Platforma cro.pl© Chorwacja online™ - podróżuj z nami po całym świecie! Odkryj Chorwację i nie tylko na forum obecnych i przyszłych Cromaniaków ツ

Do cro z biurem podróży.

Wszystkie rozmowy na tematy turystyczne nie związane z wcześniejszymi działami mogą trafiać tutaj. Zachowanie się naszych rodaków za granicą, wybór kraju wakacyjnego wyjazdu, czy korzystać z biur podróży.
[Nie ma tutaj miejsca na reklamy. Molim, ovdje nije mjesto za reklame. Please do not advertise.]
platon
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3540
Dołączył(a): 03.08.2004
Do cro z biurem podróży.

Nieprzeczytany postnapisał(a) platon » 24.02.2005 09:55

Kupujemy imprezę do Chorwacji w biurze podróży.
I.
1.podpisujemy umowę bezpośrednio z organizatorem2.podpisujemy umowę z agentem
ad. 1.jeśli podpisujemy umowę z organizatorem to sprawdzamy czy ma wykupione OC ,sprawdzamy to w centralnym rejestrze zewoleń
http://turystyka.crz.mg.gov.pl/icrz/pre ... 1&finder=1
kwota ubezpieczenia podana zazwyczaj w euro to górna granica
zwrotu pieniędzy w razie upadku biura
ad.2 jesli podpisujemy umowę z agentem to sprawdzamy czy ma podpisana umowę z organizatorem i sprawdzamy organizatora
II
sprawdzamy czy organizator ma rekomendację izby turystycznej
są izby regionalne na każde województwo i jest ogólnopolska PIT,
zazwyczaj biura solidne są stowarzyszone,ale nie jest to 100%
III
-imprezę możemy wykupić w first minute czyli z upustem za wcześniejszą wpłatę ,przy czym upusty te w granicach do 20% są zwyczajowe ,a powyżej tej kwoty świadczą ,że biuro jest w wielkiej potrzebie ,albo stosuje matematykę wyższą nie na naszą głowę,także jeśli jest to np.30 czy 40 procent upustu to jest to już matematyka wyższa i powinniśmy się zastanowić czy będziemy wśród tych szczęśliwców ,którzy wyjadą
- imprezę możemy wykupic w cenie normalnej katalogowej
-impreze możemy wykupić w cenie last minute czyli w ostatniej chwili,
Dużo biur podróży sprzedaje ostatnia chwilę juz 2 miesiące przed wyjazdem,ale nie na tym to polega.Last minute może mieć obniżkę
ceny normalnej nawet i 50 procent np.na 3 dni przed wyjazdem.
IV podpisujemy umowę z biurem
ma tam być napisane ;
-jakim autokarem jedziemy
-jakie warunki zakwaterowania
-jakie inne świadczenia
-czy jest pilot ,czy jest rezydent
i inne rzeczy
platon
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3540
Dołączył(a): 03.08.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) platon » 24.02.2005 09:56

--------------------------------------------------------------------------------

Bardzo dobre wskazówki, ale:

- nic tak naprawdę nie zagwarantuje, że biuro nagle nie skończy swojej działalności (sugeruję, aby kupować zarówno w biurach agencyjnych i u tour operatorów, którzy na rynku istnieją już jakiś czas) - wystrzegajmy się biur agencyjnych powstałych tuż przed samym sezonem... takie lubią znikać z naszymi pieniędzmi. Warto jednak sprawdzić np. u ubezpieczyciela (zazwyczaj Signal Iduna) czy biuro zapłaciło składkę - jeśli jednak nie zapłaciło - nie będzie mieć również zezwolenia wojewody na działalność (bo to akurat idzie w parze).

- biuro może, ale nie musi być zrzeszone w żadnej z izb (tak naprawdę wystarczy zapłacić stosowną składkę i biuro już jest w PIT, czy innej, regionalnej izbie turystycznej)

- zasięgnąć języka raczej u znajomych niż w Centralnym Rejestrze Zezwoleń (jak to zwykle bywa w biurokracji urzędnicy gubią się pierwsi i o pewnych rzeczach dowiadują ostatni)

- każde biuro może mieć potknięcia, każde specjalizuje się w innym kierunku wakacyjnym (np. jakąś destynację ma pierwszy sezon w ofercie, inne od kilku sezonów: hotele oraz obsługa są znane szerszemu gronu)

- sprawdzić dokładnie warunki uczestnictwa w imprezie oraz zainteresować się dodatkowym ubezpieczeniem od kosztów rezygnacji - zanim się podpiszę umowę!!!

