Platforma cro.pl© Chorwacja online™ - podróżuj z nami po całym świecie! Odkryj Chorwację i nie tylko na forum obecnych i przyszłych Cromaniaków ツ

Filtry w fotografii cyfrowej i nie tylko...

Rozmowy na tematy fotograficzne. Porady odnośnie techniki fotografowania, wyboru sprzętu.
[Nie ma tutaj miejsca na reklamy. Molim, ovdje nije mjesto za reklame. Please do not advertise.]
Jurek
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3965
Dołączył(a): 28.03.2004
Filtry w fotografii cyfrowej i nie tylko...

Nieprzeczytany postnapisał(a) Jurek » 03.04.2007 19:22

Jak pisałem na crofoto, na fotkach widać, że nie macie zaufania do filtrów, a szkoda! W w Cro one są nie zbędne i
Tam właśnie można nauczyć się z nich korzystać. Więc podjąłem propozycję Ryśka, aby ruszyć ten temat.
Nie będę tu Was męczył filtrami o których tylko sam czytałem, ale takimi co naprawdę się przydają nam na wakacyjnych wojażach! W dobie komputerów gdzie wiele efektów można uzyskać przez obróbkę w odpowiednim programie, znajomość podstawowych filtrów i umiejętność ich użytkowania nie zastąpi najlepszy program komputerowy! Myślę tu o filtrach UV, polaryzacyjnych, , ND, połówkowe i trickowe. Dzisiejsze aparaty, myślę tu o kompaktach i hybrydach, na pierwszy rzut oka nie mają możliwości dołączania w/w. Ale producenci tychże aparatów zadbali o to aby można było z filtrów korzystać. Można dokupić odpowiednie tulejki do których są dokręcane filtry, według marek i rodzajów aparatów.
Ponieważ każdy filtr to dodatkowy element optyczny w naszym zestawie wprowadzać będzie dodatkowe informacje dla matrycy, będzie również dawał skutki uboczne (blikowanie, strata światła, utrata ostrości itp.). Aby zminimalizować szkodliwe skutki uboczne należy stosować filtry jak najwyższej jakości zarówno ze względu na zastosowany materiał, nadający charakterystykę filtrom najlepsze właściwości optyczne, neutralność barwy bez jakichkolwiek dominant, kolor nadany filtrom jest odporny są na płowienie i blaknięcie.
Filtry posiadają powłoki przeciwodblaskowe z trzech głównych powodów. Po pierwsze powłoki przeciwodblaskowe zwiększają przepuszczalność filtra, zmniejszając tym samym straty przechodzącego światła. Po drugie powłoki chronią powierzchnię filtra, a po trzecie zmniejszają ryzyko wystąpienia odblasków, szczególnie tych powstających między wewnętrzną stroną filtra i przednią soczewką. Im więcej powłok na powierzchni filtra, tym skuteczniejsze jest ich działanie.
Standardowe filtry nie mają powłok lub mają ich 2...są to zwykle tanie filtry dające zakładany efekt, ale mające niska przepuszczalność światła – często poniżej 90% - oraz lubiące dawać najdziwniejsze odbłyski (bliki), zwłaszcza przy fotografowaniu w silnym świetle lub przy wielu źródłach światła (refleksy świetlne na poziomie 5%).
Wielopowłokowe filtry (MC - multicoated) są to filtry pokryte kilkoma/kilkunastoma powłokami ochronnymi jedno lub dwustronnie. Mają przepuszczalność światła rzędu 95-99,8% i dużą odporność na blikowanie. Wersje podstawowe mają 6-10 powłok ochronnych (np. Marumi MC, Hoya HMC), wersje profi mają 12-16 powłok ochronnych i przepuszczalność światła rzędu 99-99,8%, zaś refleksy świetlne na poziomie 1-2% a wersje profi 0,5% a nawet poniżej.
Filtry z powłokami specjalnymi wprowadziły niektóre firmy kilka lat temu (np. Marumi WPC, MC NEO Dynamic - L400 czy Heliopan SH-PMC). Są to filtry wielopowłokowe (MC, 10-16), z których 2-6 powłok, to powłoki o specjalnych właściwościach, np. zwiększonej odporności na zarysowanie, kurz, wilgoć i wodę.
Filtry szklane są powszechnie znane, a o szkle pisałem wyżej, dodam więc, że jeśli powłoki nakładane na te filtry wykonane z wysokiej jakości szkła optycznego, to filtry z najwyższą ilością powłok, nie ustępują jakością obiektywom, na których są używane...niestety ich cena jest odstraszająca.
Nie będę pisał o filtrach żywicznych, czy żelatynowych, myślę że te SA nam nie przydatne,
A jak ktoś stwierdzi że tak to też mogę o nich popisać, ale niestety ja ich nie fizycznie nie używam.
Zacznę od filtru UV, który każdy fotografujący z obowiązku musi go mieć. Jest to podstawowa ochrona naszych obiektywów !

