Platforma cro.pl© Chorwacja online™ - podróżuj z nami po całym świecie! Odkryj Chorwację i nie tylko na forum obecnych i przyszłych Cromaniaków ツ

Filtry w fotografii cyfrowej i nie tylko...

Rozmowy na tematy fotograficzne. Porady odnośnie techniki fotografowania, wyboru sprzętu.
[Nie ma tutaj miejsca na reklamy. Molim, ovdje nije mjesto za reklame. Please do not advertise.]
irko
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 169
Dołączył(a): 18.03.2007

Nieprzeczytany postnapisał(a) irko » 04.04.2007 14:32

Plumek napisał(a):
mariush_foto napisał(a):Całkiem niezły poradnik się zapowiada, szacuneczek dla autora.
Rozmowę o filtrach należy rozpocząć przede wszystkim od tego, aby wybierać właściwe jakościowo filtry do danego aparatu (obiektywu). Nie ma bowiem sensu zakładanie na szkiełko niskiej jakości, o wartości kilkuset złotych doskonałych filtrów o tej samej wartości.


No dobra... A jak ktoś ma analogową lustrzankę, jak np. Leszek S.? :P
Taka lustrzanka, to dzisiaj wartość dokłądnie kilkuset złotych :) Co nie znaczy, że ma marne szkła i że nie należą im sie dobre filtry. [...] :)


sama puszka moze jest mało warta ale dobre obiektywy trzymaja wartosc
a w analogu uzywanie filtrów jest nawet bardziej zasadne niz w cyfrze
Plumek
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3893
Dołączył(a): 20.09.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) Plumek » 04.04.2007 14:53

irko napisał(a):
Plumek napisał(a):
mariush_foto napisał(a):Całkiem niezły poradnik się zapowiada, szacuneczek dla autora.
Rozmowę o filtrach należy rozpocząć przede wszystkim od tego, aby wybierać właściwe jakościowo filtry do danego aparatu (obiektywu). Nie ma bowiem sensu zakładanie na szkiełko niskiej jakości, o wartości kilkuset złotych doskonałych filtrów o tej samej wartości.


No dobra... A jak ktoś ma analogową lustrzankę, jak np. Leszek S.? :P
Taka lustrzanka, to dzisiaj wartość dokłądnie kilkuset złotych :) Co nie znaczy, że ma marne szkła i że nie należą im sie dobre filtry. [...] :)


sama puszka moze jest mało warta ale dobre obiektywy trzymaja wartosc
a w analogu uzywanie filtrów jest nawet bardziej zasadne niz w cyfrze


No dokładnie to napisałam, a rozumiem, że Ty to tylko potwierdzasz?
Plumek
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3893
Dołączył(a): 20.09.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) Plumek » 04.04.2007 14:54

irko napisał(a):do twojego aparatu polecam zakup
- dodatkowych akumulatorów (niekoniecznie oryginały bo drogie)
- tulejki zabezpieczajacej obiektyw przed uszkodzeniem

z filtrów
- UV jako zabezpieczenie
- polar

najdrozszy na jaki cie stac (byle nie king bez powłok za 10 zł)

pozdrawiam
Irek


Eeee... Ja miałam własnie polaryzacyjnego Kinga (trochę droższego, to fakt hehe) na tulejkę w Canonie S1 i pięknie foty robił :)
irko
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 169
Dołączył(a): 18.03.2007

Nieprzeczytany postnapisał(a) irko » 04.04.2007 15:25

No dokładnie to napisałam, a rozumiem, że Ty to tylko potwierdzasz?

tak
irko
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 169
Dołączył(a): 18.03.2007

Nieprzeczytany postnapisał(a) irko » 04.04.2007 15:29

Plumek napisał(a):
irko napisał(a):do twojego aparatu polecam zakup
- dodatkowych akumulatorów (niekoniecznie oryginały bo drogie)
- tulejki zabezpieczajacej obiektyw przed uszkodzeniem

z filtrów
- UV jako zabezpieczenie
- polar

najdrozszy na jaki cie stac (byle nie king bez powłok za 10 zł)

pozdrawiam
Irek


Eeee... Ja miałam własnie polaryzacyjnego Kinga (trochę droższego, to fakt hehe) na tulejkę w Canonie S1 i pięknie foty robił :)


wszystko zalezy od tego do czego te foty potem
jak do zmniejszenia do rozmiaru www to ok

chociaz nie zawsze
spróbuj zdjec nocnych z takim filtrem
- gwarantuje piekne odbicia swiatel w filtrze co spowoduje np ze na niebie pojawia sie lampy aut - sprawdzone
Jurek
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3965
Dołączył(a): 28.03.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) Jurek » 04.04.2007 15:33

Nie źle dajecie czadu! To dobrze. Widzę, że są różne szkoły używania filtrów. Trochę zdziwiła mnie sytuacja z tymi górami, że niby z lub bez, nie widać różnicy? Dlaczego tylko wysoko w górach? Więcej promieni UV, zgoda. Ale one niszczyły błonę fotograficzną, a nie matrycę. Czym się różnią chmury w górach, od tych nad jeziorami, pagórkami, lasami itd.
Zgadzam się ze stwierdzeniem, z czym te filterki się używa. Są obiektywy które owe filtry tylko pogorszą jakość zdjęcia.
Ktoś wspomniał o balansie bieli. Ok! Daje głowę, że osiemdziesiąt parę procent focących nie wie co to jest! Chcą robić dobre zdjątka i basta.
I dlatego proponuję zabawę z filtrami. Niestety o jakości filtra stanowi jego cena, rośnie wprost proporcjonalnie do jego jakości i średnicy.
Ale trzeba też się nauczyć je używać. Przy UV tragedii nie ma, ale z polarami czy szarymi już może być trochę inaczej. Przy filtrze polaryzacyjnym nie raz jest potrzebna korekta naświetlenia ( ale ty jak z tym balansem bieli, wielu nie wie o co chodzi) raz w przód raz w tył. Przy D70 i kitowym obiektywie doświetlałem (ten sam filtr) Od paru dni pokazało się słoneczko i ruszyłem z nowym nabytkiem D80+ obiektyw 17-50 o stałym świetle 2.8 w plener, ku mojemu zdziwieni niektóre zdjęcia wychodzą lepsze przy lekkim nie doświetleniu o 0,3 działki. Ciekawe i nadal mnie to nurtuje. Dalsze doświadczenia będę prowadził w święta.
Ktoś napisał ,że polary używa się do robienia fotek przez szyby, wodę. Nie tylko. Polar wydobywa lub ożywia kolory, także śmiało można go używać na co dzień przy
słonecznej pogodzie. Wspaniale wyciąga kolory i kontrast w półcieniach.
Dobra kończę, pora na filtr polaryzacyjny.
Leszek Skupin
Weteran
Posty: 14062
Dołączył(a): 23.09.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) Leszek Skupin » 04.04.2007 15:37

irko napisał(a):...
spróbuj zdjec nocnych z takim filtrem
- gwarantuje piekne odbicia swiatel w filtrze co spowoduje np ze na niebie pojawia sie lampy aut - sprawdzone

No to mój filterek CPL sobie poradził :devil:
Zdjęcie nocne z CPLką
Rysio
Weteran
Avatar użytkownika
Posty: 13051
Dołączył(a): 23.07.2002

Nieprzeczytany postnapisał(a) Rysio » 04.04.2007 15:39

nie wiem czy te próby są miarodajne ale wstawię jak zechcecie to wywalę

1. Czyste szkło
2. Szkło + UV Hoya HMC Super
3. Cir Hoya fiolet 1 próba
4. Cit Hoya fiolet 2 próba

to z użyciem polara niestety najmniej miarodajne bo mi nie pasuje gwint, czekam na przejściówkę

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Leszek Skupin
Weteran
Posty: 14062
Dołączył(a): 23.09.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) Leszek Skupin » 04.04.2007 15:41

Jurek napisał(a):...Polar wydobywa lub ożywia kolory, także śmiało można go używać na co dzień przy słonecznej pogodzie. Wspaniale wyciąga kolory i kontrast w półcieniach.
...

Dlaczego tak się dzieje :?: :devil: ponieważ, gdyż w bardzo ciepły dzień jest sporo pary wodnej w powietrzu (czyt. duża wilgotność) na której "zawiesza się" światło słoneczne. Dlatego widzimy mgłę, aparaty też ją widzą. CPLka powoduje to że aparat przestaje widzieć odbite od wody zawieszonej w powietrzu światło :devil:

Pozdrav :papa:

P.S. Prawda, że proste :?: :lol:
Jurek
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3965
Dołączył(a): 28.03.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) Jurek » 04.04.2007 15:41

Filtr polaryzacyjny - światło odbite od błyszczących powierzchni a także światło słoneczne rozproszone przez atmosferę ulega częściowemu spolaryzowaniu. Filtry polaryzacyjne charakteryzują się specyficzną właściwością zatrzymywania światła spolaryzowanego w określonej płaszczyźnie drgań. Oprawa filtrów umożliwia dodatkowo obracanie ich dookoła osi obiektywu i właściwe ustawienie. Filtr należy obracać do chwili gdy na matówce uzyskamy wygaszenie odblasków. Dzięki temu możemy zapobiegać powstawaniu niekorzystnych odblasków od szkła, powierzchni lakierowanych, wody. Na materiałach barwnych fotografie np. mokrych kamieni lub podmokłych łąk często wychodzą zbyt niebiesko, gdyż mokre powierzchnie odbijają błękit nieba. Również w takim wypadku pomocny może okazać się filtr polaryzacyjny, który wygasi refleksy.
W fotografii krajobrazowej zarówno czarno-białej jak i barwnej stosując filtr polaryzacyjny uzyskamy przyciemnienie błękitu nieba oraz bardziej wyraźne oddanie chmur. Efekt taki jest najmocniejszy, jeżeli aparat jest skierowany pod kątem 90 stopni w stosunku do kierunku padania promieni słonecznych. W związku z tym czasem, przy stosowaniu obiektywów szerokokątnych, występuje tzw. błąd polara polegający na nierównomiernym spolaryzowaniu światła. Objawia się to poprzez przyciemnienie nieba tylko we fragmentach zdjęcia.
Filtry polaryzacyjne możemy również traktować i stosować jako neutralne filtry szare, które osłabiają strumień świetlny. Dodatkowo stosując dwa skręcone ze sobą filtry polaryzacyjne uzyskamy filtr szary o zmiennym współczynniku. Każde obrócenie jednego filtru w stosunku do drugiego powoduje zmianę strumienia świetlnego. W skrajnym przypadku, przy ustawieniu płaszczyzny polaryzacji filtrów pod kątem 90 stopni, przez taki układ filtrów światło nie przejdzie wcale.
Filtry polaryzacyjne liniowe i kołowe mają identyczne zastosowania, różnią się jedynie budową.
Użytkownikom nowoczesnych lustrzanek i kamer video zaleca się używanie filtrów polaryzacyjnych kołowych. Filtry liniowe mogą zakłócać i doprowadzać do błędów w pomiarach realizowanych przez obiektyw.
UWAGA! Filtry polaryzacyjne są nieco grubsze od pozostały, więc zaleca się stosowanie filtrów w wersji slim (Uwaga! Część z tych filtrów nie ma przedniego gwintu!) lub filtrów o numer/dwa większe.


Ultra Polarizer – to filtry polaryzacyjne na szkle optycznym Water White: liniowe i kołowe, o zwiększonej efektywności w stosunku do standardowych filtrów polaryzacyjnych.

Filtr polaryzacyjny Warm - te ocieplające filtry polaryzacyjne, to efekt połączenia w jednym szkle cech właściwych polaryzacji, z ocieplającymi właściwościami filtra KR 1,5 (Skylight 1A). Filtry szczególnie polecane do obiektywów o zimnym widmie odwzorowania, oraz w przypadku, gdy za pomocą tylko jednego filtra chcemy odciąć ultrafiolet i jednocześnie spolaryzować światło.
(Strata światła – różnie...od 1 do 2)

Nie wiem czy za szybko nie wstawiam następnego! Wyżej dyskusja nie zamilkła a ja już daje następny. Jak by co to mnie opier............!
irko
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 169
Dołączył(a): 18.03.2007

Nieprzeczytany postnapisał(a) irko » 04.04.2007 15:55

Jurek napisał(a):[...]Trochę zdziwiła mnie sytuacja z tymi górami, że niby z lub bez, nie widać różnicy? Dlaczego tylko wysoko w górach? Więcej promieni UV, zgoda. Ale one niszczyły błonę fotograficzną, a nie matrycę. Czym się różnią chmury w górach, od tych nad jeziorami, pagórkami, lasami itd.


filtr UV ma taka nazwe poniewaz odcina promieniowanie UV
jesli ilosc UV jest w normie - coz on ma filtrowac? :wink:

[...] ku mojemu zdziwieni niektóre zdjęcia wychodzą lepsze przy lekkim nie doświetleniu o 0,3 działki. Ciekawe i nadal mnie to nurtuje.


a jak mierzysz swiatło?
czy polegasz tylko na wyświetlaczu aparatu do oceny zdjec?
czy masz skalibrowany monitor?

wpływ na efekt końcowy ma wiele czynników

Ktoś napisał ,że polary używa się do robienia fotek przez szyby, wodę. Nie tylko. Polar wydobywa lub ożywia kolory, także śmiało można go używać na co dzień przy
słonecznej pogodzie. Wspaniale wyciąga kolory i kontrast w półcieniach.
Dobra kończę, pora na filtr polaryzacyjny.


ozywienie kolorów to nie najwazniejsza cecha polara
o filtrze w skrócie http://www.fotosite.pl/index.php?title= ... aryzacyjny

pozdrawiam
IR
mariush_foto
Croentuzjasta
Posty: 153
Dołączył(a): 09.08.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) mariush_foto » 05.04.2007 06:35

irko napisał(a):
Hunter napisał(a):Gdzieś tu na forum wyczytałem, że szary podnosi kontrast, :!:


filtr szary uzywałem wyłacznie gdy było piekne swiatełko wymuszajace krótki czas i mały otwór przysłony a ja chciałem duzej głebi a wiec jakos te duza ilosc swiatla trzeba bylo zniwelowac
pozdrawiam
Irek
Irku, chyba coś lekko pomyliłeś... w jaki sposób filtr szary może pomóc w uzyskaniu dużej głębii ostrości??? Chyba raczej na odwrót - kiedy jest ostre słońce, a tobie zależy na małej GO i stosowaniu dużego otworu przesłony - wtedy go zakładasz.

Filtr szary ND jest filtrem neutralnym - nie wpływa na kolorystykę, ostrość, etc. Jego rola to wydłużenie czasu naświetlania (zabiera po prostu część światła, która bez filtra wpadłaby do aparatu). Do czego może przydać się taki filtr w pejzażu? Np. do uzyskania efektu rozmazanej wody. Wśród kilku moich zdjęć z Cro http://www.obiektywni.pl/autorzy/autor-271-0-0-0-0.php znaleźć można fotografie z "płynącymi" wodospadami lub z morzem płaskim jak lustro - do uzyskania takich efektów, przy długich czasach naświetlania i ze statywem, służy m.in. filtr szary.

Siłę filtrów szarych określa się najczęściej za pomocą oznaczenia ND 0,1, ND 0,2, itd.; przy czym ND 0,3 oznacza spadek ilości światłą i jedną działkę przesłony, ND 0,6 - o dwie działki, itd.

Wśród filtrów szarych występują filtry ND 4,0 (nie spotkałem jeszcze silniejszych). Zmniejszają ilości światła o 14 działek przesłony!!! Po co komu takie diabelstwo? Np. po to, aby zrobić zdjęcie katedry Notre Dame w Paryżu bez tłumów ludzi, bez samochodów. Czas naświetlania jest bowiem wówczas tak długi, że wszelkie ruchliwe obiekty rozmywają się, znikając z obrazu (piszę o tym wyłącznie "z zasłyszenia", bo jeszcze nie miałem przyjemności obcowania z takim cudem :-))

Nie wszyscy wiedzą... ale filtr polaryzacyjny pełnić może również rolę słabego filtra szarego. Polar nie przepuszcza części światłą, w efekcie czego czas naświetlania się wydłuża.
irko
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 169
Dołączył(a): 18.03.2007

Nieprzeczytany postnapisał(a) irko » 05.04.2007 12:03

Irku, chyba coś lekko pomyliłeś... w jaki sposób filtr szary może pomóc w uzyskaniu dużej głębii ostrości???


masz racje
miało być małej głebi ostrosci (szary zmniejsza ilość swiatła wiec otwór przysłony trzeba zwiekszyć i uzyskac mniejsza głębie) ale w pospiechu wyszło inaczej
Ostatnio edytowano 05.04.2007 19:58 przez irko, łącznie edytowano 2 razy
Jurek
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3965
Dołączył(a): 28.03.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) Jurek » 05.04.2007 18:48

Chłopaki rozprawiajcie dalej. Myślę, że jutro będzie o tym szarym :wink:
Jurek
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3965
Dołączył(a): 28.03.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) Jurek » 06.04.2007 18:19

Trochę szarości.


Neutralnie szare ND (Neutral Density) - Filtry neutralnie szare (bez wpływu na kolor) wykorzystywane zarówno do czarno-białej jak i kolorowej fotografii, redukują ilość światła wpadającego przez obiektyw, chronią przed prześwietleniem jasnych partii obrazu oraz wydłużają czas naświetlania partii ciemniejszych, pozwalając wydobyć z nich większą ilość szczegółów. Dzięki filtrom szarym możemy zatem wpływać na ilość przepuszczanego promieniowania bez zmiany jego składu spektralnego. Wykonanie zdjęcia z nieostrym tłem wymaga dużego otworu przysłony tak, aby głębia ostrości była możliwie mała. Przy silnym oświetleniu i czułych filmach może się okazać, że nawet najkrótszy czas otwarcia migawki nie wystarcza, by uzyskać prawidłową ekspozycję. W takiej sytuacji filtr szary osłabiając promieniowanie, pozwala na prawidłowe naświetlenie nawet przy maksymalnie otwartej przysłonie.
Filtr szary lub zestawy kilku filtrów mają również zastosowanie w przypadku, kiedy zależy nam na znacznym przedłużeniu czasu naświetlania. Przykładem może być wykonanie zdjęcia, na którym nie powinno być poruszających się ludzi, pojazdów. Filtry ułatwią nam uzyskanie wystarczająco długiego czasu naświetlania, aby poruszające się osoby i przedmioty nie zostały zarejestrowane na materiale światłoczułym.
Center ND – specyficzny filtr efektowy (Strata światła - 1 i 1/2)

Gradual ND - połówkowe neutralnie szare o gradacji takiej jak wyżej i trzech rodzajach przejścia.

