WYPRAWA DO THETH
Logistyka dojazdu:
Z hotelu do Theth mogliśmy dostać się w zasadzie na 4 alternatywne sposoby a każdy miał swoje plusy i minusy. Napiszę kilka słów więcej, być może informacje przydadzą się Wam w tym sezonie w doborze dogodnego dla Was rozwiązania.
1.Shengjjin – Theth – jazda własnymi autami;
Jeśli samochód nie posiada podwyższonego zawieszenia (jeszcze) nie polecam tego wariantu. Oczywiście latem dojechać można w zasadzie każdym autem i nie jest do niczego potrzebne zwłaszcza napęd na cztery koła (jeśli kończymy podróż w Theth), ale należy uwzględnić jeden istotny odcinek drogi.
Najbardziej wyboisty odcinek jest teraz przy zjeździe do Theth i tam można się lekko podwiesić podłogą lub poobrywać np. plastikową osłonę silnika (kilka miejsc: większe kamienie i suche przełomy). Potwierdziliśmy to podczas jazdy naocznie. Jednak każde auto typu SUV lub inne auto z lekko podwyższonym zawieszeniem, przejedzie i na tym kawałku bez problemu.
Pierwszy odcinek za Boge, jest na długości kilku kilometrów remontowany po ciężkiej zimie jaka tu miała miejsce w ubiegłym sezonie i (podobno) nie ma to nic wspólnego z kładzeniem asfaltu w parku narodowym. Układane też są odpływy i wykonywane są murki oporowe w bardziej niebezpiecznych miejscach drogi. Wygładzanie drogi odbywa się na bieżąco a więc czasami trzeba poczekać kilkanaście minut aż ciężki sprzęt przesunie się na bok wąskiej drogi. Za to będzie łatwiej dojechać do celu w niedalekiej przyszłości.
2. Wypożyczenie jednego dużego auta dla 6 - ciu osób bez kierowcy;
Wariant mało opłacalny, gdyż doliczany jest „jałowy” koszt doprowadzenia i odprowadzenia takowego auta do hotelu z Tirany. W innych pobliskich miastach ciężko wynająć auto sześcio-osobowe bez kierowcy.
3. Dojazd własnym autami do Boge (za miejscowością kończy się asfalt) i pozostawienie aut za drobną opłatą kilku euro/noc w centrum wsi (po lewej stronie patrząc od łuku drogi w kierunku Theth). Dalej jazda wynajętym uprzednio autem typu bus do Theth.
Jak się dowiedziałem na miejscu leciwe busy nierzadko mają wymontowaną klimę dla zwiększenia mocy „zmęczonych’ silników w górach ale nawet podróżując latem z dziećmi, na drugim etapie trasy nie jest ona potrzebna.
Wariant najbardziej ekonomiczny. Warto skorzystać z tego wariantu jeśli ktoś chcę nocować w Theth lub jest to kolejny przystanek w trasie zwiedzania. Z centrum Boge startują wycieczki i ekspedycje typu off- road (przeważają jeszcze Niemcy).
4. Uwzględniając przede wszystkim możliwe zmęczenie intensywnym zwiedzaniem, efektywny czas na miejscu, uwzględniwszy beztroską chęć delektacji widoków przy odrobinie piwa , wybraliśmy wariant mieszany.
Dla naszej ekipy ciężki mógłby okazać się zwłaszcza powrót, gdyż będziemy mieli „zrobionych” trochę kilometrów w nogach, w słońcu, na pieszym szlaku. A potem powrót serpentynami z Theth do Boge nocą i dalej via Szkodra do hotelu. Z Boge do Shengjjin to jest jeszcze ok. 2 godziny jazdy a również odcinek Boge – Koplik nocą jest absorbujący.
Wynajęliśmy zatem dwa auta na odcinki:
- Hotel – Boge – samochód 7 – osobowy z kierowcą, wyposażony w klimę (uwzględniając nocny etap powrotu ze Szkodry do hotelu),
- Boge - Theth – samochód 7 – osobowy z kierowcą (uwzględniając nocny etap powrotu Theth – Boge - Szkodra), z dodatkową opcją , iż kierowca jest naszym lokalnym przewodnikiem w Theth. Albańczycy zadbali o dzieci w podróży i ze względu na ich udział zapewniono, iż możemy zatrzymywać się dowolną ilość razy i sami określimy czas powrotu, co nas bardzo ucieszyło.
Nasz drugi samochód miał napęd 4x4 ale tak jak pisałem zupełnie nie jest to konieczne na tej trasie, wystarczyło jego wyższe zawieszenie.
Auta zarezerwowałem przez net jeszcze porą zimową.
CDN