- z tym autokarem to jest tak, że żadne biuro nie napisze ani marki, ani typu, ani nawet ilości miejsc - autokar ma być taki, jak wymieniono w ofercie (np. autokar z cafe barem, WC i video)

- opieka pilota podczas podróży i rezydenta na miejscu - też trzeba to dokładnie przeczytać w ofercie (niekiedy pilot jest, a rezydenta nie ma - zależy od biura i oferty w ogóle). Należy pamiętać, że nasz pilot czy rezydent nie jest lokalnym przewodnikiem (trzeba mieć specjalne uprawnienia) i nie może prowadzić wycieczek w sposób jawny (opowiadając zapamiętale ciekawostki i pokazując nam palcem....). Zazwyczaj opowie nam co ciekawsze fakty w autokarze, wytłumaczy, gdzie pójść, żeby najwięcej zobaczyć, a potem da czas wolny. Dlatego, jeśli zależy nam na zwiedzaniu, postarajmy się jechać na wycieczkę, w programie której jest zwiedzanie miejsc z lokalnym przewodnikiem (zazwyczaj płatne na miejscu w euro).

- wyżywienie: dokładnie zapoznać się z ofertą oraz z uzupełnieniem warunków uczestnictwa, które zazwyczaj nazywają się "Co warto wiedzieć" albo "Informacje praktyczne" - często jest tam wzmianka o tym, jak wyglądają posiłki (co to jest śniadanie kontynentalne, obiad typu bufet i wyżywienie all inclusive - to ostatnie w każdym kraju, jak również w hotelu wygląda inaczej, zawiera co innego i obowiązuje w innych godzinach)

- generalnie w umowie powinniśmy mieć potwierdzone dane z oferty. Pamiętać należy jednak, że: widok na morze wcale nie musi być frontalny, a więc może być boczny; odległość od morza zazwyczaj podawana jest w linii prostej (i jest to dozwolone z pkt. widzenia prawnego); jeśli mamy pisiłki HB (HP, 2 razy dziennie - w zależności od stosowanego opisu) oznacza to po polsku "półpensja", czyli śniadanie i tzw. obiadokolację (posiłek zazwyczaj w okolicach godziny 18-20); rezydent nie jest przywiązany ani do turystów, ani do hotelu - ma dyżury w hotelu, w którym mieszkamy, a ich rozkład podawany jest na miejscu (posiada również telefon, pod którym jest dostępny - jednakże trzeba zrozumieć, że oprócz nas jest jeszcze ok. 40 innych osób i że nie zawsze będzie on na nasze zawołanie)

- jeśli chodzi o tzw. first minute - oczywiście biura robią te oferty głównie po to, żeby otrzymać jakąś część gotówki, którą będą mogli obracać (np. zapłacić w lutym zaliczki na czerwiec, zapłacić za pierwszy rejs samolotem) - są to - bagatela - dziesiątki tysięcy euro...

- last minute - ulubiona forma zakupu w Polsce Dobra rada: jeśli dysponujemy czasem, jeśli możemy się spakować z dnia na dzień - warto czekać na faktycznie ostatnią chwilę i śledzić oferty - można naprawdę nieźle trafić! Jeśli jednak ktoś planuje wypoczynek w określonym terminie, wakacje rodzinne (np. z 2 dzieci) - lepiej skorzystać z first minute (zwłaszcza, że przy rezerwacji należy wpłacić tylko zaliczkę) - otrzymamy wtedy dodatkowe upusty, bonusy (np. wypożyczenie auta na miejscu, wycieczkę fakultatywną itp.), a przede wszystkim pojedziemy na wypoczynek tam, dokąd chcemy i będziemy mieszkać w warunkach, które nam odpowiadają (np. z 2 dzieci w apartamencie rodzinnym, a nie ściśnięci w pokoju z 2 dodatkowymi łóżkami)


Uffffff........... To chyba na razie wszystko...

