Bagażniki rowerowe--
Rowery na autach możemy przewozić na różne sposoby:
1. w specjalnych uchwytach rowerowych zamontowanych do bagażnika belkowego dachowego.
Jest to najbardziej popularny system montażu roweru. Uchwyty mogą być stalowe, aluminiowe, rurkowe, zamykane na klucz oraz takie, w których rower jest zabezpieczany zamkiem. To zamykanie oczywiście nie gwarantuje skutecznego zabezpieczenia antykradzieżowego, wg mnie ważniejsze jest to, że rower (gałka) nie odkręca się w czasie podróży. Kupując uchwyt dachowy należy dobrze dopasować możliwości zaczepu/głowicy do rozmiaru, średnicy, kształtu naszego roweru. Najtańsze uchwyty mają szczęki dostosowane TYLKO do wąskich ram. Ważne też są paski zabezpieczające koła rowerów. Są one na wyposażeniu każdego uchwytu, ale ich jakość w tanich uchwytach jest niska. Najwygodniejsze uchwyty mają zamykanie roweru na poziomie belek (wygodne rozwiązanie na wyższych autach), ale ich ceny przekraczają obecnie 400 zł.
2. w uchwytach dachowych, ale rower montowany jest za widelec.
Dobre, bardzo bezpieczne rozwiązanie, nisko środek ciężkości. Wadą jest większa ilość czasu potrzebna na zamontowanie roweru, nie każdy rower ma szybko zdejmowane koło. Uchwyty proste to cena ok 100 zł, te najlepsze ponad 450 zł. Koło wozimy luzem w bagażniku lub w specjalnym uchwycie, dodatkowo płatnym, od ok 50 zł.
3. na bagażnikach montowanych na tylnej klapie
W tym przypadku mamy kilka możliwości montowania bagażnika. Najprostszy, też najsłabszy to system oparty na 6-ciu taśmach łapanych za krawędź klapy. Taśmy w trakcie jazdy często trochę się poluzowują, trzeba je kontrolować. Niektóre bagażniki wynoszą rowery ponad lampy i tablicę rejestracyjną, ale niektóre auta mają tak umiejscowione lampy, że rowery je zasłaniają. Należy wtedy dokupić tablicę świetlną. Najczęściej rowery w takich bagażnikach wiszą powieszone za ramy, wymaga to, głównie w damkach zamontowania dodatkowo płatnej sztucznej ramy. Ceny takich bagażników zaczynają się od ok 200 zł. Można na nich przewozić do 3 rowerów max.
Zdecydowanie mocniejszy system, to bagażniki montowane do klapy na specjalnych zaczepach metalowych. Trzymają się wyśmienicie, bardzo mocno. Takie bagażniki występują na dwa lub trzy rowery. W modelach na dwa rowery rowery stoją w szynach, za ramy łapane są specjalnymi zaczepami. Najczęściej nie zasłaniają świateł auta.
W modelach na trzy rowery rowery wiszą tak jak we wcześniej omawianych uchwytach.
Najmocniejszy system montowany z tyłu, do klapy auta to bagażniki przykręcane do tej klapy. Są one przeznaczone do aut typu van i combi. Można na nich przewozić do 4 rowerów max, a to ile na danym aucie wynika z instrukcji bagażnika. Rowery są ustawione w specjalnych szynach, łapane za ramy mocnymi zaczepami zamykanymi na klucz. Bagażnik też można zabezpieczyć zamkiem. Do różnych aut są stosowane specjalne zaczepy dostosowane do konkretnej klapy.
Należy pamiętać, że nie każdy samochód nadaje się do zamontowania wyżej opisywanych bagażników montowanych do tylnej klapy. Kształt klapy, różne elementy ozdobne, spoilery przeszkadzają w zamontowaniu takich bagażników.
4. w specjalnych bagażnikach montowanych na haku.
Te bagażniki od kilku lat są najbardziej modne, ich sprzedaż rośnie najszybciej. Bagażniki oczywiście mają wszelkie niezbędne atesty, ale w polskich warunkach... Niestety rowery zasłaniają tablicę rejestracyjną, a dorobienie jej zgodnie z przepisami w Polsce jest niemożliwe. Wiedzą o tym nasi policjanci i raczej nie czepiają się różnych domowych rozwiązań, np na białej tablicy wypisany/wyklejony numer. Ja, nie znam klienta, który miał z policją problem, sam stosuję taki bagażnik od wielu lat i nigdy nie dyskutowałem zbędnie z władzą. Owszem, byłem zatrzymywany, kontrolowany i chwalony za czytelny napis podobny do numeru rejestracyjnego. Ważne--nie wolno przekładać numeru z auta, samochód jest rejestrowany, nie bagażnik. W krajach zachodnich bez problemu dostaje się specjalny numer przykręcany do takiego bagażnika.
Na takich bagażnikach wozimy max do 4 rowerów. Rowery w prostych bagażnikach wiszą i oczywiście występują podobne problemy jak z bagażnikami "klapowymi", tzn. sztuczne ramy, tablice świetlne... Rowery na mocniejszych rozwiązaniach stoją, zabezpieczane zamkiem. Większość z tych bagażników obecnie ma funkcję odchylania, co ułatwia dostęp do bagażnika auta z zamontowanymi rowerami. W najlepszych bagażnikach odchylanie jest tak duże, że nawet możliwe jest otworzenie klapy w autach typu SUV, w których klapa otwiera się na bok. Takie bagażniki maja też bardzo wygodny i szybki/zatrzaskowy system montażu.
Do niektórych bagażników montowanych na haku można dodatkowo zakładać specjalne pudło, torbę, kosz na np. upolowaną zwierzynę czy uchwyty rowerowe. Wadą tego bagażnika jest brak funkcji odchylania.
W razie pytań, wątpliwości służę pomocą. Pozdrawiam