(a): no moment przecież praktycznie zawsze stałka jest lepsza od zooma -to jest chyba oczywiste.


Nie. Jak weźniesz np profesjonalnego zooma o stałe jasnosci np 2.8 to będzie on lepszy od wielu stałek np cosiny. W ogóle profesjonalen zoomy gdy je przymknąć do 4 bija wiele popularnych stałek. Zobacz wykresy MTF na photodo

zibek napisał(a): niezupełnie -bo na przykładzie Canona czy Pentaxa wole 35-80 niż póżniejsze 28-80 i jeszcze póżniejsze 28-90 . Ale cały czas pamiętaj szkło kosztuje więc nikt do zestawu za 800 pln nie da szkła wartości 4 tys pln.



No i to jest właśnie marketing. najpierw kity były jeszcze jako takie. Np z Nikkora 35-80/4-5.6 dało się jeszcze oglądać powiększenia 30x20. Potem ktoś stwierdził że zwiększymy zakres zooma, dajmy tańszy albo zmniejszmy wymagania co do plastikowtych soczewek, zróbmy 28-80, w katalogu lepiej to wygląda, klient na to poleci a że obrazek będzie byle jaki - coz obiektyw się przeda

zibek napisał(a):Ps.wolałbym stałke 50 1,8 chiński nikkor czy malezyjski canon niż obiektyw który po zapięciu do cyfrowego lustra jest bardziej eksperymentem (dość ciekawym przyznam ) ale to loteria czy coś Ci wyjdzie.chyba wiesz co widać przez wizjerek cyfrówki ?


A widziałeś co widać w Minolce 7D? Albo Nikonie D200? Nawet D100 miał niezły wizjer. Te w D70 czy D50 to błędna ścieżka w ewolucji mam nadzieję. Bo lustra są tańsze niz pryzmat. Ale to mogli wymysleć tylko marketingowcy
Leszek Skupin
Weteran
Posty: 14062
Dołączył(a): 23.09.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) Leszek Skupin » 04.10.2006 12:03

Panowie :) proponuję abyście założyli nowy temat "Techniczne aspekty tworzenia obrazu w matrycach cyfrowych a obiektywy" albo "Technika tworzenia zdjęć cyfrowych kontrastem dla zwykłej kliszy barwnej 36 mm" czy coś takiego :lol:

Pozdraviam :)

P.S. Piszę całkiem poważnie, bo dyskusja jest bardzo ciekawa tyle że nie w tym wątku :D
zibek
Croentuzjasta
Posty: 123
Dołączył(a): 05.09.2005

Nieprzeczytany postnapisał(a) zibek » 04.10.2006 19:49

Nie. Jak weźniesz np profesjonalnego zooma o stałe jasnosci np 2.8 to będzie on lepszy od wielu stałek .
wróćmy do Canona ELka 2,8 z szerokim kątem to od 4 tysięcy pln w góre , stałka 1,8 50 mm jakieś 350-400 pln :) ale to drobiazg nie mówiąc że chyba żaden zooom nie "trzyma" parametrów na całej swojej rozciągłości
"Potem ktoś stwierdził że zwiększymy zakres zooma, dajmy tańszy albo zmniejszmy wymagania co do plastikowtych soczewek, zróbmy 28-80, w katalogu lepiej to wygląda, klient na to poleci"
a może ktoś zrobił badanie -czym kierują się klienci przy zakupie ...i wyszło że ceną ...więc trzeba było zrobić tańszy zestawik-najprościej zamienić szkło na plastik -lub wrzucić do korpusu jednorazówke Tamrona.
A i stałka dodać warto jednak bardziej odporna na brudy kurze i inne takie tam przy różnych wyprawach sie zdarzające-ale zgadzam sie że marketing działa i mamylub będziemy mieć 10 mln piksli dla każdego (a że wyciągane z 1/2,5 " to już drobiazg )

odpowiadając na główne pytanie miałem karte to cykałem wszystko co sie rusza , i nie rusza zresztą też :)
w sumie jakieś ponad 1000 fotek z czego trzysta od razu wyrzuciłem , następne trzysta wyrzuce jak przejrze ....bo na razie to troche jak 4 godzinny film z wesela :).
i pomarzyć jak to kiedyś miałem 1,3 mln i dużą jak na owe czasy karte 8 MB ( tak MB a nie GB ) i myślało sie nad fotkami prawie tak jak przy kliszach
zibek
Croentuzjasta
Posty: 123
Dołączył(a): 05.09.2005

