Platforma cro.pl© Chorwacja online™ - podróżuj z nami po całym świecie! Odkryj Chorwację i nie tylko na forum obecnych i przyszłych Cromaniaków ツ

HID Xenon - przeróbka

Którędy jechać? Ile zajmuje pokonanie trasy? Na jakich odcinkach drogi są płatne? Gdzie przekraczać granice? Nocować po drodze czy nie? A jeśli tak, to gdzie? Co zabrać w podróż, na co uważać, jak się zachowywać, jak radzić sobie w sytuacjach kryzysowych. Gdzie nie warto tankować i co z LPG.
[Nie ma tutaj miejsca na reklamy. Molim, ovdje nije mjesto za reklame. Please do not advertise.]
Bert
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 150
Dołączył(a): 24.02.2009
HID Xenon - przeróbka

Nieprzeczytany postnapisał(a) Bert » 03.03.2009 09:40

Witam. Zastanawiam się nad przeróbką reflektorów w moim aucie z żarówek H7 na HID Xenon (montuje się palniki ksenonowe w miejsce zarowek). Na alledrogo jest duzo tego typu przedmiotów. Jakość światła bardzo dobra, ogólnie się opłaca, ale...

Teraz moje pytanie: jeśli to przerobię, czy nie będę miał problemów z policją za granicą (chodzi mi o trasę przejazdu do Chorwacji, więc Czechy Austria itd. )?

Autko to Chrysler Town & Country, reflektory z przodu mam amerykańskie (obniżone, nie oślepiają).. Auto oczywiście zarejestrowane na terenie PL.
malczykos
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 124
Dołączył(a): 22.02.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) malczykos » 03.03.2009 10:11

Teks zaczerpnięty z forum : http://forum.vw-passat.pl/showthread.php?t=15742
" Dokumentem regulującym zasady i reguły procesów homologacji jest rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie homologacji, które określa między innymi warunki i tryb wydawania lub cofania świadectw homologacji typu pojazdu, zakres i sposób przeprowadzania badań homologacyjnych, kontroli zgodności produkcji lub montażu z warunkami homologacji, wzory dokumentów związanych z homologacją oraz jednostki upoważnione do przeprowadzania badań homologacyjnych i kontroli zgodności produkcji lub montażu z warunkami homologacji. Ponadto rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia stwierdza, że przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków: oznakowane są znakami homologacji międzynarodowej, stosowanymi w homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – „E” lub Unii Europejskiej – „e”.
Przybliżając nieco sztywne i zawiłe zapisy dokumentów prawnych można stwierdzić, że kwestia obrotu i stosowania elementów wyposażenia i części pojazdów samochodowych jest ściśle uregulowana. Opiera się na założeniu, że elementy mające bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym powinny być stosowane po przebadaniu i ocenie. Świadectwem przeprowadzenia tych procesów jest stosowny dokument, np. zawiadomienie o udzieleniu homologacji, wydane przez upoważniony organ (w Polsce Ministerstwo Transportu).

Polska przystępując do tzw. Porozumienia z roku 1958 zobowiązała się wzajemnie uznawać Regulaminy EKG ONZ stanowiące załączniki do ww. Porozumienia, a będące dokumentami normatywnymi określającymi wymagania techniczne. Regulaminy te normalizują między innymi parametry reflektorów i źródeł światła w nich stosowanych:
• regulamin 37 – żarówki samo- chodowe,
• regulamin 99 – gazowe, wyładowcze źródła światła (tzw. ksenonowe źródła światła),
• regulamin 112 – reflektory z halogenowym źródłem światła,
• regulamin 98 – reflektory z gazowym, wyładowczym źródłem światła
• regulamin 48 – rozmieszczenie urządzeń świetlnych na pojeździe.
Treść tych dokumentów (reg. od 81 do 100) dostępna jest na stronie: http://www.unece.org/trans/main/wp29...egs81-100.html