Filtr UV - absorbuje niewidzialny zakres światła - głównie ultrafiolet (podczerwień w mniejszym zakresie). Nie wpływa na balans kolorów w widzialnym spektrum, zwiększa jednak ich nasycenie i wyostrza obraz, redukując zamglenie. Przeznaczony do fotografowania w plenerze w dobrych warunkach pogodowych. Nie zmniejsza liczby przysłony obiektywu. Filtr UV pochłania krótką wiązkę widma, co przy zamgleniach pozwala otrzymać bardziej czysty obraz, oraz uniknąć przeniebieszczenia kadru. Robiąc zdjęcia w plenerze, łatwo zauważyć, że zdjęcia bez filtra UV są najczęściej lekko przymglone, a kontrast na styku koloru niebieskiego z zielonym jest obniżony z powodu ultrafioletu, który mieszając się z tymi kolorami, tworzy na styku tych barw przymglenia obniżające kontrast. Często wykorzystywany jako ochrona przedniej soczewki obiektywu. Spotyka się filtry o nieco innych nazawach: UV Warm – lekko ocieplający UV (strata światła - 1/3), UV Haze 1A i 2A, 2B i 2C – delikatnie żółte lub różowe, spełniaja rolę filtrów UV i dodają lekkie ocieplenie.
(Strata światła – 0)
Specyficzna odmianą filtra absorpcyjnego jest filtr Digital firmy Heliopan. Jedyny w swoim rodzaju filtr do aparatów i kamer cyfrowych, eliminujący wpływ podczerwieni (IR) z jednoczesnym odcinaniem promieniowania ultrafioletowego (UV), mających znaczny wpływ na prawidłowo wykonany pomiar cyfrowy i w konsekwencji uzyskane odwzorowanie barwy, wzmacnia czystość odczytu i separacji kolorów.
Czystość każdego kanału koloru wzrasta, pomiar sensorów jest przez to dokładniejszy, a kolory uzyskuje się bardziej klarowne. (Strata światła – 0)

Cdn…..

:papa:

P.S. Czy Was zamęczam??
Użytkownik usunięty

Nieprzeczytany postnapisał(a) Użytkownik usunięty » 03.04.2007 19:29

Jurek napisał(a):...Czy Was zamęczam??