Plumek
platon
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3540
Dołączył(a): 03.08.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) platon » 24.02.2005 09:57

Darek 1 napisał;
Moje zdanie prywatne - jadąc autokarem nic nie zobaczysz i jesteś uwiazany, jadac samochodem jesteś niezależny, zwiedzasz co chcesz, jesz kiedy chcesz i co chcesz, śpisz ile chcesz i jedziesz gdzie chcesz. Generalnie popieram indywidualną turystykę. Autokarowa turystyka dobra jest na krótkie odległości. Pozdrawiam
Ostatnio edytowano 24.02.2005 10:24 przez platon, łącznie edytowano 1 raz
platon
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3540
Dołączył(a): 03.08.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) platon » 24.02.2005 09:57

- z tym autokarem to jest tak, że żadne biuro nie napisze ani marki, ani typu, ani nawet ilości miejsc - autokar ma być taki, jak wymieniono w ofercie (np. autokar z cafe barem, WC i video)

Pisząc Plumek o tych dziwnych klauzulach myśle ,że pisanie o autokarze
w ofercie; przejazd komfortowym autokarem ,nie będzie to już łatwe powiedzenie że to nieokreślony autokar.
Znalazłem ,że autokary sa kategoryzowane jak hotele i być może jak klient powoła sie na nazwę komfortowy to biuro będzie musialo przyznać ,że miało podstawić autokar ,który ;
1.ma odstep między siedzeniami 77 cm
2.regulowane oparcia foteli
3.podwójene szyby indywidualne
4.indywidualne oświetlenie
5.kabina WC z umywalką
6.klimatyzacja
7.ilość miejsc 49
8.autokar do 12 metrów
platon
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3540
Dołączył(a): 03.08.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) platon » 24.02.2005 09:58

Polskie biuro to tylko pośrednik.

jak jedzisz i sam sobie organizujesz to tez loteria. Ale....
Sam jesteś marynarzem, sterem i okrętem i to jet to.
platon
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3540
Dołączył(a): 03.08.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) platon » 24.02.2005 09:59

Szkoda z tym gościem dyskutować Plumku."- przyganił kocioł garnkowi

Plumek napisał(a):
Hm...
Dobrze, ze uprawiasz turystyke indywidualna, bo widze, ze bylbys upierdliwym klientem dla biura
A swoja droga - ciekawe, czy mierzylbys odleglosc miedzy fotelami i co bys zrobil, gdyby sie okazalo, ze brakuje 2 centymetrow!
Zapewne wrocilbys z wakacji w Cro i pisal reklamacje jak to bylo beznadziejnie, bo autobus nie taki, bo jedzenie zimne, bo kelner sie ruszal jak mucha w smole, bo lozko Ci zle poscielono, bo... etc.
No, ale coz - taki urok Polakow - na palcach policzyc tych, ktorzy na urlopie odpoczywaja, a nie szukaja dziury w calym i kombinuja jak tu zatruc zycie innym.
Plumek


Branża niestety, branża. Podejście do klienta aż krzyczy. Przewoźnicy (biura turystyczne?) mają niestety wiele na sumieniu. Ja raz jechałem autokarem i były duże nieprawidłowości, które były zatuszowane wspaniałymi wrażeniami z Chorwacji, więc się o nich szybko zapomniało.
Klient ma prawo wymagać tego co było w ofercie i co gwarantują odnośne przepisy - to przecież oczywiste. Sam bym nie zwracał uwagi na drobne odstępstwa (chociaż w moim przypadku było łącznie ponad dziesięć godzin opóźnień), ale opisywane były na Forum przypadki poważne.I trzeba dochodzić swoich praw, bo inaczej "branża" szybko by spowodowała, że podróże byłyby nie do zniesienia. A uogólnienie o Polakach jest poniżej krytyki, bo z gruntu fałszywe. Na dobrą sprawę ktoś kto takie sądy wypowiada dawno powinien wyjechać tam gdzie mu dobrze. Chciałem to grubym słowem potraktować bo by należało, ale jeszcze się powstrzymam.
platon
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3540
Dołączył(a): 03.08.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) platon » 24.02.2005 09:59

Ależ pisz!
Mamy przecież wolność słowa!

