Parco Naturale Cinque Terre – byłem widziałem zaliczyłem, krótkie info moim okiem, może się komuś przyda...
okres: II połowa maja 2024
Strony:→ oficjalna Cinque Terre:
https://www.cinqueterre.eu.com/en/→ CTCard:
https://www.cinqueterre.eu.com/en/cinque-terre-card→ CT statki info ogólne:
https://www.cinqueterre.eu.com/en/boat-excursions→ CT statki info pogodowe: / bilety
https://www.navigazionegolfodeipoeti.it/en/timetables→ pociągi Trenitalia:
https://www.trenitalia.com/→ odjazdy pociagów La Spezia:
https://iechub.rfi.it/ArriviPartenze/en ... vals=False aktualizowane perony
Podstawy: -warto kupić Cinque Terre Card
CTCard kupimy online – trzeba sobie wydrukować, w punktach na stacjach kolejowych PN CT w okienku (twardy kartonik) lub w automatach ->sposób najszybszy, aczkolwiek karta na wydruku paragonowym
-karty trzeba podpisać swoim imieniem i nazwiskiem
-karty nie trzeba nigdzie „kasować”/potwierdzać, w przeciwieństwie do innych biletów
-CTCard uprawnia do: przejazd pociągami i busami w obrębie parku bez ograniczeń, darmowe korzystanie z toalet na stacjach kolejowych (bez Levanto i La Spezi), 2 ścieżki darmowe
-darmowy przejazd busem: stacja kolejowa Corgnilia do miasteczka Corgnilia i z powrotem
Gdzie mieszkać:-najlepiej pomiędzy Levanto i La Spezia, czyli de facto w obrębie działania Cinque Terre Card, wszędzie poza trzeba dopłacać na dojazd do obrębu parku, no i jeśli poza tymi miastami to trzeba dodać dodatkowy czas na dojazd
-App. w Levanto/La Spezia kształtowały na tydzień od 600Eur (Booking)
Transport:-tak, pociąg to najlepszy środek lokomocji – na CTCard po prostu wsiadasz i jeździsz, nie martwisz się o bilety; najlepiej wybierać pociągi Cinque Terre Express, co jest widoczne w apce Trenitalia
-wiele pociągów ma opóźnienia, co nie zawsze jest złe, bo można się załapać na taki pociąg z buta, ale można też postać z 30min (przepuszczane pociągi szybkich kolei lub towarowe)
-wiele pociągów ma zmieniane w ostatniej chwili perony, warto obserwować wyświetlane info na ekranach
-część pociągów jest opisana, posiada zewnętrzne wyświetlacze, ale większość nie ma nic; niektóre mają wyświetlacze wewnątrz, inne nie; ale na wyświetlaczu peronowym jest info jaki pociąg wjeżdża
-część drzwi w pociągach jest nieczynna, jest o tym info na żółtej tabliczce, warto obserwować, by się nie zdziwić – walenie w przycisk jak to robią ludziska nie pomoże
-wyrywkowo są sprawdzane bilety vel. CTCard w pociągach oraz na peronach po wyjściu z pociągu
-jeśli jedziesz do najdalszej stacji (La Spezia lub Levanto), czyli końcowych, warto usiąść, ale jeśli przemieszczasz się od stacji do stacji, to warto być blisko drzwi, żeby nie przeciskać się przez zatłoczony pociąg
-większość preferuje transport pociągiem, więc nawet w dni tygodnia jest bardzo tłoczno; nie wyobrażam sobie jak jest w sezonie
-zejścia z peronów są wąskie, dlatego często się korkują – dłuższe oczekiwanie, najgorzej jest w Manaroli
-bilety jednorazowe na pociągi można kupić w kasach lub automatach
-transport busami jest możliwy, najczęściej przystanki są usytuowane na krańcach miejscowości
-busiki są niewielkie, przy większym obłożeniu przejazd na bardzo krętych drogach jeśli nie siedzisz, nie jest zbyt przyjemny
