- wprowadzono obowiązek jazdy na światłach przez cały rok (mandat do 135 euro)
- obniżono dopuszczalną prędkość w terenie zabudowanym do 50 km/h
NIEMCY
- mandaty za wykroczenia wzrosły o kilkadziesiąt %, przykładowo przekroczenie szybkości w terenie zabudowanym o 21-25 km/h wzrosło z 50 do 80 euro,
- niezachowanie wystarczających odstępów na autostradzie (bardzo tego pilnują) kosztuje od 100 do 400 euro,
SZWAJCARIA
przystąpiła do strefy Schengen, zniesiono więc kontrole graniczne - ale uwaga, wzmożono kontrole obcokrajowców wewnątrz kraju.
A teraz powtórka z naszego podwórka - samochody osobowe -dopuszczalne prędkości:
- predkość "dzienna" w terenie zabudowanym w godzinach od 5,00 do 23,00 - do 50 km/h, prędkość "nocna" w godzinach od 23,00 do 5,00 - do 60 km/h
- poza terenem zabudowanym do 90 km/h
- autostrada do 130 km/h
- droga ekspresowa dwujezdniowa do 110 km/h
- droga ekspresowa jednojezdniowa do 100 km/h
- "Gierkówka" do 100 km/h
Zbyt wolna jazda jest wykroczeniem:
na szosie zbyt wolna jazda powoduje, że wymuszamy na innych kierujących manewr wyprzedzania. W mieście, gdy ruszamy po wyświetleniu zielonego światła, jeśli od razu nie będziemy zdecydowanie przyśpieszać, to zakłócić możemy ruch pojazdów przemieszczających się za nami, co grozi stłuczkami.
Dlatego warto tu przypomnieć przepis, że kierujący pojazdem jest obowiązany jechać z prędkością nie utrudniającą jazdy innym kierującym.
Dodam jeszcze że każdy prowadzący ma obowiązek utrzymywać odstęp niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania
się poprzedzającego pojazdu. Odległość między pojazdami jadącymi w tunelu powinna wynosić minimum 50 m, odległość pomiedzy pojazdami stojącymi w korku (w tunelu) powinna wynosić minimum 5 m - to są nasze krajowe przepisy, mam nadzieję że pamięć mnie nie zawodzi i są dalej aktualne.
We Francji odległość pomiędzy pojazdami w tunelu ma zależeć od prędkości:
90 km/h - 50 metrów
100 km/h - 62 m
130 km/h - 73 m
Nie wiem jak jest w innych krajach ale dla naszego bezpieczeństwa warto trzymać się powyższych prędkości.
Z badań wynika że bardzo dużo wypadków zdarza się na wjeździe do tuneli. W słoneczne dni wjazd do tunelu jest zbyt ciemny, by kierowca mógł od razu dostrzec, co się w nim dzieje. Dlatego przed tunelami należy dodatkowo zwalniać nie tylko, gdy jest mokro czy mglisto, lecz także gdy świeci słońce.
Szerokiej drogi


.png)
.png)
.png)
.png)