Palermo, Piazza PretoriaDach nad głową już mamy, można pomyśleć o zakupach
. A skoro zakupy to obowiązkowo na Ballarò
.
Ballarò jest największym targiem w Palermo i szczerze mówiąc Vucciria, którą mamy przecież pod nosem, wygląda przy nim jak przysłowiowa uboga krewna.
Zanim jednak dojdziemy na targ to trochę nam zejdzie, bo po drodze mamy trochę atrakcji
.
Chciałabym utrzymać mniej więcej chronologię relacji. Tylko, mniej więcej, bo niektóre miejsca mijaliśmy nawet po kilkanaście razy, ale wszystkie zrobione przy tej okazji zdjęcia zebraliśmy do kupy i pokażę je razem. Tym samym wszędzie zabiorę Was tylko raz
.
Pierwszy przystanek w drodze na Ballarò to Piazza Pretoria.
Na placu stoi XVI-wieczna Fontana della Vergogna, po naszemu Fontanna wstydu
.
Fontanna jest dziełem florenckiego rzeźbiarza Francesco Camilliani i została wykonana na zamówienie wicekróla Neapolu Pedro Álvareza de Toledo do jego toskańskiej willi, a następnie odsprzedana władzom Palermo w 1574 roku.
Zakup ten miał podnieść prestiż miasta, a przy okazji przyćmić rozmachem i urodą
fontannę Oriona, którą postawiono nieco wcześniej w Messynie.
Ciekawostka jest taka, że fontanna przypłynęła do Palermo w 644 częściach.
Nie mam cakowitej pewności dlaczego fontannę nazwano akurat fontanną wstydu.
Najczęściej tłumaczy się to rzeźbami nagich postaci, które powodowały zgorszenie zwłaszcza wśród zakonnic z pobliskiego kościoła La Martorana. Do tego stopnia, że siostry zaplanowały nawet zamach na kamienne przyrodzenia
.
Trafiłam jednak ostatnio na inną tezę. Mianowicie mieszkańcy Palermo nie kryli swojego oburzenia tak kosztownym zakupem w czasie, gdy miasto dotykały głód, bieda i kolejne epidemie i postawienie fontanny na placu skwitowali głośnymi okrzykami "wstyd, wstyd, wstyd".
Także co tam komu psuje
.
Podczas naszych poprzednich pobytów w Palermo po fontannie można było swobodnie chodzić. Teraz dostęp na schodki był zamknięty, a rzeźby oglądać było można tylko zza płotka.
Mając świadomość jak dużą fantazją potrafią wykazać się turyści, powiedzmy, że rozumiem konieczność ochrony zabytku.