Nielegalne w świetle faktów
Z analizy regulaminów pod kątem stosowania tzw. zamienników źródeł światła wynikają następujące fakty:
• każdy reflektor może być bezpiecznie użytkowany, jeżeli co najmniej stosuje się odpowiednie źródło światła, którego oznaczenie jest naniesione, przeważnie w pobliżu miejsca jego mocowania;
• zastosowanie jednoznacznie określonego źródła światła gwarantowane jest stosowaniem różnych oprawek i trzonków źródeł światła tak, aby nie można było zamontować w reflektorze przystosowanym do żarówki np. H4, żarówki H3, czy też gazowego wyładowczego źródła światła np. D1S lub D1R;
• zapisy regulaminu 48 określają, że reflektory wyposażone w źródło światła dużej jasności (wysoka wartość strumienia świetlnego), a takimi są gazowe wyładowcze źródła światła, powinny być wyposażone w urządzenia oczyszczające szybę reflektora (tzw. spryskiwacze) oraz urządzenia samopoziomujące reflektor, ma to zapobiegać nadmiernemu olśnieniu powodowanemu przez rozpraszanie światła na zanieczyszczeniach osadzonych na szybach reflektorów, czy olśnieniu powstającemu w wyniku zmian kierunku emitowanego światła. Zastosowanie tzw. zamienników źródeł światła jest niezgodne z przepisami i może stanowić podstawę do wymierzenia mandatu lub niespełnienia wymogów niezbędnych do przedłużenia okresu ważności badań technicznych pojazdu. Prawo o ruchu drogowym Dz. U. Nr 108 Poz. 908 Art.
66 ust. 4 p. 2: „Zabrania się stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części nie odpowiadających warunkom określonym w przepisach szczegółowych” (Przepisami szczegółowymi, są w tym przypadku, regulaminy homologacyjne EKG ONZ)."
-------------------------------------------------------------------------------------
Osobiście posiadam samochód fabrycznie wyposażony w ksenonowe światła i posiada on spryskiwacze oraz samopoziomowanie dlatego żadna kontrola mi nie straszna. Wiadomo, że ekspansja Chińskich xenonów jest ogromna, mogę zrozumieć montaż tego zestawu do aut ze światłami soczewkowymi, ale montaż do zwykłych lam to całkowita porażka i za to powinni karać.
Ostatnio edytowano 03.03.2009 10:13 przez malczykos, łącznie edytowano 1 raz
Użytkownik usunięty

Nieprzeczytany postnapisał(a) Użytkownik usunięty » 03.03.2009 10:13

Bert
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 150
Dołączył(a): 24.02.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) Bert » 03.03.2009 11:15

malczykos napisał(a): Wiadomo, że ekspansja Chińskich xenonów jest ogromna, mogę zrozumieć montaż tego zestawu do aut ze światłami soczewkowymi, ale montaż do zwykłych lam to całkowita porażka i za to powinni karać.



Karać? Za co? Przecież nie oślepiam innych uzytkowników. Jeśli te "xenony" będą ustawione nisko, to też nie będą oślepiać...
Ja rozumiem, że to nie jest do końca legalne, ale ja mam zamontowane w aucie amerykańskie lampy (światło symetryczne, klosze gładkie) i przechodzę przegląd bez problemu....(a niby nie powinienem)...

Poza tym, wiele aut z fabrycznymi ksenonami nie ma systemu spryskiwaczy..
jorgus111
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3080
Dołączył(a): 08.01.2005

Nieprzeczytany postnapisał(a) jorgus111 » 03.03.2009 11:55

Bert napisał(a):Poza tym, wiele aut z fabrycznymi ksenonami nie ma systemu spryskiwaczy..


Aby na pewno z fabrycznym xenonem :?: daj jakiś przykład....
Bert
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 150
Dołączył(a): 24.02.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) Bert » 03.03.2009 12:09

nie podam teraz konkretnego przykładu z odwołaniem się do jakiegoś katalogu..Kolega ma Passata z ksenonami i spryskiwaczy nie ma. Lampy na pewno fabryczne.
Samopoziomowanie to już inna sprawa..Ale jeśli lampy świecą nisko, to nie ma mowy o oślepianiu, więc i policja nie może się czepić (chyba, że jakiś nadgorliwy będzie szukał literki "E" na reflektrorze, ale tu musiałby mieć jakieś fizyczne podstawy do szukania)
jorgus111
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3080
Dołączył(a): 08.01.2005

Nieprzeczytany postnapisał(a) jorgus111 » 03.03.2009 12:18

Bert napisał(a):Kolega ma Passata z ksenonami i spryskiwaczy nie ma. Lampy na pewno fabryczne.