Nie, wręcz przeciwnie !!!! Proszę o ciąg dalszy :wink: Pozdrav :papa:
Hunter
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 339
Dołączył(a): 22.02.2007

Nieprzeczytany postnapisał(a) Hunter » 03.04.2007 20:52

Witajcie!
Po tym wykładzie jaki dał Jurek wnioskuję, że to fachowiec. Więc może Jurek doradzi mi jaki filtr mam kupić. Niedawno kupiłem SONY DSC H-5 i zdaję sobie sprawę z tego, że to żadna rewelacja ale jadę z tym do Chorwcji. Wiem, że jest możliwość zamontowania filtra (58mm). Nie mam pojęcia jaki filtr kupić. Gdzieś tu na forum wyczytałem, że szary podnosi kontrast, ale jak śpiewał KAZIK "są różne odcienie szarości, od czerni do białości". No ale poważnie. Zkładamy, że mogę dokupić jeden filtr. Który najbardziej mi się przyda :?:
Jeśli możecie podajcie firmę i jakieś konktetne parametry.
Pozdrawiam :!:
Jurek
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3965
Dołączył(a): 28.03.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) Jurek » 03.04.2007 21:03

Poczekaj jeszcze trochę i dojdę do szarego.....
A nie lepiej zacząć od UV?
A do obkukania filterków polecam Allegro.
Janusz Bajcer
Moderator globalny
Avatar użytkownika
Posty: 108172
Dołączył(a): 10.09.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) Janusz Bajcer » 03.04.2007 22:28

Jako raczkujący w fotografii cyfrowej też czekam na dalszy ciąg interesującego wykładu :la:
zmrol
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 485
Dołączył(a): 08.05.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) zmrol » 04.04.2007 07:32

No wreście ktoś nam początkującym amatorom fotografii coś doradzi. Dzięki bardzo za pierwszy odcinek o filtrach. Poproszę o następnym mam nadzieje ze będą to filtry polaryzacyjne. :)
Asia&Grześ
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 293
Dołączył(a): 21.12.2005

Nieprzeczytany postnapisał(a) Asia&Grześ » 04.04.2007 08:55

Witam! :)
Ja też od dawna w moim Canonie D60 stosuje filtry, bo niestety nie lubię i to bardzo obrabiać programowo potem fotek, traci sie na jakości. I masz racje p.Jurek, filtry w CRO są niezbędne. Jak nie UV który jest tam podstawą to polar kołowy do zdjęć na wodzie i czasami na plitvicach można zastosować szary.
Czekam też na dalszy ciąg to może i ja się jeszcze do szkole :)
Pozdrawiam serdecznie :)
Plumek
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3893
Dołączył(a): 20.09.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) Plumek » 04.04.2007 09:03

Zanim Jurek będzie dalej wykładał :) to ja polecę zarówno UV, jak i polarka firmy Hoya (używam filtrów tej marki od moich pierwszych kroków w fotografii. I teraz uwaga: nie te z najniższej półki... najlepiej zaopatrzyć się w takie co najmniej od szarych (chodzi o etykiety na pudełkach:

HMC:
Obrazek

HMC Super:
Obrazek

HMC Super Pro 1 (slim):
Obrazek

Ten ostatni jest w wersji slim - jest bardzo lekki i cienki - dzięki czemu rant nie winietuje przy szerokim kącie.

Uwaga: jest jeszcze seria Pro 1 Digital - w opinii fachowców ponoć dużo gorsza od zwykłej Pro 1.

No. Polaryzacyjny kołowy też Hoya:) Chociaż "mój" kosztuje ok. 280 złotych, więc na razie wygrzebałam "stary" polarek Hoya 72, zakupiłam redukcję gwintową za 19 złociszy i... mam :)
Rysio
Weteran
Avatar użytkownika
Posty: 13051
Dołączył(a): 23.07.2002

Nieprzeczytany postnapisał(a) Rysio » 04.04.2007 09:19

Ania, ja wpadłem na podobny pomysł, tyle że mam trochę gorzej bo redukuję z 55 na 52 mm. Na krótkich ogniskowych najprawdopodobniej winietowanie wystąpi ale pożyjemy, zobaczymy, natomiast redukcja przyda mi się jeszcze do powiększenia średnicy wyjściowej żeby przez pierścień odwrotnego mocowania w makro się pobawić :lol: zamówienie w Tipie złożone :wink:

a filterki mam HMC Super i fioletowy polar Hoya 8)
Plumek
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3893
Dołączył(a): 20.09.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) Plumek » 04.04.2007 09:27

