Pociąg pancerny z Muzeum to taki trochę pic na wodę fotomontaż.
Może ciutek historii ...
"Nie zważając na zapadające ciemności, pociągi pancerne w dalszym ciągu kursowały na linii, zadając bez przerwy straty pułkom czerwonej artylerii"
Już w latach 1918 - 1922 kursowało po naszych torach kilkadziesiąt pociągów pancernych, lub improwizowanych na pancerne, jak "Warszawa", "Kraków", "Poznań".
Z tych prawdziwych wymienić by wypadało tak znane nazwy, jak "Piłsudczyk", "Bolesław Chrobry",
anuta", "Poznańczyk", "Groźny", ""Paderewski", "Śmierć", "Zagończyk" ... i wiele, wiele innych.
W 1939 roku zmobilizowano 10 z nich (m.in. "Danuta", "Poznańczyk", "Śmierć", "Pierwszy Marszałek", "Groźny") jak również zaimprowizowano kilka dla obrony Warszawy, dla obrony wybrzeża ("Smok Kaszubski").
27
28
29
Ciekawostką jest, że posiadaliśmy polskie pociągi pancerne w czasie wojny - jeździły one po torach Wielkiej Brytanii - mało znany fakt z tamtych czasów.
No i dochodzimy do sedna. Spośród tych wszystkich pociągów nie zachował się żaden
i dlatego musimy oglądać pociąg, który zasłużył się po pierwsze tym, że ... jest to niemiecki pociąg pancerny, wyprodukowany w 1943 roku.
30
31
"W 1943 roku PzTrWg 16 był jednostką rezerwową i kilkakrotnie był używany do patrolowania terenów, na których działali partyzanci.
Wiosną i latem 1944 roku brał udział w walkach pod Rawą Ruską i Lublinem w ramach Grupy Armii "Środek".
Aby uniknąć odcięcia został przebazowany do Radomia.
W sierpniu i we wrześniu 1944 roku działał z Kielc patrolując linie kolejowe do Krakowa, Skarżyska nad Kamienną i Radomia.
W czasie ofensywy zimowej toczył boje z Armią Czerwoną w rejonie Kielc.
W kwietniu 1945 roku pociąg brał udział w walkach pod Neu Ruppin, a w dniach 1-2 maja 1945 roku nieuszkodzony został zdobyty pod Neustadt Dosse."
32
"Po wojnie Panzertriebwagen Nr.16 trafił do Ludowego Wojska Polskiego do jednostki Nr 4194.
Stacjonował w Przemyślu i w Sanoku - Zagórzu, gdzie został przezbrojony w rosyjskie armaty i wchodził w skład polskiego pociągu pancernego.
Po utworzeniu we wrześniu 1944 I Rejonu Służby Ochrony Kolei a następnie II Rejonu wojsko polskie używało tego pociągu do ochrony linii kolejowych na odcinku Sanok – Zagórz – Olszanica – Komańcza.
Pociąg ten pełnił służbę w Bieszczadach do końca 1947 walcząc z oddziałami UPA , ochraniał szlaki kolejowe oraz punkty głosowania podczas referendum z 30 czerwca 1946 oraz wyborów do Sejmu Ustawodawczego w dniu 19 stycznia 1947.
Brał udział m.in. w walkach z UPA w dniach 19-20 marca 1946 na odcinku Szczawne - Mokre - Czaszyn. W dniach 9-10 maja 1946 stoczył kilka potyczek z połączonymi stronami Bira, Stacha i Chrynia, operującymi na szlaku kolejowym Złuż -; Ustianowa - Olszanowa, oraz ochraniał placówki SOK w Stefkowej i Rzepedzi."
33
"Pociąg został wykorzystany w filmie "Jarzębina Czerwona" oraz w ostatnim odcinku serialu TV "Najdłuższa Wojna Nowoczesnej Europy" emitowanym w 1982 roku.
Następnie stał na bocznicy kolejowej w Przemyślu aż znalazł miejsce w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie."
34
W środku, dodam, jest koszmarnie nisko i ciasno. Nie wiem, ale chyba w kucki albo na czworaka tak się poruszali.
Wrażenie jest klaustrofobiczne. I ciemno ... Uciekłem na zewnątrz, a tam ...
cdn.
Pozdrawiam