-bilety jednorazowe na busy można kupić w sklepikach Tabacchieri lub automatach
Ścieżki:-na ścieżkach są sprawdzanie CTCard lub zakup jednorazowy
-można kupić CTCard tylko na ścieżki
-nawet jeśli chcesz tylko dojść do punktu widokowego jak w Vernazzy (20-50m ścieżką) trzeba mieć kartę i dyskusja z obsługą nie ma sensu
-niektóre ścieżki są potężnie strome, co łatwo można zaobserwować z dołu i zdecydować się iść czy nie
-w miejscowościach CT licznie występują różne lokalne ścieżki, deptaki, które biegną trawersami, mogą rekompensować typowe Sentiero
-ścieżka Via del'Amore nadal zamknięta i to zaraz przy miejscowości Manarola i Riomaggiore → myślałem, że tak jak na GM trochę jednak będzie można się przejść; z morza widać, że ścieżka jest urwana i nie widać postępu prac
Statki:-promy kursują w większości tylko przy dobrych warunkach morskich
-do CT kursuje żółta Linea 02
-chętnych jest cala masa turystów, nie wszyscy zmieszczą się na górny pokład
-warto być sporo wcześniej, nawet 45min
-bilety można kupić online, po uprzednim sprawdzeniu decyzji nawigatora, czy statki będą kursować lub kupić na miejscu, mimo sporej ilości turystów kolejki nie było
-CT Card nie obejmuje statków, to osobny bilet, można kupić bilety jednorazowe lub jednodniowe do wielokrotnych przesiadek
-statki nie są w ogóle opisane, trzeba pytać obsługi o kierunek
-nie ma mowy o wypłynięciu statkiem na objazd i powrót bez wysiadania; trzeba wysiąść na ostatnim przystanku i odczekać na inny prom, o innej godzinie
-promy przy pełnym obłożeniu wypływają już kilka min wcześniej niż podana godz.
-w zależności od ilości chętnych są zmieniane trasy statków; obsługa zwykle informuje o tym przed wejściem na pokład
Inne:-ceny w obrębie PN CT są podobne do cen z Portofino, nie nastawiaj się na tanie jedzenie – dania główne 25-30Eur, ale gdzieniegdzie można znaleźć jednak tańsze lokale, gdzie Pizzę czy Tagliatele zjesz za 9-12Eur
-w niektórych lokalach zakup samej kawy dla posiedzenia z widokiem nie jest mile widziany, dlatego kelner sugeruje to już na początku
-w wielu lokalach, sklepach również tych mniejszych można płacić kartą (nawet za magnes), są jednak lokale gdzie możliwa jest tylko gotówka i kelner na początku o tym mówi
-w miejscowościach jest niewielka ilość toalet –> na tę masę ludzi, najlepiej od razu skorzystać na stacji kolejowej
-olbrzymią grupę zwiedzających stanowią osoby starsze (Francuzi, Niemcy, Anglicy), którzy chętnie by usiedli w pociągu, ale nie zdziw się jak zobaczysz ich żwawo wspinających się po Sentiero lub licznych schodach w miasteczkach
-pogoda jak to zwykle bywa może się nie sprawdzić: na każdy dzień naszego pobytu zapowiadano przelotny deszcz a nawet burze, góry wznoszące się nad PN CT zatrzymywały ciemne chmury, a deszcz padał jedynie nocami
Moim zdaniem, pomimo rzeki turystów PN CT jest warty odwiedzenia. Rzadko słyszany Polski język.
Zakupiliśmy 2 dniową CTCard i na miasteczka poświęciliśmy taki mw czas ogółem, bez dojazdów, ale z jedzeniem, odpoczynkiem, nie śpiesznym obejściem większości miejsc:
-Monterosso 2,5h
-Vernaza 2h
-Corniglia 1,5h
-Manarola 2,5h
-Riomaggiore 3,5h
Nasz ranking:
Vernazza
Manarola
Riomaggiore
Monterosso
Corniglia, ale to miasteczko to inna bajka...