Rysio napisał(a):Ania, ja wpadłem na podobny pomysł, tyle że mam trochę gorzej bo redukuję z 55 na 52 mm. Na krótkich ogniskowych najprawdopodobniej winietowanie wystąpi ale pożyjemy, zobaczymy, natomiast redukcja przyda mi się jeszcze do powiększenia średnicy wyjściowej żeby przez pierścień odwrotnego mocowania w makro się pobawić :lol: zamówienie w Tipie złożone :wink:

a filterki mam HMC Super i fioletowy polar Hoya 8)


No!
To faktycznie może Ci winietować. Trochę mnie wkurza, ze musze tyle nakręcać i jeszcze mało wygodne to jest w manewrowaniu i ustawianiu polarka (na długim, bo mi się mordka kręci). Ale o winietowaniu u mnie nie ma mowy :lol:
Ja na razie zakupiłam doraźnie soczewkę makro za +8 dioptrii za całe 24 złote :) Pokażę jakieś jedno foto w dziale o makro :)
slawek66
Cromaniak
Posty: 1521
Dołączył(a): 24.05.2005

Nieprzeczytany postnapisał(a) slawek66 » 04.04.2007 09:39

nie strasz ludzi takimi kosmicznymi cenami :lol:
za 5 dych polarek tez dziala, i do kompakta czy innej hubrydy wystarcza :!:
banko
Croentuzjasta
Posty: 430
Dołączył(a): 25.01.2005

Nieprzeczytany postnapisał(a) banko » 04.04.2007 09:54

[quo
Ostatnio edytowano 23.05.2007 08:16 przez banko, łącznie edytowano 1 raz
Rysio
Weteran
Avatar użytkownika
Posty: 13051
Dołączył(a): 23.07.2002

Nieprzeczytany postnapisał(a) Rysio » 04.04.2007 09:57

banko napisał(a):
Plumek napisał(a):
Rysio napisał(a):Ania, ja wpadłem na podobny pomysł, tyle że mam trochę gorzej bo redukuję z 55 na 52 mm. Na krótkich ogniskowych najprawdopodobniej winietowanie wystąpi ale pożyjemy, zobaczymy, natomiast redukcja przyda mi się jeszcze do powiększenia średnicy wyjściowej żeby przez pierścień odwrotnego mocowania w makro się pobawić :lol: zamówienie w Tipie złożone :wink:

a filterki mam HMC Super i fioletowy polar Hoya 8)


No!
To faktycznie może Ci winietować. Trochę mnie wkurza, ze musze tyle nakręcać i jeszcze mało wygodne to jest w manewrowaniu i ustawianiu polarka (na długim, bo mi się mordka kręci). Ale o winietowaniu u mnie nie ma mowy :lol:
Ja na razie zakupiłam doraźnie soczewkę makro za +8 dioptrii za całe 24 złote :) Pokażę jakieś jedno foto w dziale o makro :)


do makro fajny jest Raynox DCR 250, i mocowanie ma uniwersalne od 52 do 67 mm

http://www.allegro.pl/item181859119_konwerter_makro_raynox_dcr_250_gw_3l_super_cena.html


Już mam :wink: kupiony został do H1, tyle, że to nie filterek więc OT :wink:
mariush_foto
Croentuzjasta
Posty: 153
Dołączył(a): 09.08.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) mariush_foto » 04.04.2007 12:19

Całkiem niezły poradnik się zapowiada, szacuneczek dla autora.