A co do "upierdliwości" - ja nie mówię o nierzetelności niektórych firm, a wręcz o ich nieuczciwości, lecz chcę zwrócić uwagę na to, żeby nie dać się zwariować! Nie węszyć wszędzie podstępu, nie doszukiwać się na siłę rzeczy, które każą myśleć: "Na pewno chcą mnie oszukać, na pewno coś kręcą". Owszem - wymagać tego, co w umowie, ale bez przesady. Uśmiałbyś się zapewne, gdybym podała Ci trochę przykładów, z czego Klienci biur robią aferę na pół Polski - było pochmurno, woda morska za słona, nie było haczyka na ręcznik (w hotelu **), nie było chodnika z hotelu do centrum miasteczka, na śniadanie codziennie było to samo (szwedzki stół był - żeby nie było niedomówień) i takie różne jeszcze.

A co do klientów - Polacy generalnie są zakompleksieni na swoim punkcie. Najczęściej objawia się to krzykami na kelnera, że ich zbyt wolno obsługuje; maniakalnego porównywania cen i jak coś kosztuje 1€ więcej, to dlatego, że ktoś zbija na nich majątek; nieumiarkowania w jedzeniu i piciu (najczęściej w jedzeniu objawia się w ofertach typu all inclusive i bufetu - na talerzach się im nie mieści, a potem i tak 3/4 zostawiają; co do picia - niestety - nie ma wyjątków - piją wszędzie i na umór - dzięki czemu reszta wycieczki musi scierpieć postoje na przewietrzanie się delikwenta - albo jeszcze mniej apetyczne rzeczy, musi się wstydzić, że też się jest Polakiem...). A i jeszcze to, że on za wycieczkę tyle zapłacił i mu się należy. Owszem - należy się, ale całej reszcie należy się szacunek i kultiralne zachowanie - bo wiele rzeczy można załatwić (zwłaszcza tych, które nie są celowym postępowaniem biura czy kontrahenta), ale na pewno załatwić jest to łatwiej grzecznością.
Ja tylko nie rozumiem ludzi, którzy wykładają ciężkie pieniądze (np. biorą kredyt na wakacje!), jadą gdzieś i zamiast odpoczywać - uprzykrzają sobie i innym caly pobyt. Jeśli żal im tych pieniędzy - niech jadą sami, albo kupią coś tańszego - przecież mają wybór! A jeśli jednak chcą wydać wszystkie oszczędności na wakacje - niech z tej możliwości nauczą się korzystać. Jedno jest pewne - jadąc z biurem podróży, nie wolno być aspołecznym: jedzie się z innymi ludźmi i wszystkich obowiązują te same zasady.

Ot - każdy kij ma dwa końce - zawsze znajdzie się nieuczciwe biuro i zawsze znajdą się upierdliwi klienci, ale też znajdzie się biuro, które naprawdę się stara zapewnić warunki zgodne z oczekiwaniami klienta i zawsze będą jeździć klienci, dla których warto znosić tych upierdliwych
Ja osobiście znam i jednych i drugich

Plumek
platon
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3540
Dołączył(a): 03.08.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) platon » 24.02.2005 10:00

Zajec napisał;
Tak sobie siedzę i czytam te Wasze posty i dochodze do wniosku,że svaki cigo svego konja hvali.Przeciez sposob pokonywania odległosci to indywidualna sprawa kazdego z osobna i udowadnianie czy lepsze do tego celu jest własne auto czy autokar to tak jakby się chcialo się udowodnić wyzszość kroku defiladowego w rerenie podmokłym nad rechotaniem żab w czasie nocy polarnej.Myśle że kazda forma jest dobra jesli zakonczy sie u celu podrózy.
W kwestii jedzenia to zwykle najbardziej krzycza Ci ktorzy nie powinni.
Jeśli chodzi o biura podróży i tych ktorzy nazywaja siebie organizatorami turystyki to myśle że naszym rodzimym biurom w dużej mierze brakuje honoru i uczciwości, oczywiscie nie kazde biuro jest takie ,co najmniej 20% jest OK.
No coz ma racje platon że namawia do dużej wymagalności od organizatorow (OCZYWISCIE W GRANICACH ZDROWEGO ROZSADKU) w koncu te biura z nas zyja -bez nich tez mozna uprawiać turystyke.
Napisano tu tez pare cierpkich slow na temat zachowania klientow ale -kakav čovjek takav posao z ludzmi trzeba umiec pracować nawet z tymi upierdliwymi.
Pozdraw
Ostatnio edytowano 24.02.2005 10:12 przez platon, łącznie edytowano 1 raz
platon
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3540
Dołączył(a): 03.08.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) platon » 24.02.2005 10:02

wydziały urzędów wojewódzkich d/s turystyki

Dolnośląski
W. Spraw Obywatelskich
Pl. Powstańców Warszawy 1
50-951 Wrocław
071
sek. 340-67-02; 340-60-95
fax 344 40 82