Dobrze napisałeś lampy fabryczne :D na alledrogo pełno jest części z rozbitków i nie tylko :wink: można kupić oryginalne lampy xenonowe... ale zrobienie swapa samych lamp jest niezgodne z prawem :!:
malczykos
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 124
Dołączył(a): 22.02.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) malczykos » 03.03.2009 12:47

Bert napisał(a):Karać? Za co? Przecież nie oślepiam innych uzytkowników. Jeśli te "xenony" będą ustawione nisko, to też nie będą oślepiać...

Zobacz sobie " na żywo" jak wygląda światło ze zwykłych lamp o nie gładkich kloszach z zestawem HID a jak wygląda światło z lamp soczewkowych z ksenonami. Światło ze zwykłych lamp jest bardzo rozproszone i oślepia jadących z naprzeciwka.
Bert napisał(a):nie podam teraz konkretnego przykładu z odwołaniem się do jakiegoś katalogu..Kolega ma Passata z ksenonami i spryskiwaczy nie ma. Lampy na pewno fabryczne.
Samopoziomowanie to już inna sprawa..Ale jeśli lampy świecą nisko, to nie ma mowy o oślepianiu, więc i policja nie może się czepić (chyba, że jakiś nadgorliwy będzie szukał literki "E" na reflektrorze, ale tu musiałby mieć jakieś fizyczne podstawy do szukania)


Jeśli chodzi o Passata to nie ma takiej możliwości aby był model w którym są ksenony i nie ma sprysków. Ja też mam Passata z oryginalnymi ksenonami. W Passatach tego typu oświetlenie występowało o marca 99 roku w wyposażeniu dodatkowym, to zresztą można sprawdzić czy jest taka opcja wypisana na wlepce w bagażniku. Więc twój kolega albo miał rozbity zderzak i nie został zamontowany taki jak ma być albo ktoś wymienił lampy. Oryginalne lampy są firmy Hella. Nie ma takich modeli samochodów które miały by zamontowane fabrycznie ksenony i brakowało by spryskiwaczy ponieważ nie miały by homologacji.
SoftRM
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 242
Dołączył(a): 08.03.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) SoftRM » 03.03.2009 13:45

Bert zasadnicze pytanie jaki masz rocznik auta jeśli nowszy w którym fabrycznie występowały xenony bez stresu pokusił bym się o montaż zestawu jednak podstawa to w lampie soczewka i system spryskiwaczy .
sam jestem na etapie montażu xenonów (Passat B5) najpierw zmieniłem lampy na soczewkowe teraz wstawie system spryskiwaczy , (system samopoziomowania daruje sobie zbyt duży koszt) ale wg inwormacji jakie uzyskaliśmy z stacji diagnostycznych to przejścia przeglądu wystarczy system spryskiwaczy
Vjetar
Legenda
Avatar użytkownika
Posty: 45308
Dołączył(a): 04.06.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) Vjetar » 03.03.2009 14:09

W ramach przestrogi dla chcących sobie polepszyć widocznosć:
Dzienniki Unii Europejskiej Seria L Nr 137 z 30 maja 2007 roku.
Regulamin nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych EKG ONZ - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej

"Światła mijania ze źródłem światła o wartości obiektywnego strumienia świetlnego powyżej 2 000 lumenów można stosować wyłącznie w połączeniu z instalacją urządzeń do oczyszczania świateł przednich"

a wcześniej:

"W przypadku gdy do spełnienia wymogów określonych w pkt 6.2.6.1.1 i 6.2.6.1.2 (czyli wartości odchylenia w dół granicy światła i cienia wiązki świateł mijania oraz wartości granicznych) niezbędny jest korektor ustawienia świateł przednich, takie urządzenie musi działać automatycznie."
Vjetar
Legenda
Avatar użytkownika
Posty: 45308
Dołączył(a): 04.06.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) Vjetar » 03.03.2009 14:34

I żeby wszystko było jasne na kloszu jest wyraźnie jaka ma być żarówka (mandat+odebranie dowodu rejestracyjnego).

A tu jeszzce coś do poczytania:
Na polskich drogach coraz częściej spotykamy samochody wyposażone w oświetlenie ksenonowe.

Co ciekawe częściej są to auta stare, których właściciele zdecydowali się na zmianę oświetlenia.