Rozmowę o filtrach należy rozpocząć przede wszystkim od tego, aby wybierać właściwe jakościowo filtry do danego aparatu (obiektywu). Nie ma bowiem sensu zakładanie na szkiełko niskiej jakości, o wartości kilkuset złotych doskonałych filtrów o tej samej wartości. I vice versa - dobre obiektywy powinny być obkładane filtrami dobrej jakości - w przeciwnym przypadku utrata jakości optycznej obiektywu (np. canonowskiej eLki) przez słaby filtr (np. Kinga) powoduje, iż zakup dobrego obiektywu staje się bezcelowy. :-)

Druga sprawa (o której wspominał autor wątka) - filtry stosować tylko wtedy, kiedy trzeba. I starać się ich nie łączyć (np. UV z polarem). Im więcej szkła, tym większa utrata jakości. Do tego, przy filtrach łączonych dochodzi winietowanie (które czasem może być efektem pożądanym... ale tylko czasem).

Po trzecie (odnośnie UVek) - jak wiadomo, istnieją dwie szkoły: stosować lub nie. Ja UVek używam, ale nie z powodu polepszenia jakości fotografii (w cyfrach ich wpływ na zdjęcia jest zerowy - z wyj. UV-ej ocieplających - zarówno w górach, jak i na nizinach), ale dla ochrony szkła przed światem. Dlatego też uważam, że nie warto używać ich w przypadku słabszych obiektywów oraz w przypadku kompaktów. KOMPAKTOWCY - ZAPOMNIJCIE O UVkach!!! Lepiej zainwestować pieniądze w filtr, który przyniesie konkretny, nieuzyskiwalny w inny sposób efekt (np. polara lub połówki).

Wreszcie, moje opinie dot. filtrów Hoya są raczej negatywne. Nie chodzi o ich jakość optyczną (jest niezła), ale jeśli nie daj Boże przyłożycie palce do szkła, przygotujcie się na 15 minut pucowania - czyszczą się fatalnie.

pzdr., czekam na ciąg dalszy
Plumek
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3893
Dołączył(a): 20.09.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) Plumek » 04.04.2007 12:48

mariush_foto napisał(a):Całkiem niezły poradnik się zapowiada, szacuneczek dla autora.
Rozmowę o filtrach należy rozpocząć przede wszystkim od tego, aby wybierać właściwe jakościowo filtry do danego aparatu (obiektywu). Nie ma bowiem sensu zakładanie na szkiełko niskiej jakości, o wartości kilkuset złotych doskonałych filtrów o tej samej wartości.


No dobra... A jak ktoś ma analogową lustrzankę, jak np. Leszek S.? :P
Taka lustrzanka, to dzisiaj wartość dokłądnie kilkuset złotych :) Co nie znaczy, że ma marne szkła i że nie należą im sie dobre filtry.
Ponadto - chyba do małych kompakcików, zakładając nawet tulejkę, nie trzeba nam filtra o średnicy większej niż... 38mm? A takie z reguły są tanie :) Więc samo się eliminuje :)

Zakładam, ze temat dotyczy ludzi, którzy "siedzą" choć trochę w temacie foto. Ktoś, kto używa swojego kompakta od przypadku do przypadku, a najczęściej to nawet zapomina, żeby go zabrać - z pewnosćią nie przeczyta tego wątku :)
Następna strona

Powrót do FotoCroClub - dyskusja



cron
Filtry w fotografii cyfrowej i nie tylko...
Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się
reklama
Chorwacja Online
[ reklama ]    [ kontakt ]

Platforma cro.pl© Chorwacja online™ wykorzystuje cookies do prawidłowego działania, te pliki gromadzą na Twoim komputerze dane ułatwiające korzystanie z serwisu; więcej informacji w polityce prywatności.

Redakcja platformy cro.pl© Chorwacja online™ nie odpowiada za treści zamieszczone przez użytkowników. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu. Serwis ma charakter wyłącznie informacyjny. Cro.pl© nie reprezentuje interesów żadnego biura podróży, nie zajmuje się organizacją imprez turystycznych oraz nie odpowiada za treść zamieszczonych reklam.

Copyright: cro.pl© 1999-2024 Wszystkie prawa zastrzeżone