Kujawsko Pomorski
W. Rozwoju Gospodarczego
i przekształceń Własnościowych
Ul. Jagiellońska 3
85-950 Bydgoszcz
052
349-76-60
fax 349-76-62

Lubuski
W. Współpracy Zagranicznej
i Polityki Gospodarczej
66-400 Gorzów Wlkp
ul. Jagiellończyka 8
095
721-52-45
fax 720-53-74

Lubelski
W. Gospodarki
Ul. Spokojna 4
20-914 Lublin
081
742-42-32
fax 532-73-20

Łódzki
W. Spraw Obywatelskich
Ul. Piotrkowska 104
90-926 Łódź
042
632-01-18
fax 630-06-64

Małopolski
W. Rozwoju Gospodarczego
i Przekształceń Własnościowych
Ul. Basztowa 22
31-156 Kraków
012
61-60-568/569
fax 422-21-31

Mazowiecki
W. Integracji Europejskiej i Wspierania Rozwoju Regionalnego
Pl. Bankowy 3/5
00-950 Warszawa
022
695-66-19, 635-64-30
fax 695 64 33

Opolski
W. Gospodarki i Integracji Europejskiej
Ul. Piastowska 14
45-082 Opole
077
452-43-22; 452-46-11
fax 441 53 25

Podkarpacki
W. Gospodarki
i Infrastruktury
Ul. Grunwaldzka 15
35-959 Rzeszów
017
862-75-65
fax 862-71-81

Podlaski
W. ds. Integracji Europ

I Współpracy z Zagranicą
Ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
085
741-62-85
fax 741-47-23

Pomorski
W. Gospodarki
Ul. Okopowa 21-27
80-958 Gdańsk
058
302-45-11; 307-73-95
fax 301-59-62

Śląski
W. Spraw Obywatelskich
Ul. Jagiellońska 25
40-032 Katowice
032
255-21-63
fax 255-27-77; 255-24-34

Świętokrzyski
W. Spraw Obywatelskich
Al. IX Wieków Kielc 3
25-955 Kielce
041
342-12-29, 342-14-65
fax 343-06-97

Warmińsko Mazurski
W. Przekształceń Własn. i Rozwoju Gospodarczego
Al. J Piłsudskiego 7/9
10-959 Olsztyn
089
523-22-59
fax 523-56-14

Wielkopolski
W. Gospodarki
i Integracji Europ.
Al. Niepodległości 16/18
60-967 Poznań
061
854-13-47, 854-13-51
fax 854-15-61

Zachodnio Pomorski
W. Spraw Społecznych
Ul. Wały Chrobrego 4
70-502 Szczecin
091
430-36-16, 430-32-43
fax 433-55-31, 430-35-64
platon
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3540
Dołączył(a): 03.08.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) platon » 24.02.2005 10:03

REGIONALNE IZBY TURYSTYCZNE
NAZWA IZBY
ADRES
TELEFON / FAKS
INTERNET / E-MAIL

Izba Turystyki Ziemi Łódzkiej
Ul. Kopcińskiego 21
90-418 Łódź
tel. (42) 679 07 06
kom. 0-603 / 54 80 60