Nie wszyscy zapewne wiedzą, że w ten sposób złamali prawo i przy pierwszej kontroli policyjnej najprawdopodobniej stracą dowód rejestracyjny a ich samochód nie ma prawa przejść przeglądu rejestracyjnego.

Skala problemu jest ogromna. By się o niej przekonać wystarczy wejść na którykolwiek serwis ogłoszeniowy czy aukcyjny. Od razu natrafimy na ogłoszenia oferujące np. "oryginalny amerykański zestaw do wymiany żarówek H1 oraz H7 na żarówki HID Xenonowe w kolorze 6000K, 8000K, 10000K oraz 12000K."

Nie tylko możemy więc wybrać, jak bardzo "ksenonowe", czyli niebieskie będą nasze nowe światła. Możemy również samodzielnie i bezproblemowo zamontować je do każdego pojazdu. Cytujemy: "Instalacja jest prosta i zajmuje 20-40 minut. Wystarczy wymienić standardowe fabryczne żarówki H1 lub H7 na dostarczone żarówki xenonowe, podłączyć je do dostarczonych przetwornic prądu, a przetwornice podłączyć do oryginalnych kabli zasilających stare żarówki. Instalacja jest typu Plug and Play, nie ma potrzeby dokonywania przeróbek w samochodzie."

Wszystko to jest prawdą, tylko sprzedawca zapomina poinformować swoich klientów, że dokonywanie takich przeróbek jest całkowicie niezgodne z prawem!

Takie instalacje zagrażają bowiem bezpieczeństwu ruchu drogowego przez ekstremalne oślepianie innych użytkowników!

Podobnym "druciarstwem" jest kupowanie soczewek z innych reflektorów, montaż ich w oryginalnych światłach, a następnie... polerowanie przedniej szyby reflektora tak, by miał gładką powierzchnię, nawet własnoręcznie!. Jakie rozbłyski daje taka przeróbka można łatwo się przekonać próbując analogicznie spolerować dowolną szybę, a następnie przez nią spojrzeć...

Tylko kompletny, homologowany zestaw całych ksenonowych lamp, obejmujący automatyczny system poziomowania reflektorów i układ oczyszczania ich szyb jest legalny i bezpieczny dla innych użytkowników dróg. Nie można być egoistą i zakładać, że skoro ja widzę lepiej, to reszta mnie nie obchodzi.

W Europie pozafabrycznie montowany może być tylko kompletny ksenonowy zestaw reflektorowy. W jego skład wchodzą homologowane reflektory (na przykład opatrzone symbolem E1 na zewnętrznej szybie), automatyczny system poziomowania lamp i układ oczyszczania szyb (oba są obowiązkowe do świateł mijania) zgodnie z regulacją ECE R48 i europejskimi Kodeksami Drogowymi. Niestety, takie reflektory są drogie. Używany komplet kosztuje około 2 tysięcy złotych w zależności od marki, cena nowego przekracza 5 tysięcy złotych.

Każdy reflektor otrzymuje homologację wraz ze źródłem światła (halogenowym lub ksenonowym), dzięki któremu wytwarza światło. Jeśli źródło światła zostanie zastąpione innym, nie posiadającym homologacji lub nieprzewidzianym dla homologacji danej lampy, cała homologacja reflektora traci ważność, a tym samym również dopuszczenie pojazdu do ruchu drogowego, co wyraźnie stwierdzają przepisy każdego europejskiego Kodeksu Drogowego w rozdziałach o warunkach dopuszczenia do ruchu. Jazda samochodem nie posiadającym ważnego dopuszczenia do ruchu prowadzi do ograniczenia odpowiedzialności ubezpieczyciela za spowodowane szkody.

Handlowcy wprowadzający do obrotu takie niehomologowane oświetlenie muszą się liczyć ze skargami i roszczeniami o odszkodowanie od nabywców. Dzieje się tak, ponieważ rozprowadzając takie części zamienne i akcesoria, sprzedawca nie tylko musi poinformować klienta o ograniczeniu ich stosowania do konkretnych celów, ale również - w pewnych okolicznościach - przejmują odpowiedzialność za szkody w stopniu niczym nie ograniczonym.