Nieprzeczytany postnapisał(a) zibek » 04.10.2006 19:51

przepraszam-zdublowałem
Piker
Odkrywca
Posty: 87
Dołączył(a): 19.06.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) Piker » 05.10.2006 12:55

O cie florek :D Człowiek się czegoś nauczy 8)
a to ja
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 4755
Dołączył(a): 18.07.2003

Nieprzeczytany postnapisał(a) a to ja » 16.11.2006 13:10

Wrrr...
Zero zdjęć ... z kliszy , którą zachciało mi się dziś wyjąć z aparatu :evil: .

Kliszę założyłam w okolicy maja. Już nie pamiętam, co pstryknęłam na początku... .
I to mnie kręciło najbardziej... .

Ostatnie fotki - z wystawy starych "pojazdów", przedostatnie - jedyne zbiorówki z wycieczki klasowej mego syna do Radia Białystok...
Reszty - no i dobrze! - nie pamiętam.

A tak czekałam na wywołanie tego filmu.
Właściciele cyfrówek pamiętają chyba jeszcze TO uczucie?...


Klisza była 36 klatkowa.
Ok. 25 z nich było już "wypstrykanych".
W tym miejscu nastąpiło feralne otwarcie klapki i ... 8O
To nic, że zamknęłam ją błyskawicznie ... .

A potem .. wystrzelałam w powietrze resztę klatek ... .
I dopiero wtedy usłyszałam znajomy szum "zwijającego się" mechanizmu.

CZY WSZYSTKO SIĘ PRZEŚWIETLIŁO ?

Naiwne pytanie .
I tak gorzej już być nie może ... :lol:
kulka53
Weteran
Posty: 13338
Dołączył(a): 31.05.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) kulka53 » 16.11.2006 13:40

Może jednak nie wszystko stracone :?:
Pamiętam jak kilka lat temu w aparacie typu "głptak" zamiast po skończeniu filmu wcisnąć przewijanie po prostu otworzyłem klapkę z filmem :evil: Wtedy prześwietliło się tylko kilka ostatnich klatek... :D
Piker
Odkrywca
Posty: 87
Dołączył(a): 19.06.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) Piker » 16.11.2006 13:49

Dokładnie. Ja kiedyś otworzyłem klapke w połowie filmu, oczywiście niechcący :wink: Potem wypstrykałem klisze do końca. Prześwietlilo się tylko kilka klatek. Tak więc nie wszystko stracone :D
assia i norbert
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 271
Dołączył(a): 22.10.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) assia i norbert » 22.11.2006 22:14

Około 1000 i 4 godziny filmu. Powiem jedno bardzo cieszymy sie że je mamy.
Użytkownik usunięty

Nieprzeczytany postnapisał(a) Użytkownik usunięty » 22.11.2006 23:09

700 zdjęć i 1.5 godziny filmu. Szczególnie zdjęć mogło być więcej, nie wszystko jest uchwycone a pamięć zawodzi..., ale pojemności dwóch kart były ograniczone niestety.
Leszek Skupin
Weteran
Posty: 14062
Dołączył(a): 23.09.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) Leszek Skupin » 29.11.2006 15:10

Ciągle za mało...
piotrulex
Koneser
Avatar użytkownika
Posty: 5260
Dołączył(a): 17.06.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) piotrulex » 29.11.2006 20:22

zostalo 557 po ostrej selekcji
Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do FotoCroClub - dyskusja


  • Podobne tematy
    Ostatni post

cron
Ile zdjęć? - strona 6
Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się
reklama
Chorwacja Online
[ reklama ]    [ kontakt ]

Platforma cro.pl© Chorwacja online™ wykorzystuje cookies do prawidłowego działania, te pliki gromadzą na Twoim komputerze dane ułatwiające korzystanie z serwisu; więcej informacji w polityce prywatności.

Redakcja platformy cro.pl© Chorwacja online™ nie odpowiada za treści zamieszczone przez użytkowników. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu. Serwis ma charakter wyłącznie informacyjny. Cro.pl© nie reprezentuje interesów żadnego biura podróży, nie zajmuje się organizacją imprez turystycznych oraz nie odpowiada za treść zamieszczonych reklam.

Copyright: cro.pl© 1999-2024 Wszystkie prawa zastrzeżone