napisał(a) Kiepura » 27.09.2012 19:57
adamk3 napisał(a):czyli do Ploce - może w przyszłym roku
pozdrav.
Raczej na Sylwestra jak już. Budowa potrwa do końca 2013 roku.
Raul73 napisał(a):adamk3 napisał(a):
Czy ma ktoś jakieś info odnośnie w/w?
pozdrav.
A i owszem.
Jak podaje portal balkanistyka.org, jeszcze na początku tego roku rozważane były 3 opcje dokończenia A1 do Dubrownika:
1. Most przez Peljesac - jak się okazało, pomysł wcale nie porzucony
2. Autostrada przez przesmyk Neum, bez zjazdów na terenie BiH, za to z węzłami tuż przy obu granicach.
3. Tunel pod terytorium BiH.
Ostatnio wygrała jednak opcja mostu. Okazało się, że są duże szanse na sfinansowanie go z pieniędzy Unii. W związku z tym tydzień temu chorwacke Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Transportu przedstawiło w Brukseli nowy projekt mostu - o 20 metrów niższy i o 1/3 tańszy od pierwszego projektu. Tak ma wyglądać:
Spowodowało to ostrą reakcję rządu BiH, ponieważ most ma prowadzić przez ich wody terytorialne i w proponowanej wersji jest zbyt niski, aby mogły pod nim przepłynąć niektóre statki. W zamian zapropnowano Chorwacji... budowę czegoś podobnego do tunelu pod Kanałem La Manche.
Komisja Europejska do końca bieżącego roku podejmie decyzję, czy sfinansuje w 80% budowę mostu i dróg dojazdowych.
Czyli dupa chlup. Dla mnie kompletnie niezrozumiała decyzja.
Unia obiecała 200 000 Eurasów na studium czy to da się wykonać (czytaj firma konsultingowa krewnego królika musi zarobić
).
Czy da pieniądze czy nie to się okaże. Minister Transportu HR się wyraził, ze może w 2014 się okaże co z mostem.
BiH powiedziała a takiego...
Więc most w tym kształcie nie powstanie. Albo za nie wiadomo kiedy.
Do połowu 2015 roku HR musi spełnić wymogi Schengen. Nie spełni, bo jedyna realna alternatywą była droga eksterytorialna.
Nie jest jasne na jakich zasadach będzie się odbywała odprawa graniczna w "korytarzu" po przyłączeniu HR do EU, bo o tym dyskutowano w zeszłym tygodniu w Mosk... upss w Brukseli. Przewija się temat rozbudowy połączeń promowych zwłaszcza dla Tirów, co może skutkować rozbudową portu w Trpanj i tirami na Peljesacu.
Reasumując :
mostu to długo nie będzie albo wcale,
nie wiadomo jak będzie wyglądać przejazd przez korytarz,
mogą się pojawić tiry na Peljesacu,
HR w Schengen w 2015 r. - trudno powiedzieć.
Z grubsza same znaki zapytania, ale nic pozytywnego.
Czyli z tematu HR w EU pozostają póki co tańsze rozmowy do teściowej.