Źródło: http://motoryzacja.interia.pl
Vjetar
Legenda
Avatar użytkownika
Posty: 45308
Dołączył(a): 04.06.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) Vjetar » 03.03.2009 14:43

I już zupełnie na koniec - zanim napiszę dalej slunę przez lewe ramię - a co będzie jak w razie jakiegoś zdarzenia drogowego przypiszą Ci sprawstwo z tego głupiego powodu, że masz niehomologowane oświetlenie i (mimo, że świecą przeciez nisko) oślepiłeś innych uczestników ruchu? Wszystko dobrze póki dobrze... Jak się coś wydarzy to się zaczynają schody.
Pozdrawiam
APIMA
Odkrywca
Posty: 72
Dołączył(a): 14.04.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) APIMA » 03.03.2009 15:29

Podstawa to system poziomowania, to on zapewnia umieszczenie snopa światła na właściwym poziomie i zabezpiecza przed oślepianiem. Spryskiwacze są wymagane ale ich użycie jest średnio skuteczne bo działają w sprzężeniu z spryskiwaczami przedniej szyby pod warunkiem że zapalone są światła więc przy dobrej pogodzie może się zdarzyć że i przez miesiąc klosze lamp nie zostaną oczyszczone. Układ soczewek to też ważna sprawa. Osobiście jestem przeciwny przeróbką a dla czego to wie każdy kto jeździ po naszych drogach i spotyka garażowe ksenony na drodze (ktoś tu napisał że automatycznego poziomowania nie założy bo za drogie :P).
SoftRM
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 242
Dołączył(a): 08.03.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) SoftRM » 03.03.2009 15:46

APIMA napisał(a): (ktoś tu napisał że automatycznego poziomowania nie założy bo za drogie :P).

tak ja to napisałym tylko że tak dla dokładności samopoziomowanie głównie jest do tego aby wypoziomować auto w przypadku załadowania większej ilości bagażu i pasażerów a to zawsze można wyregulować ręcznie , bo w trakcie jazdy w przypadku jazdy po gwałtownych nierównościach czyli dziurach i tak samopoziomowanie nie działa bo nie nadąży , jak dla mnie musi być zachowana jedna zasada nie oślepiać jadących z naprzeciwka , a jeśli to zachowamy to nikt mi nie powie że nawet taki dokładany xenon nie jest dobry , bo czy wtedy nie zobacze pijanego rowerzyste na nieoświetlonym rowerze wcześniej ?
joajer
Cromaniak
Posty: 638
Dołączył(a): 15.09.2007

Nieprzeczytany postnapisał(a) joajer » 03.03.2009 20:16

Generalnie myślę ,że Xenonowe światło w zwykłym reflektorze może by się i sprawdziło gdyby nie to ,ze te "żarówki" są kiepskiej jakości, oczywiście dostępne są te dobre-renomowane ale różnica w cenie jest kolosalna, więc większość kupuję te Chińskie tandety no-name. Wystarczy taką kiepską zwykłą żarówkę wsadzić do lampy a często strumień światła jest rozproszony i nie wiadomo dokładnie gdzie świeci, nie ma możliwości ustawienia na przyrządach.Co dopiero żarówka xenonowa. Jest to szczególnie widoczne jak widzimy auto z taką tandetą, albo jak taki ktoś jedzie dłuższy czas za nami. Nie dziwię się że zabierają dowody i dają mandaty. Jeśli zdecydujesz się na markowy sprzęt to może mieć sens, choć renoma tandety zepsuła opinię i chyba nie warto ze względu na mandaty.
Następna strona

Powrót do Samochodem - trasy, noclegi, przepisy, uwagi

cron
reklama
Chorwacja Online
[ reklama ]    [ kontakt ]

Platforma cro.pl© Chorwacja online™ wykorzystuje cookies do prawidłowego działania, te pliki gromadzą na Twoim komputerze dane ułatwiające korzystanie z serwisu; więcej informacji w polityce prywatności.

Redakcja platformy cro.pl© Chorwacja online™ nie odpowiada za treści zamieszczone przez użytkowników. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu. Serwis ma charakter wyłącznie informacyjny. Cro.pl© nie reprezentuje interesów żadnego biura podróży, nie zajmuje się organizacją imprez turystycznych oraz nie odpowiada za treść zamieszczonych reklam.

Copyright: cro.pl© 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone