Platforma cro.pl© Chorwacja online™ - podróżuj z nami po całym świecie! Odkryj Chorwację i nie tylko na forum obecnych i przyszłych Cromaniaków ツ

Fototechniki

Rozmowy na tematy fotograficzne. Porady odnośnie techniki fotografowania, wyboru sprzętu.
[Nie ma tutaj miejsca na reklamy. Molim, ovdje nije mjesto za reklame. Please do not advertise.]
Rafał K
Cromaniak
Posty: 2318
Dołączył(a): 07.04.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) Rafał K » 03.12.2010 14:12

Jacek S napisał(a):Rafał - jedno pytanko tak na szybko - czy przy stosowaniu polara też EV -1/3 ?


Zależy czy mierzysz z założonym polarem, czy bez polaru.

Jeżeli przed załozeniem filtra to już potem nie ma potrzeby korekty - polar zabiera min. 1 ev (mój 1 i 2/3 - czyli prawie tyle co słaby szary).

A jeżeli mierzymy zaś z polarem, można w sumie coś ściągnąć - pomiar uwzględnia bowiem obecność filtru.

Generalnie to ja patrzę na histogram i mam włączoną sygnalizację przepałów na lcd aparatu - dopóki łapie te przepały, obniżam ekspozycje.
Ostatnio edytowano 03.12.2010 15:18 przez Rafał K, łącznie edytowano 1 raz
jan_s1
Koneser
Avatar użytkownika
Posty: 5432
Dołączył(a): 08.01.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) jan_s1 » 03.12.2010 14:59

weldon napisał(a):Bardzo dobra jest i powinna być tania - wersja siódma, a tam, nie wiem, czy już są te opcje.



O ile pamiętam, to nie ma.
Rafał K
Cromaniak
Posty: 2318
Dołączył(a): 07.04.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) Rafał K » 03.12.2010 15:41

Po korekcie kontrastu i jasności przyszła pora na telesfora, czyli na dotknięcie koloru.

Tu musimy bardzo uważać - jeden były prezydent mówił kiedyś w pewnej sytauacji o "małpie z brzytwą" :wink: Jak zaczynam bawić się kolorem to tak się właśnie czuję :wink:

Bardzo skutecznym (i prostym) sposobem dodania kopa kolorystyce fotografii jest zmiana przestrzeni kolorów z RGB na Adobe.

W starszych wersjach szopa wchodziło się w okno: obraz>tryb>przydziel profil> i tu klikamy na kwadracik przy ramce, w której jest napisane Adobe (ostatnie u dołu).

W nowszych wersjach jest ta opcja w oknie edycja.

W wielu wypadkach kop kolorystyczny po zmianie przestrzeni będzie za mocny - wtedy używamy narzedzia nasycenie do obniżenia saturacji.

Decyzja jak ma wyglądać obrazek należy zawsze do nas - jeżeli rezultat kolorystyczny po zmianie przestrzeni nam nie odpowiada to nie zmieniamy. Trzeba samemu ocenić - warto/nie warto.

Bardzo ważne - po zmianie trybu na Adobe zawsze trzeba wrócić z powrotem do przestrzeni RGB - klikamy więc konweruj do profilu (to polecenie jest bezpośrednio pod "przydziel profil") i wybieramy RGB (jest parę wariantów tego RGB, nie ma znaczenia który wybierzemy).

Jeżeli przejście na adobe daje nienaturalny rezultat a obniżenie nasycenia nie pomaga - pozostaje zabawa kolorem selektywnym - obraz>dopasuj>kolor selektywny. Tu są suwaczki - przesuwamy i decydujemy: warto/nie warto :wink:

Do poprawy koloru nigdy nie należy używać narzędzia nasycenie - no chyba, żeby to nasycenie obniżyć :wink:

Poniżej fot po zmianie przestrzeni na adobe, obniżeniu saturacji o 20 punktów i przekonwertowaniu na RGB (wcześniej poprawiłem już tu kontrast).

Obrazek

Sprawę balansu bieli dyplomatycznie pomijam :wink: Nie ma bowiem prostego sposobu na doprowadzenie go do normy.
Ostatnio edytowano 03.12.2010 15:49 przez Rafał K, łącznie edytowano 1 raz
Plumek
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3893
Dołączył(a): 20.09.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) Plumek » 03.12.2010 15:49

Rafał K napisał(a):Bardzo ważne - po zmianie trybu na Adobe zawsze trzeba wrócić z powrotem do przestrzeni RGB - klikamy więc konweruj do profilu (to polecenie jest bezpośrednio pod "przydziel profil") i wybieramy RGB (jest parę wariantów tego RGB, nie ma znaczenia który wybierzemy).