Występują następujące oznaczenia tych filtrów:
ND 0.1 przepuszczalność 80%, ekspozycja x 1.25 czyli +1/3 działki przysłony
ND 0.2 przepuszczalność 63% ekspozycja x 1.5 czyli +2/3 działki przysłony
ND 0.3 przepuszczalność 50% ekspozycja x 2 czyli +1 działki przysłony
ND 0.4 przepuszczalność 40% ekspozycja x 2.5 czyli +1 1/3 działki przysłony
ND 0.5 przepuszczalność 32% ekspozycja x 3 czyli +1 2/3 działki przysłony
ND 0.6 przepuszczalność 25% ekspozycja x 4 czyli +2 działki przysłony
ND 0.7 przepuszczalność 20% ekspozycja x 5 czyli +2 2/3 działki przysłony
ND 0.8 przepuszczalność 16% ekspozycja x 6 czyli +2 2/3 działki przysłony
ND 0.9 przepuszczalność 13% ekspozycja x 8 czyli +3 działki przysłony
ND 1.0 przepuszczalność 10% ekspozycja x 10 czyli +3 2/3 działki przysłony
ND 2.0 przepuszczalność 1% ekspozycja x 100 czyli +6 2/3 działki przysłony
ND 3.0 przepuszczalność 0.1% ekspozycja x 1000 czyli +10 działki przysłony
ND 4.0 przepuszczalność 0.01% ekspozycja x 10000 czyli +13 2/3 działki przysłony
ND 6.0 przepuszczalność 0.001% ekspozycja x 1.000.000) +20 działki przysłony
Często spotyka się uproszczenie i zamiast ND0,4 mówi się ND4 ponieważ rzeczywiste ND4 używane są bardzo rzadko.

Filtr ND 4.0 (ciemniejszy niż okulary spawalnicze) zmieni ekspozycje 1/1000 s przy danej przysłonie na 10s, a 1/30s na 333s (ponad piec i pół minuty). Fotografowanie ruchliwej ulicy z czasem naświetlania piec i pół minuty da efekt ulicy całkowicie pustej, bo elementy ruchome (pojazdy i przechodnie) nie zarejestrują się na filmie. Z filtrem ND 3.0 albo 4.0 można sobie sprawdzać eksperymentalnie co mogły, a czego nie mogły uchwycić aparaty praojców fotografii, używających płyt fotograficznych o bardzo niewielkiej czułości, które wymagały wielominutowych czasów naświetlania. UWAGA: Trzeba wtedy uwzględnić reciprocity failure czyli przesuniecie kolorów przy ultradługich czasach naświetlania, wywołane nieliniową charakterystyką czułości filmów! Większość filmów barwnych dostaje dodatkowy zafarb przy naświetleniach ponad 10s, bardzo niewiele trzyma kolor przy czasach naświetlania powyżej 1 minuty (trzeba się odwołać do informacji technicznych producenta filmów). Kompensacje tej wady filtrami trzeba niestety sobie ustalić metoda prób i błędów (fotografując skale barwna przy ultradługich czasach naświetlania, z rożnymi kombinacjami filtrów).
Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do FotoCroClub - dyskusja



cron
Filtry w fotografii cyfrowej i nie tylko... - strona 3
Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się
reklama
Chorwacja Online
[ reklama ]    [ kontakt ]

Platforma cro.pl© Chorwacja online™ wykorzystuje cookies do prawidłowego działania, te pliki gromadzą na Twoim komputerze dane ułatwiające korzystanie z serwisu; więcej informacji w polityce prywatności.

Redakcja platformy cro.pl© Chorwacja online™ nie odpowiada za treści zamieszczone przez użytkowników. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu. Serwis ma charakter wyłącznie informacyjny. Cro.pl© nie reprezentuje interesów żadnego biura podróży, nie zajmuje się organizacją imprez turystycznych oraz nie odpowiada za treść zamieszczonych reklam.

Copyright: cro.pl© 1999-2024 Wszystkie prawa zastrzeżone