Słowo się rzekło, to wywiązać się trzeba:
Krótki myk o wyostrzaniu za pomocą kanałów
Kanałami, oczywiście, wyostrzyć się nie da, ale za to można sobie, w kilku przypadkach, życie ułatwić.
Ponieważ, z różnych powodów, udaje nam się zrobić ładnie zaszumione fotki,
to ich wyostrzenie często powoduje tylko zwiększenie tych szumów, co, zwłaszcza w jednym przypadku,
ale o tym potem, jest bardzo niepożądane.
Dlatego bierzemy sobie jakąś tam fotkę
robimy sobie tamte bla, bla, bla, o których pisał Rafał, dostajemy takie coś
i kombinujemy dalej.
Uwaga - zanim zrobimy te wszystkie rzeczy, warto zduplikować warstwę ze zdjęciem,
co pozwoli nam, na bieżąco, kontrolować czy to, co robimy, ma sens.
Jakby co, to mamy pod ręką Ctrl+Z, jak również historię naszych operacji
,
ale ja nie o tym. Mamy zdjęcie, mamy duplikat, przechodzimy sobie na paletkę
Channels (Kanały).
Tak wygląda nasze zdjęcie w rozbiciu na kanały, które w sumie,
kiedy wyświetlane są wszystkie kanały, błyska na naszym ekranie tymi wszystkimi kolorkami.
Jeżeli klikniemy sobie na którąś z warstw odpowiadającą poszczególnym kanałom,
otrzymamy po kolei takie obrazki:
kanał niebieski (czyli Blue czyli
B)
kanał czerwony (czyli Red czyli
R)
oraz kanał zielony (czyli Green czyli
G)
W sumie te kanały tworzą coś, o czym penie już słyszeliście - przestrzeń barwną
RGB.
I teraz myk ... Kanał koloru niebieskiego cieszy się złą sławą jako „najbardziej zaszumiony”,
a więc cała ta metoda wyostrzenia polega na wyostrzeniu kanałów koloru czerwonego i zielonego,
co można to zresztą zrobić jednocześnie.
Żeby nie spowodować znacznego zwiększenia wyrazistości szumu na zdjęciu,
spowodowanego przez kanał niebieski wyłączamy go, a mianowicie klikamy kolejno
na kanał zielony, wciskamy shift i klikamy na kanał czerwony.
Oba powinny zmienić barwę na ciemnoszarą.
Teraz już przechodzimy do filtrów:
Filter/Sharpen/ Unsharp Mask (Filtr/Wyostrz/Maska wyostrzająca),
(ewentualnie
Smart Sharpen (Inteligentne wyostrzanie), w wersjach od CS2).
Wyostrzamy zgodnie z tym, co opisał Rafał, ewentualnie wg własnego widzimisię.
Żeby zobaczyć obrazek we wszystkich kolorach, klikamy tyldę
`.
Przechodzimy do palety
Layers/warstwy, gdzie możemy porównać
(jeżeli pracowaliśmy na zduplikowanej warstwie) efekt naszej pracy z oryginałem.
Dla porównania, kolejno, plik wyjściowy, po obróbce poziomów, kontrastu i koloru,
następnie wyostrzony na dwóch kanałach oraz wyostrzony metodą
Sharpen/wyostrz)
na wszystkich kanałach.
Myk numer dwa, w jakimś następnym podejściu ... Jak będą chętni ...