Śledzę i czytam ten temat .. i nie wiem komu przyznać rację.
Ale znalazłem w sieci coś takiego:
"Problem opon
Często producenci samochodów zalecają stosowanie zimą opon o nieco mniejszym rozmiarze. Jednakże musimy się wówczas liczyć z błędnymi
wskazaniami licznika. Jak dużych błędów należy się spodziewać?
Zacznijmy od wyjaśnienia oznaczeń stosowanych przez firmy produkujące opony. Otóż jeśli na naszej oponie znajduje się napis: 175/70R14, oznacza to, że szerokość opony (bieżnika) wynosi 175mm, wysokość opony stanowi 70% jej szerokości, a 14 oznacza, że w naszym samochodzie zastosowano felgi o średnicy 14 cali.
Dopuszczalne odchylenia wskazań prędkościomierza określa Polska Norma. Są one dość duże, np. przy prędkości 50km/h jest to około 9km/h, przy prędkości 100km/h aż 14km/h.
Jednak zgodnie z normą prędkościomierz może tylko zawyżać prędkość,
ale nie zaniżać. Wie o tym policja, nie można się więc tłumaczyć:
,,Przekroczyłem prędkość? Ale mój prędkościomierz wskazywał mniej''.
Zbadajmy, jak bardzo będziemy oszukiwani przez prędkościomierz, gdy zamiast opon 175/70 zamontujemy 165/70. Szerokość nowej opony jest mniejsza o 10mm, więc promień kompletnego koła zmniejszy się o 70% tej wielkości, czyli 7mm. Typowe koło 14-calowe ma promień 290mm. Jak wyrazić zmniejszenie się koła? Najwygodniej procentowo: 7\290 = 2,4%
O tyle samo mniejsza jest rzeczywista prędkość samochodu od wskazywanej przez prędkościomierz. To chyba niewiele - jeśli nasz licznik wskazuje 90km/h, to w rzeczywistości jedziemy 87,8km/h. Szybciej nie można i nie warto - przypominam, że rzecz się dzieje zimą.
Na koniec - praca domowa
Jaką prędkość może wskazywać prędkościomierz w wyżej opisanym samochodzie, jeśli w rzeczywistości jedziemy 60km/h?
Jeśli w innym samochodzie zamiast opon 145/70 zamontujemy 135/70, to czy koło zmniejszy się o ten sam procent, co poprzednio? Typowa średnica koła z tego rodzaju oponami wynosi 52cm."
A więc matematycy do lekcji
At o było tu:
http://www.gwo.com.pl/parts/home/index. ... 7&main=346