Hm.... Chyba właśnie jest ważne, który wariant RGB wybierzemy... Żeby nam sie wyświetlało to samo kolorystycznie zdjecie w naszym edytorze, jak i w przeglądarce www, czy przeglądarce plików na kompie, Musi to być wtedy przestrzeń sRGB.

Jeśli jest inna wersja - poprawcie mnie proszę.
Rafał K
Cromaniak
Posty: 2318
Dołączył(a): 07.04.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) Rafał K » 03.12.2010 15:53

Ok - tu nie mam pewności. Faktycznie wybieram zawsze sRGB IEC611966-2.1. I jest dobrze :wink:
weldon
Legenda
Avatar użytkownika
Posty: 39917
Dołączył(a): 08.07.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) weldon » 03.12.2010 16:25

Rafał K napisał(a):Ok - tu nie mam pewności. Faktycznie wybieram zawsze sRGB IEC611966-2.1. I jest dobrze :wink:

Laby i standardowe monitory pracują w sRGB.
AdobeRGB jest szersze, a LR to już w ogóle, w ProRGB pracuje,
więc bez konwersji to można niezły wycisk dać fotografii, jak się ten szeroki zakres wyświetli na www :lol:

Ale to tak, gdzieś słyszałem, że podobno jest ... :roll:
Rafał K
Cromaniak
Posty: 2318
Dołączył(a): 07.04.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) Rafał K » 03.12.2010 16:43

Został nam jeszcze trzeci klik - wyostrzanie.

Używam do tego (jak każdy :wink: ) filtru maska wyostrzająca (okno: filtr>wyostrzanie>maska wyostrzająca).

Po otwarciu okna widzimy trzy pozycje z danymi do wprowadzenia - wartość, promień i próg.

Próg mam ustawiony na 3-4 i tego nie ruszam.

Promień - mały promień ( 1,5-1,8 ) ładnie wyostrzy drobne szczegóły (pasuje do pejzaży). Duży promień dotknie krawędzie, obrysy a drobne szczegóły pominie. Czyli tu zapada decyzja "jak".

Wartość - decyduje o tym "ile" filtr wyostrzy.

Przy wprowadzeniu parametrów wyostrzenia (oczywiście w myśl zasady warto/nie warto) oglądamy obraz pod 100% powiększeniem (czyli obraz zarejestrowany przez matrycę w rzeczywistej wielkości). Powiększamy zdjęcie przy pomocy klawiszy "ctr +".

Po zaakceptowaniu wszystkich wartości mamy zawsze szansę... przemyśleć decyzję. Klikamy okno edycja i tu jest opcja znik (stonuj)-wyostrzanie. Możemy tu ustalić ile zostawimy tego pierwotnego ustawienia. Robimy to w trybie jasność - pomaga to eliminować niepożądane obwódki wokół obiektów.

Poniżej obrazek wyostrzony o ok. 100%, przy progu 3, promieniu 1.8.
Zanik w trybie jasność do ok. 60%. Zmniejszony za pomocą polecenia zapisz dla internetu.

Obrazek

Wariant 2 (po użyciu filtru światło - cień, dostępnej od wersji szopa o oznaczeniu CS w obraz>dopasuj>cienie - podświetlenia, cienie +3, światła +30). Czyli trochę mniej kontrastowo :wink:

Obrazek

I to tyle.

Dla przypomnienia - pierwowzór.

Obrazek

Warto/nie warto :?: :wink:

PZDR
Ostatnio edytowano 03.12.2010 20:59 przez Rafał K, łącznie edytowano 7 razy
weldon
Legenda
Avatar użytkownika
Posty: 39917
Dołączył(a): 08.07.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) weldon » 03.12.2010 16:55

Rafał, a brakuje mi jednej informacji, dość istotnej, tym bardziej,
że ten "obraz rejestrowany przez matrycę" mi namieszał: ty cały czas pracujesz na oryginale?