www.turystyka.dim.pl
adres e-mail widoczny tylko dla zalogowanych na cro.pl

Zachodniopomorska Izba Turystyki
Ul. Malczewskiego 10/12
71-616 Szczecin
Tel. (91) 434 25 81
T/F. (91) 433 81 24
e-mail: adres e-mail widoczny tylko dla zalogowanych na cro.pl http://www.zit.szczecin.pl
Górnośląska Izba Turystyki
Ul. Marlacka 1
40-014 Katowice
T/F. (32) 781 95 52
e-mail: adres e-mail widoczny tylko dla zalogowanych na cro.pl
Krakowska Izba Turystyki
Ul. Bracka 15
31-005 Kraków
T/F. (12) 429 44 50
e-mail: adres e-mail widoczny tylko dla zalogowanych na cro.pl http://www.kit.krakow.pl
Dolnośląska Izba Turystyki
Ul. Świdnicka 39
50-029 Wrocław
T/F. (71) 344 79 78
lub (71) 344 58 99
e-mail: adres e-mail widoczny tylko dla zalogowanych na cro.pl
Warszawska Izba Turystyki
Ul. Kredytowa 3 pok. 522
00-056 Warszawa
Tel. (22) 827 53 41
T/F. (22) 826 75 49
e-mail: zarzšd@wit.org.pl http://www.wit.org.pl
Wielkopolska Izba Turystyki
Ul. Św. Marcina 80/82
61-809 Poznań
Tel. (61) 833 78 10
Fax. (61) 853 60 81
e-mail: adres e-mail widoczny tylko dla zalogowanych na cro.pl http://www.wit.poznan.pl
Beskidzka Izba Turystyki
Ul. Sixta 5
43-300 Bielsko-Biała
T/F. (33) 812 31 34
e-mail: adres e-mail widoczny tylko dla zalogowanych na cro.pl http://www.beskidy.pol.pl
Środkowopomorska Izba Turystyki
Ul. Dworcowa 10
75-201 Koszalin
T/F. (94) 346 23 39
lub (94) 342 43 40

Podlaska Izba Turystyki
Ul. Jana Pawła II 77
15-950 Białystok
T/F. (85) 745 55 99

Nowosądecka Izba Turystyki
skr. pocztowa 104
33-300 Nowy Sącz 1
T/F. (1 443 86 30
e-mail: nit.@mnet.pl http://www.nit.mnet.pl
platon
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3540
Dołączył(a): 03.08.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) platon » 24.02.2005 10:09

Wyjazd zorganizowany
Organizatorzy zagranicznych imprez turystycznych są zobowiązani ubezpieczyć swoich klientów od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia. Nie znaczy to jednak, że nie należy bliżej zainteresować się warunkami ubezpieczenia. Czasami warto dokupić dodatkową polisę bądź pakiet ubezpieczeniowy.
Rynek usług turystycznych stawia przed ubezpieczycielami coraz to nowe wyzwania. Dlatego firmy ubezpieczeniowe wciąż poszerzają zakres swoich usług oraz wprowadzają nowe, dostosowane do potrzeb klientów ubezpieczenia.

Najczęściej spotykane ubezpieczenia to:

ubezpieczenie kosztów leczenia za granicą pokrywa ono na ogół koszty poniesione na leczenie ambulatoryjne lub szpitalne związane z nieszczęśliwym wypadkiem lub nagłym zachorowaniem

ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) umożliwia otrzymanie świadczenia, jeżeli doznane uszkodzenie ciała spowoduje trwały uszczerbek na zdrowiu (o uszczerbku decyduje lekarz Towarzystwa)

ubezpieczenie bagażu podróżnego chroni przed utratą bagażu wskutek kradzieży, rabunku lub zniszczenia. Czasem polisa obejmuje również ochronę przed zaginięciem bagażu w czasie zdarzenia losowego

ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej turysty chroni przed odpowiedzialnością majątkową wobec osób, którym właściciel polisy nieumyślnie lub nieświadomie wyrządził szkodę

warto się też zastanowić nad wykupieniem usługi assistance - zapewnia ona pomoc i opiekę medyczną w razie nagłej choroby lub nieszczęśliwego wypadku. Na ogół zapewnia transport lub inne przewidziane w polisie usługi

innym dodatkowym ubezpieczeniem może być ubezpieczenie kosztów odwołania podróży zagranizcznej lub wcześniejszego z niej powrotu
platon
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3540
Dołączył(a): 03.08.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) platon » 24.02.2005 14:51

biura podróży organizujące wycieczki objazdowe po Chorwacji
przed i po sezonie turystycznym
www.astratour.com.pl
www.agatur.pl
www.almatur.pl
www.europol.com.pl
www.rainbowtours.pl
platon
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3540
Dołączył(a): 03.08.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) platon » 25.02.2005 10:39

SPRAWY PASZPORTOWE
Sprawy dotyczące wydawania paszportów obywatelom polskim uregulowane są przepisami ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o paszportach (Dz. U z 1991 r. Nr 2, poz.5) oraz rozporządzenia Ministra SWiA z 11 maja 2001 zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów oraz trybu wydawania paszportów (Dz.U.01.48.505).

