Wieczorem, przed zaśnięciem studiuję mapę. Przy drugim piwku mam już gotowy plan i mogę iść spać.
Rano wstaję wcześnie i opuszczam gościnny parking nad Gosausee. Wracam aż do Gosau, gdzie skręcam na zachód, w kierunku Abtenau. Tuż przed tą miejscowością odbijam na południe szosą Salzburger Dolomitenstraße, którą wspinam się na niezbyt wysoką przełęcz, oddzielającą Dachstein od Tennen Gebirge.
Stąd w dół a następnie na wschód i objeżdżam Dachstein od południa. Mijam Radstadt i dojeżdżam do Schladming. Tu opuszczam główne trakty i wbijam sie w sieć bocznych dróżek, podjeżdżając tak blisko gór, jak tylko się da.
Jest już po godzinie dziesiątej, gdy zostawiam wóz na poboczu drogi powyżej Kulm i ruszam w trasę. Zupełnie zamglone do tej pory niebo powoli zaczyna nabierać wyrazistości, ale jeszcze nie nadaje się do pstrykania fotek. Robię jedną, ale efekt jest mizerny. Cóż, będę dzięki temu szybciej na górze.
Rzeczywiście, około południa zziajany docieram stromymi zakosami do schroniska Guttenberg Haus. Krótko przed nim mgły zaczynają się zbijać w wyraźne obłoki, odsłaniając na niebie wielkie połacie błękitu. Na miejscu załatwiam nocleg, kładę na wyrku część gratów - w tym ten ciężki śpiwór - i po chwili zostawiam schronisko za sobą.
Podchodzę poniżej południowych ścian Eselstein (Ośla Skała) na przełączkę Gruber. Na wprost mnie pokazuje się Landfriedstein.
Dalej w lewo widać ścieżkę - tym szlakiem mam zamiar zamknąć dzisiejszą pętlę.
Ale najpierw moja trasa wiedzie na zachód - to popołudnie przeznaczyłem na przejście Ramsauer Klettersteig.
Pierwszym szczytem na tej trasie jest Hohe Rams.
Najpierw zwykłą ścieżką, potem trochę po piargu, wreszcie zaczyna się skała. Pojawiają się również ubezpieczenia. Stalowa lina zawieszona na długich prętach służy bardziej jako poręcz.
W dole za mną pozostaje przełęcz. Dalej na prawo widoczna ścieżka z Guttenberg Haus, trawersująca południowe stoki Eselstein.
Oto zbliżenie w kierunku schroniska.