No bo cześć operacji, konkretnie wyostrzenie, w przypadku www,
należałoby, chyba, zrobić na zmniejszonym zdjęciu?
Rafał K
Cromaniak
Posty: 2318
Dołączył(a): 07.04.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) Rafał K » 03.12.2010 17:10

Weldon - ja myślę, że trzeba zaufać algorytmowi zmniejszającemu w "zapisz dla internetu" :wink:
weldon
Legenda
Avatar użytkownika
Posty: 39917
Dołączył(a): 08.07.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) weldon » 03.12.2010 17:15

Jest to jakiś pomysł ...
Zazwyczaj w Irfanie to robiłem, dość mocno uproszczając opisaną procedurę.

W zamian za tutka, mogę sprezentować linka do fajnej witryny pokazującej proces odwrotny,
czyli jak wygląda powiększone zdjęcie, przy zastosowaniu różnych logarytmów.

To z jednego forum fotograficznego dostałem.
W sumie niezbyt przydatne, ale ciekawe i wiele wyjaśnia: Interpolacja.
longtom
Weteran
Avatar użytkownika
Posty: 12187
Dołączył(a): 17.02.2010

Nieprzeczytany postnapisał(a) longtom » 03.12.2010 17:18

Rafał K napisał(a):Warto/nie warto :?: :wink:

PZDR


"...jeszcze jak warto" :wink:
jan_s1
Koneser
Avatar użytkownika
Posty: 5432
Dołączył(a): 08.01.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) jan_s1 » 03.12.2010 17:22

Rafał K napisał(a):Używam do tego (jak każdy :wink: ) filtru maska wyostrzająca


Jak każdy? :wink:
Na początku używałem ordynarnego: wyostrzenie. Potem "zauważyłem" inteligentne wyostrzenie, a dopiero od niedawna (konkretnie od przedwczoraj :lol: ) maskę wyostrzającą.
Takie detale na monitorze są dla mnie mało widocze, zapytam więc, czy jest aż tak duża różnica między inteligentnym, a maską?

Wykonałeś trzy bardzo piękne kliknięcia. Może mi się wydaje, ale czy nie byłoby celowe kliknąć po raz czwarty w krzywe?
weldon
Legenda
Avatar użytkownika
Posty: 39917
Dołączył(a): 08.07.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) weldon » 03.12.2010 17:23

Trochę drogo ... :wink: :lol:

Rafał, czy, jakby co, mogę wykorzystać twoje zdjęcie, jakbym przerabiał to na GIMP'a?
Nawet, żeby efekt porównać.
Rafał K
Cromaniak
Posty: 2318
Dołączył(a): 07.04.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) Rafał K » 03.12.2010 17:55

No pewnie :lol: za 25 000 euro :mrgreen: jak zawsze :wink:

Janek - krzywe (przy pracy na wszystkich kanałach) to prawie to samo co poziomy :wink:

PZDR
weldon
Legenda
Avatar użytkownika
Posty: 39917
Dołączył(a): 08.07.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) weldon » 03.12.2010 19:55

Rafał K napisał(a):No pewnie :lol: za 25 000 euro :mrgreen: jak zawsze :wink:


A może być w naturze? ;)

Bo, na przykład, jakby ktoś nie chciał się zdawać na automatyzację programu,
to lepiej jednak zmniejszać zdjęcie po swojemu, na przykład tak:

Otwieramy zdjęcie:

- bawimy się z kolorami, poziomami, kadrujemy, prostujemy ... ale nie wyostrzamy.
(tu mała dygresja: jeżeli mówimy o PS'ie, to warto zaznaczyć o której wersji mówimy, jak również
w której wersji w dół, takie coś można wykonać - to co robię na pewno jest w CS3,
a w 6 jeszcze nie wszystko jest, ale można już w niej to zrobić) i przechodzimy do:
Image > Image size lub wciskamy skrót Ctrl + Alt + I

Obrazek

Ponieważ interesują nas pixele (zdjęcie szykujemy do umieszczenia na forum) wybieramy
(w zależności czy zdjęcie jest poziome, czy pionowe Width/Szerokość (800 px) lub Height/Wysokość (750 px).
Ważne jest, aby była zaznaczona opcja Constrain Proportions/Zachowaj proporcje,
dzięki czemu druga wartość zostanie wyliczona automatycznie.