Nadrzędną zasadą określoną w art.3 tej ustawy jest prawo każdego obywatela polskiego do otrzymania paszportu, a pozbawienie lub ograniczenie tego prawa może nastąpić tylko w przypadkach przewidzianych ustawą. Przypadki, kiedy organ paszportowy odmawia lub może odmówić wydania paszportu określone są w art.6 ust.1 i 2 ustawy o paszportach i z tych samych na podstawie art.10 ust.1 organ paszportowy unieważnia lub może unieważnić już wydany paszport.

PROCEDURA WYDAWANIA PASZPORTU

Kto wydaje paszport?

Paszporty wydaje oraz dokonuje w nich zmian w kraju - wojewoda właściwy ze względu na miejsce pobytu stałego osoby ubiegającej się o paszport, a za granicą - konsul RP.

Paszport wydawany jest na jedną osobę. Ważny jest przez 10 lat od daty wydania. Do paszportu mogą być wpisane dzieci do lat szesnastu odbywające podróż pod opieką posiadacza paszportu. Utrata ważności paszportu nie pozbawia jego posiadacza prawa przybycia na podstawie tego dokumentu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji sprawuje zwierzchni nadzór nad sprawami paszportowymi (art.15 ust.1 ).

W przypadku utraty obywatelstwa polskiego przez osobę której wydano paszport, organ paszportowy wydaje decyzję o unieważnienie paszportu. Od decyzji w sprawach paszportów i paszportów blankietowych przysługuje odwołanie do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Paszporty blankietowe wydaje konsul w celu umożliwienia powrotu do kraju obywatelom polskim przebywającym czasowo za granicą i nie posiadającym paszportu wydanego w kraju.

Paszporty i paszporty blankietowe wydaje się po przedstawieniu wymaganych dokumentów i uiszczeniu należnych opłat.

Jakie dokumenty należy złożyć, aby uzyskać paszport?

Dokumenty niezbędne do otrzymania paszportu określone są przepisami rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 10 marca 1999 r. w sprawie wzorów oraz trybu wydawania paszportów, dokumentów wymaganych do ich otrzymania, a także trybu postępowania funkcjonariuszy Straży Granicznej w przypadku ujawnienia w czasie kontroli granicznej wad w paszportach (Dz. U. Nr.37, poz.358, zm.2000 r. Dz. U. Nr.15, poz.197).

Osoba ubiegająca się o wydanie paszportu składa:

wypełnione podanie - kwestionariusz paszportowy, którego wzór stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia,

dwie aktualne, wyraźne fotografie o wymiarach 5 cm x 4 cm przedstawiające osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby ukazywały głowę w pozycji z lewego półprofilu i z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy; na odwrocie fotografii należy czytelnie wpisać imię i nazwisko,

odpis skrócony lub zupełny aktu urodzenia - w przypadku ubiegania się o wydanie paszportu po raz pierwszy, jeżeli nie jest możliwe ustalenie na podstawie innych dokumentów tożsamości osoby ubiegającej się o wydanie paszportu,

odpis skrócony aktu małżeństwa, jeżeli zawarła związek małżeński za granicą,

pisemny wniosek przedstawiciela ustawowego - jeżeli o paszport ubiega się osoba nie posiadająca zdolności do czynności prawnych,

dowód uiszczenia opłaty paszportowej,

stary paszport, w przypadku osób, które ubiegają się o wystawienie nowego dokumentu,

dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo polskie.



Osoby, które ubiegają się o paszporty dla dzieci, muszą dostarczyć:

wniosek o wydanie paszportu. Za dziecko do lat 13, lub dziecko, które nie
jest w stanie podpisać się samo, mogą wniosek podpisać rodzice. Starsze dzieci podpisują się osobiście,

pisemną zgodę rodziców lub opiekunów prawnych na wydanie paszportu dziecku (obowiązkowa jest obecność rodziców lub opiekunów posiadających dowody osobiste, w których wpisane jest dziecko), gdy z orzeczenia sądu wynika, że prawo decydowania w sprawie wydania paszportu drugiemu z rodziców nie przysługuje, albo orzeczenie sądu opiekuńczego, o którym mowa w art.7 ust.4 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o paszportach ( Dz. U. Z 1991 r. Nr.2, poz.5 i z 1997 r. Nr.114, poz.739 ), w przypadku braku zgodności stanowisk rodziców lub niemożności uzyskania zgody,

jeśli jedno z rodziców nie wyraża zgody na wyjazd dziecka, potrzebne jest orzeczenie sądu opiekuńczego,

2 fotografie,

Jeżeli rodzice mają nowe dowody osobiste, w których nie wpisuje się dzieci, muszą dostarczyć także: odpis skrócony lub zupełny (w przypadku wątpliwości z ustaleniem ojcostwa) aktu urodzenia dziecka.


