napisał(a) poludnica » 19.09.2017 08:27
Nie mam takiego doświadczenia, jak niektórzy tutaj, ale i tak się wypowiem (jak mawiał jeden z moich wykładowców – „Książki nie czytałem, więc wypowiem się bez obciążeń”). A poważnie. Wiele wiele lat temu na początku studiów jeździłam do Chorwacji, pierwsze wyjazdy to jeszcze w trakcie wojny w Bośni (gdy po raz pierwszy oglądałam Plitvice, były niemal puste). I byłam oczarowana otwartością, serdecznością, bezinteresowną gościnnością i ciekawością innych narodu tak boleśnie i tak niedawno pokiereszowanego przez historię.
Po kilkunastu latach pojechałam - już z rodziną - do Dalmacji, na Hvar. Hvar jest piękny, ale ludzie – byłam zdziwiona. Nie spotkała mnie żadna nieprzyjemność; co najwyżej gospodarze byli w najlepszym razie obojętni, jeśli nie nieżyczliwi, ale to się może zdarzyć wszędzie, mieliśmy pecha. Abstrahując od właścicieli kwatery, miałam poczucie, że to nie ci Chorwaci, których pamiętam. Nie mogę marudzić, że ktoś nas źle potraktował (nie!), ale niemal wszyscy (od sprzedawców lodów, naleśników itp. przez kelnerów w konobach do wynajmujących łodzie, sprzedających bilety itd.) wydawali się bardzo zmęczeni turystami. Możliwe, że to jednak specyfika najbardziej turystycznej wyspy, bo w tym roku byliśmy na Pagu i Peljesacu i ludzie byli bardzo życzliwi i sympatyczni (aczkolwiek i tak najmilej wspominam ludzi z Mostaru i Sarajewa, w których spędziliśmy kilka dni).