Obrazek

Dodatkowym elementem, który możemy tu wybrać, jest opcja algorytmu, jakim będziemy
poprawiać naszą fotografię w trakcie zmniejszania - resample image - ponieważ po zmniejszeniu
chcielibyśmy, aby zdjęcie zachowało początkowa ostrość, wybieramy opcję Bicubic Sharper
opisanej jako Best for reduction.
Klikamy OK i zmniejszamy zdjęcie:

Obrazek

Po zmniejszeniu warto sprawdzić w jakim profilu kolorystycznym pracowaliśmy i jeżeli wcześniej
korzystaliśmy z AdobeRGB, zamieniamy profil zdjęcia na sRGB, mniej wydajna przestrzeń barwną,
ale za to ogólniedostepną, co daje nam pewność, że nasza praca będzie na różnych monitorach
wyglądała podobnie - Edit/Edycja > Color settings/ustawienia kolorów (czy jakoś tak
- nie mam polskiej wersji i z głowy to tłumaczę :)


Teraz wybieramy opcję File/Plik > Save as/Zapisz jako Ctrl + Shift + S
Format, oczywiście, wybieramy jpeg, natomiast warto zapisać nasza pracę albo jako kopię
(nie nadpisywać oryginału!!!), a nawet, najlepiej, nadać mu jakąś przyjazna nazwę:
na przykład Lazienki_01. Rozszerzenie zostanie nadane samo, przez program przy zapisie.
Lepiej nie używać polskich znaków, ani w ogóle nie używać jakichś dziwnych znaczków,
bo albo nie zapiszemy zdjęcia, albo nabawimy się w przyszłości jakichś kłopotów.
Oczywiście wybieramy jeszcze miejsce na dysku, w którym zostanie plik zapisany.

Obrazek

Klikamy Save/Zapisz. Otwiera nam się nowe okienko.

Obrazek

Tutaj, przede wszystkim wybieramy opcje formatu zapisu - najlepiej wybrać "standard"
co gwarantuje nam poprawne wyświetlenie zdjęcia w rożnych przeglądarkach.

Ponadto wybieramy jakość zapisu. W tej chwili jest to 800 kB, czyli stanowczo za dużo
jak na potrzeby internetu, więc przesuwamy suwakiem w lewo, jakość te "pogarszając".
Razem z przesuwanym suwakiem, po prawej stronie wyświetla nam się informacja
o wielkości pliku, natomiast na bieżąco możemy obserwować zmiany zachodzące na zdjęciu.

Obrazek

Na tym właśnie polega istota jpegów, czyli plików o kompresji stratnej - zmniejszamy
wielkość pliku, do pewnego stopnia zachowując jakość naszego zdjęcia.
Przy zbyt dużej kompresji na fotografii pojawią się bardzo nieprzyjemne artefakty.

Opcja High odpowiadająca jakości 8 i wielkości pliku 307 kB jest, moim zdaniem,
wystarczająca (zaczynaliśmy od 800 - przypominam) a jakość obrazka całkowicie przyzwoita.
Zawsze możemy to sprawdzić, zaznaczając i odznaczając pole Preview/Podgląd
co pozwoli nam na podejrzenie zdjęcia przed i po kompresji.

Obrazek

Zapisujemy klikając OK.

Oryginał zdjęcia (do porównania) jest tutaj - ok. 4,3 MB a efekt finalny wygląda tak:

Obrazek

**********************************************************************
Tak więc, jakby się komu chciało bawić, to można tak, jak wyżej opisałem ...

Odliczy mi się kilka groszy? :D
Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do FotoCroClub - dyskusja

cron
Fototechniki - strona 5
Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się
reklama
Chorwacja Online
[ reklama ]    [ kontakt ]

Platforma cro.pl© Chorwacja online™ wykorzystuje cookies do prawidłowego działania, te pliki gromadzą na Twoim komputerze dane ułatwiające korzystanie z serwisu; więcej informacji w polityce prywatności.

Redakcja platformy cro.pl© Chorwacja online™ nie odpowiada za treści zamieszczone przez użytkowników. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu. Serwis ma charakter wyłącznie informacyjny. Cro.pl© nie reprezentuje interesów żadnego biura podróży, nie zajmuje się organizacją imprez turystycznych oraz nie odpowiada za treść zamieszczonych reklam.

Copyright: cro.pl© 1999-2024 Wszystkie prawa zastrzeżone