Podanie o wydanie paszportu może być składane osobiście lub za pośrednictwem osoby trzeciej. Osoby zamieszkałe zagranicą mogą składać podanie o wydanie paszportu za pośrednictwem poczty.

Paszport odbiera się osobiście lub za pośrednictwem osób trzecich w organie paszportowym.

Ile kosztuje wydanie paszportu?

Sprawy dotyczące opłat paszportowych uregulowane są przepisami rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie opłat paszportowych ( Dz. U. z 1996 roku, Nr 152, poz.725 oraz z 2000 roku Nr 39, poz. 453).

za wydanie paszportu ważnego 10 lat opłata paszportowa wynosi 100 zł (opłata podstawowa),

ulgowa opłata paszportowa wynosi 50 zł.


Ulgową opłatę paszportową pobiera się od:

emerytów, rencistów, osób niepełnosprawnych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, a także małżonków tych osób, pozostających na ich wyłącznym utrzymaniu,

osób przebywających w domach pomocy społecznej lub w zakładach opiekuńczych albo korzystających z pomocy społecznej w formie zasiłków stałych,

kombatantów i innych osób, do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji i okresu powojennego,

uczącej się młodzieży szkół dziennych i studentów studiów stacjonarnych.


Nie pobiera się opłaty paszportowej za wydanie paszportu:

małoletnim, którzy w dniu złożenia podania o wydanie paszportu nie mieli ukończonych 16 lat,

osobom, przebywającym w domach pomocy społecznej lub w zakładach opiekuńczych albo korzystającym z pomocy społecznej w formie zasiłków stałych, jeżeli ich wyjazd za granicę następuje w celu długotrwałego leczenia lub w związku z koniecznością poddania się operacji,

osobom, które złożyły podanie o wymianę paszportu z powodu jego wady technicznej,

żołnierzom niezawodowym wyznaczonym do pełnienia służby poza granicami państwa.


Podwyższona opłata paszportowa:

za wydanie nowego paszportu przed upływem terminu ważności dotychczas posiadanego paszportu podbiera się opłatę paszportową w wysokości 300 zł, jeżeli paszport został utracony z przyczyn zawinionych przez jego posiadacza,

w razie kolejnej utraty paszportu z przyczyn, o których mowa powyżej, za wydanie nowego paszportu pobiera się opłatę w wysokości 400 zł.


Czas oczekiwania na paszport nie powinien być na pewno dłuższy niż 2 miesiące, zgodnie z Art. 35 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego:
"Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania". Długie terminy wydawania paszportów spowodowane są jedynie dużą ilością składanych wniosków.

Informacja przygotowana na podstawie materiałów MSWiA
Janusz Bajcer
Moderator globalny
Avatar użytkownika
Posty: 108174
Dołączył(a): 10.09.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) Janusz Bajcer » 27.02.2005 18:49

Chorwackie biuro turystyczne:
http://www.vagari.pl/pol/przewodnik.asp.htm
ceny z zeszłego roku, narazie bak aktualizacji strony na 2005 r.
platon
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3540
Dołączył(a): 03.08.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) platon » 28.02.2005 09:48

Następna strona

Powrót do Rozmowy o turystyce i nie tylko



cron
Do cro z biurem podróży.
Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się
reklama
Chorwacja Online
[ reklama ]    [ kontakt ]

Platforma cro.pl© Chorwacja online™ wykorzystuje cookies do prawidłowego działania, te pliki gromadzą na Twoim komputerze dane ułatwiające korzystanie z serwisu; więcej informacji w polityce prywatności.

Redakcja platformy cro.pl© Chorwacja online™ nie odpowiada za treści zamieszczone przez użytkowników. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu. Serwis ma charakter wyłącznie informacyjny. Cro.pl© nie reprezentuje interesów żadnego biura podróży, nie zajmuje się organizacją imprez turystycznych oraz nie odpowiada za treść zamieszczonych reklam.

Copyright: cro.pl© 1999-2024 Wszystkie prawa zastrzeżone